Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets SocialudvalgDepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 15. juli 2013
JUB/ J.nr. 2013-4100
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 17. juni 2013følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 289 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKarina Adsbøl (DF)
Spørgsmål nr. 289:”Ministeren bedes redegøre for, hvilke muligheder udviklingshæmmede harfor at komme på ferie ifølge lovgivningen?”
Svar:Indledningsvis skal det slås fast, at personer med udviklingshæmning i lig-hed med andre borgere selv kan bestemme, om de vil på ferie. Der kan dogvære gjort begrænsninger i denne handlefrihed som følge af et eventueltværgemål.Jeg lægger til grund for besvarelsen, at spørgsmålet handler om, hvilke mu-ligheder der er i serviceloven og retssikkerhedsloven for, at borgeren kanmodtage hjælp og støtte efter serviceloven, når denne holder ferie et andetsted end der, hvor han eller hun sædvanligvis opholder sig.Der er ikke regler i serviceloven om, at kommunalbestyrelsen skal tilbydeborgerne at komme på ferie. Serviceloven og retssikkerhedsloven giver dogpå flere måder mulighed for, at den hjælp og støtte, som borgeren er visite-ret til på baggrund af en konkret og individuelt vurdering af borgerens behovfor hjælp, kan ydes til den pågældende også under dennes ferie.Det fremgår af § 1, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1296 af 15. december 2009om ydelser efter lov om social service under midlertidige ophold i udlandet(udlandsbekendtgørelsen), at personer, der modtager hjælp efter servicelo-vens §§ 41, 42, 45, 96, 97, 98, 100, 112, 113 114 og 118, bevarer retten tildenne hjælp under midlertidige ophold i udlandet. Herudover kan kommu-
2
nalbestyrelsen efter bekendtgørelsens § 5 i særlige tilfælde efter en konkretvurdering yde hjælp til dækning af ekstra omkostninger, som er forbundetmed kortvarige ferieophold i udlandet. Ankestyrelsen har i principafgørelse178-12 fastslået, at § 5 i udlandsbekendtgørelsen skal forstås således, atdet er en forudsætning for hjælp efter bestemmelsen, at borgeren modtageren af de typer hjælp, der er nævnt i udlandsbekendtgørelsens § 1, stk. 2,Efter retssikkerhedslovens § 9 b gælder, at en person, der opholder sig mid-lertidigt uden for opholdskommunen, men i Danmark, f.eks. i et sommerhus,har ret til personlig og praktisk hjælp i den kommune, hvor personen midler-tidigt opholder sig, når personen forud for det midlertidige ophold er blevetbevilget personlig og praktisk hjælp i opholdskommunen.Der er ikke regler i serviceloven om, at ferier skal indgå som en del af ind-satsen i botilbud. Dette er imidlertid ikke til hinder for, at kommunalbestyrel-sen som en del af sit serviceniveau kan beslutte, at ferietilbud skal indgåsom en del af indsatsen i botilbud. Hvis kommunalbestyrelsen beslutter, atferietilbud skal indgå som en del af indsatsen i botilbud, vil den hjælp ogstøtte, som borgeren modtager, være omfattet af servicelovens enkelte be-stemmelser, herunder om personlig og praktisk hjælp efter servicelovens §83 samt socialpædagogisk bistand og anden støtte efter servicelovens § 85.
Karen Hækkerup
/ Hanne Stig Andersen