Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1280900_0001.png
1280900_0002.png
1280900_0003.png
1280900_0004.png
1280900_0005.png
1280900_0006.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 17. september 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
BEB/ J.nr. 2013-3814
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 11. juni 2013følger hermed social-, børne- og integrationsministerens endelige svarpå spørgsmål nr. 278 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU)Anni Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 278:"Ministeren bedes oversende en oversigt der viser samtlige kontroller ogtilsyn, der udføres under ministerens ressort, hvilken myndighed der udførerkontrollen, i hvilken lov kontrollen eller tilsynet er hjemlet, samt hvorvidt lov-grundlaget er forligsbelagt.”
Svar:1. Social-, Børne- og Integrationsministeriet har ved besvarelsen af det stil-lede spørgsmål lagt til grund, at spørgsmålet vedrører, i hvilket omfang detinden for ministeriets ressortområde er overladt til forvaltningsmyndigheder ihenhold til lovgivningen at foretage administrativ kontrol og tilsyn med borge-re, virksomheder mv.Det er endvidere lagt til grund, at der med spørgsmålet ikke sigtes til dettilsyn, som en overordnet myndighed på ulovbestemt grundlag antages atkunne føre med myndigheder, der står i et almindeligt underordnelsesforholdtil den pågældende myndighed, ligesom at det også er lagt til grund, at derheller ikke sigtes til det tilsyn, som et ministerium antages at kunne føre iform af et såkaldt almindeligt sektortilsyn inden for dets ressortområde.
2
2. Social-, Børne- og Integrationsministeriet er ikke i besiddelse af en over-sigt over de lovbestemmelser inden for ministeriets ressortområde, somgiver forvaltningsmyndigheder adgang til at foretage kontrol eller tilsyn i for-hold til borgere, virksomheder mv.Social-, Børne- og Integrationsministeriet har imidlertid foretaget en gen-nemgang af lovgivningen inden for ministeriets område – og ministeriet kanpå baggrund heraf oplyse følgende, idet det bemærkes, at det ikke kan ude-lukkes, at oversigten ikke er udtømmende:2.1. Lov om Udbetaling Danmark: Det følger af lovens § 19, at social-, bør-ne- og integrationsministeren fører tilsyn med Udbetaling Danmark.Det følger af kapitel 3 i lov nr. 324 af 11. april 2012 om Udbetaling Danmark,at Udbetaling Danmark og kommunerne fører kontrol med, at sociale ydelserpå hvert deres myndighedsområde udbetales korrekt både i forbindelse medtilkendelse og ved efterfølgende løbende kontrol.
2.2. Adoptionsloven: Det følger af § 25 a i lovbekendtgørelse nr. 392 af 22.april 2013 om adoptionsloven, at det er adoptionssamrådene, der afgør, omen ansøger kan godkendes som adoptant, medmindre der er tale om adop-tion af ”nærtstående”. Efter adoptionsbekendtgørelsens § 69 fører Adopti-onsnævnet tilsyn med adoptionssamrådene og behandler klager over afgø-relser, der træffes af adoptionssamrådene.Det følger af § 30, at social-, børne- og integrationsministeren kan give eneller flere private organisationer (såkaldte ”formidlende organisationer”) tilla-delse til at yde adoptionshjælp vedrørende børn, som ikke har dansk stats-borgerskab. Social-, børne- og integrationsministeren fastsætter nærmereregler og vilkår om denne adoptionshjælp og fører tilsyn med organisatio-nernes virksomhed. Ministeren kan bemyndige Adoptionsnævnet til at føretilsyn med de organisationer, der har fået tilladelse til at yde adoptionshjælp.Det følger af adoptionsbekendtgørelsens § 72, at Adoptionsnævnet førertilsyn med de formidlende organisationers behandling af matchningsforslag,dvs. en godkendt adoptants adoption af et bestemt barn. Nævnet fører end-videre tilsyn med den del af organisationernes virksomhed, der relaterer sigtil børnenes psyko-sociale og helbredsmæssige forhold, mens Ankestyrel-sen, Familieretsafdelingen, fører tilsyn med de øvrige forhold omkring deformidlende organisationer. Ankestyrelsen, Familieretsafdelingen, og Adop-tionsnævnet behandler klager over de formidlende organisationer inden forstyrelsens og nævnets sagsområder.
