Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 21. juni 2013
MVE/ J.nr. 2013-3778
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 6. juni 2013følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 272 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPernille Skipper(EL).
Spørgsmål nr. 272:”Ministeren bedes redegøre for, hvornår og hvordan hun første gang blevorienteret om, at der var risiko for, at mellemmænd, såkaldte ’børnehøstere’,har tjent penge på adoptioner i Etiopien på børnehjemmet Enat Alem, i for-bindelse med Ankestyrelsens seneste tilsynsbesøg i Etiopien.”
Svar:Jeg kan oplyse, at spørgsmål om mellemmænd, der tilskynder til bortadopti-on ved afgivelse af løfter af den ene eller andet art, er ganske centralt i in-ternational adoptionsformidling. Det er således ikke et nyt fænomen, men etforhold, som alle, der er involverede i international adoption, er på vagt overfor. Problematikken er også en af de vigtigste årsager til, at Haagerkonven-tionen blev udarbejdet i 1993, idet konventionen netop har som sit formål atopstille rammer, som skal imødegå, at adoptioner gennemføres ved hjælp afmellemmænd, som har uacceptabel egen vinding for øje.På denne baggrund er en meget stor del af tilsynsopgaven på området daogså rettet mod at sikre ordentlige adoptioner, som ikke bliver formidlet gen-nem pression eller tilskyndelse på nogen måde.Jeg kan endvidere oplyse, at de to formidlende organisationer på området,som opfølgning på det skærpede tilsyn med Etiopien i 2012 blev pålagt atgennemføre en særlig samtale med de etiopiske forældre for at sikre, at dehar forstået betydningen af at bortadoptere barnet, og at det blev indskær-pet, at der ikke må gives kontanter til forældrene. På samme tidspunkt blev
2
der fastsat nye procedurer i forhold til aldersbestemmelsen af børn samt iforhold til kontrol af dødsattester.I forhold til Enat Alem kan jeg oplyse, at det i november 2012 blev besluttet,at der indtil videre ikke skulle formidles børn fra denne samarbejdspart.Denne beslutning blev truffet på baggrund af en række bekymrende oplys-ninger om de etiopiske myndigheders lukning af Enat Alems afdeling i Asela.Ankestyrelsen besluttede at følge op ved at aflægge et besøg hos de etiopi-ske myndigheder i februar 2013. Under dette besøg blev det af de etiopiskemyndigheder bekræftet, at børnehjemmet ikke havde levet op til standarder-ne på området, og at dette var årsagen til lukningen.Under samme besøg blev det fra de etiopiske myndigheders side oplyst, atdet ikke kan afvises, at Enat Alem har afgivet falske løfter over for de biolo-giske forældre. Risikoen for, at der måtte være afgivet sådanne løfter, blevdrøftet på stort set alle de afholdte møder under denne rejse. Dette fremgåraf Ankestyrelsens undersøgelse.Da jeg af Ankestyrelsen i februar 2013 blev orienteret om resultatet af rej-sen, besluttede jeg den 27. februar 2013, at DanAdopt ikke kunne fortsættesamarbejdet med Enat Alem, og den 5. april 2013 besluttede jeg, at DanA-dopts samlede formidling fra Etiopien stoppes indtil videre.Jeg skal bemærke, at det er uacceptabelt at tilskynde til adoption ved atafgive løfter til de biologiske forældre. Baggrunden for at afgive sådanneløfter kan være et ønske om at opnå en form for økonomisk vinding for deneller de personer, der tilskynder til adoptionen, hvilket er en velkendt præmis– og naturligvis også en præmis, som jeg og Ankestyrelsen er bekendt med.
Karen Hækkerup/ Malene Vestergaard