2.3. Lov om social service: Det følger af § 5, stk. 7, i lovbekendtgørelse nr.810 af 19. juli 2012 om social service, at regionsrådet skal føre tilsyn med
3
regionale tilbud oprettet efter §§ 32 og 36, § 67, stk. 2 og 3, §§ 83-87, § 97,§ 98, §§ 102-104, § 107, stk. 2, og §§ 108-110.Det følger af § 14, stk. 4, at social-, børne- og integrationsministeren kanforetage anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg i tilbud registreret på Tilbuds-portalen for at kontrollere, om de faktiske forhold er i overensstemmelse medregistreringerne i Tilbudsportalen.Det følger af § 32, stk. 6, at kommunalbestyrelsen fører løbende tilsyn medindsatsen over for barnet i henhold til § 32, stk. 1.Det følger af § 78, stk. 7, at kommunalbestyrelsen i den stedlige kommunefører tilsyn med privat døgnpleje, jf. § 78, stk. 1.Det følger af § 123, stk. 2, at under ophold i institutioner eller på opholdsste-der beregnet til døgnophold for børn og unge kan børn- og ungeudvalget,såfremt det er nødvendigt af hensyn til barnets eller den unges sundhedeller udvikling, uden retskendelse træffe afgørelse om kontrol med barnetseller den unges brevveksling, telefonsamtaler eller anden kommunikationmed nærmere angivne personer uden for institutionen.Det følger af § 146, at kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med de forhold,hvorunder børn og unge under 18 år samt vordende forældre i kommunenlever.Det følger af § 148, at kommunalbestyrelsen har pligt til at føre tilsyn medbotilbud, som den har anbragt borgere på.Det følger af § 148 a, at den stedlige kommunalbestyrelse skal føre et gene-relt driftsorienteret tilsyn med botilbud i kommunen.Det følger af § 148, stk. 1-2, at kommunalbestyrelsen i den kommune, derhar pligt til at yde hjælp efter serviceloven, fører tilsyn med de tilbud, somkommunalbestyrelsen i denne kommune i forhold til den enkelte person hartruffet afgørelse om. Kommunalbestyrelsen skal løbende følge de enkeltesager for at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sit mål og være opmærk-som på, om der er behov for at yde andre former for hjælp.Det følger af § 148 a, stk. 1-5, at den stedlige kommunalbestyrelse fører detgenerelle driftsorienterede tilsyn med tilbuddets personale, bygninger ogøkonomi, herunder om grundlaget for afgørelse efter servicelovens § 14, stk.3, om optagelse af et privat tilbud på Tilbudsportalen fortsat består.Det følger af § 151, stk. 1, at den stedlige kommunalbestyrelse skal føretilsyn med, om opgaver efter servicelovens § 83 og § 86 løses i overens-stemmelse med de afgørelser kommunalbestyrelsen har truffet efter dissebestemmelser og i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitets-standarder.
4
Det følger af § 151, stk. 2, at den stedlige kommunalbestyrelse hvert år skalføre foretage mindst ét uanmeldt tilsynsbesøg i plejehjem, plejeboliger mv.Det følger af § 151 a, at kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor fripleje-boligerne er beliggende skal føre tilsyn med friplejeboliger, herunder foreta-ge mindst ét uanmeldt tilsynsbesøg hvert år.Det bemærkes, at den 1. januar 2014 træder tilsynsreformen i kraft, hvoref-ter det driftsorienterede tilsyn med plejefamilier, døgntilbud efter § 66, nr. 5og 6, og §§ 107-110 i lov om social service samt stofmisbrugsbehandlingstil-bud efter § 101 varetages af fem tilsynskommuner. Desuden varetager denye tilsynskommuner tilsynet med tilbud i form af hjælp og støtte efter §§ 83-87, 97, 98 og 102 under visse betingelser, jf. lov nr. 608 af 12. juni 2013 omsocialtilsyn.Det nye socialtilsynet skal godkende og føre tilsyn på baggrund af centraltopstillede kriterier og kan give påbud som betingelse for fortsat godkendel-se. Tilsynet skal på tilsynsbesøg i de enkelte tilbud mindst én gang årligt.Der opstilles kriterier for, hvornår der skal føres et skærpet tilsyn, og hvornårder skal gives påbud. Påbud offentligøres på tilbudsportalen.Socialtilsynet skal udfordre ledere og medarbejdere på deres pædagogisketilgang til behandlingen af beboerne og skal gå i dialog med tilbuddene om,hvad et godt tilbud skal indeholde.Der stilles krav til tilbuddene, som sikrer gennemsigtighed med økonomien,økonomisk soliditet og høj faglig kvalitet.Der oprettes en national ’audit-funktion’ i Socialstyrelsen, der skal bidrage tilen effektiv og ensartet implementering af reformen. Audit-funktionen skaldesuden sikre, at ny viden kontinuerligt anvendes i socialtilsynenes arbejde.Som en del af det nye tilsyn oprettes der en whistleblower-ordning med hen-blik på, at beboere, pårørende og andre kan henvende sig anonymt til tilsy-net, hvis de oplever bekymrende forhold.Det personrettede tilsyn forbliver i den anbringende/visiterende kommune.
2.4. Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område:Det følger af § 12 a i lovbekendtgørelse nr. 983 af 8. august 2013 om rets-sikkerhed og administration på det sociale område, at kommunen til enhvertid uden retskendelse har adgang til en virksomheds lokaler m.v. samt påarbejdssteder uden for virksomhedens lokaler med henblik på at kontrollerede oplysninger om borgernes løn- og arbejdsforhold, som ligger til grund forudbetaling af kontante ydelser og økonomiske tilskud fra Udbetaling Dan-mark, kontante ydelser og økonomiske tilskud fra kommunen i sager, der eromfattet af denne lov.
5
Det følger af § 16, at kommunalbestyrelsen har pligt til at føre tilsyn med,hvordan de kommunale opgaver løses. Tilsynet omfatter både indholdet aftilbuddene og den måde, opgaverne udføres på.Det følger af § 16 a, at kommunalbestyrelsen fører et kriminalpræventivttilsyn med personer, som i henhold til dom eller kendelse eller som vilkår fortiltalefrafald eller prøveløsladelse skal undergives tilsyn af de sociale myn-digheder. Dette tilsyn føres af den kommune, der har pligt til at yde hjælp, jf.§§ 9 og 9 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
2.5. Lov om tolkning: Det følger af § 7, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 507 af 21.maj 2013 om lov om tolkning til personer med hørehandicap, at Tolkemyn-digheden fører tilsyn med løsning af opgaver efter tolkeloven. Tolkemyndig-hedens tilsyn efter lovens § 7, stk. 2, omfatter både den måde opgaverneudføres på, og sammenhængen mellem afgørelserne om ubegrænset tolk-ning og de faktisk leverede tolkninger samt sammenhængen mellem bestil-lingerne i timebanken og de faktisk leverede tolkninger.Tilsynet omfatter endvidere sammenhængen mellem leveret tolkning ogafregningen for denne. Der henvises til § 3 i bekendtgørelse nr. 162 af 15.februar 2010 om tolkning til personer med hørehandicap.Rammerne for tolkeloven er besluttet af satspuljepartierne og er i den for-stand forligsbelagt.
2.6. Lov om psykologer: Det følger af § 17 i lov nr. 229 af 8. marts 2012, atPsykolognævnet er autorisation- og tilsynsmyndighed i forhold til autorisere-de psykologer.Når det drejer sig om autoriserede psykologers virksomhed inden for sund-hedsvæsenet, skal Psykolognævnet sende sagen til Patientombuddet medhenblik på, om sagen skal forelægges for Sundhedsvæsenets Disciplinær-nævn.Tilsyn med autoriserede psykologers virksomhed udføres skriftligt og altovervejende på grundlag af en klage til nævnet. Nævnet har mulighed for,og har i et mindre antal sager gjort det, at rejse tilsynssager af egen drift,uden forudgående henvendelse
2.7. Lov om dag-, fritids- og klubtilbud til børn og unge m.v. Det følger af § 5 ilovbekendtgørelse nr. 668 af 17. juni 2011 om dag-, fritids- og klubtilbud m.v.til børn og unge (dagtilbudsloven), at kommunalbestyrelsen skal føre tilsynmed indholdet i tilbud efter dagtilbudsloven.
6
Medmindre det direkte er anført under det enkelte punkt, er lovgrundlagetikke forligsbelagt.
Annette Vilhelmsen/ Dorte Bech Vizard