Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1256197_0001.png
1256197_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 3. juni 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 21. maj 2013følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 252 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKarina Adsbøl (DF).
2013-3395
Spørgsmål nr. 252:”Ministeren bedes kommentere artiklen: ’Hun er som en fireårig – alligevelskal hun arbejde.’ fra Ekstrabladet den 21. maj 2013, samt redegøre for, omministeren mener, at det er rimeligt, at en svært handicappet skal i arbejde?Herunder bedes ministeren redegøre for, om hun har kendskab til lignendesager, og om ministeren vil igangsætte initiativer for at undgå fremtidigesager som denne.”
Svar:Artiklen handler om 18-årige Natasja Bjerring Jørgensen, der er hjerneska-det og skal have hjælp til alle daglige gøremål. Ifølge artiklen har kommunenafvist at tilkende hende førtidspension, idet kommunen ikke mener, at ar-bejdsevne og funktionsniveau kan vurderes endeligt. Det fremgår i øvrigt afen senere artikel i Ekstra Bladet, at kommunen efterfølgende har besluttet attilkende førtidspension.Jeg kan ikke udtale mig om den konkrete sag, men jeg vil gerne benytteanledningen til at understrege, at hvis det er åbenbart for en kommunal for-valtning, at de står over for et menneske, som ikke har og aldrig vil kunneopnå færdigheder til at klare et job på arbejdsmarkedet – herunder i et fleks-job - så skal man ikke fastholde den pågældende på fx kontanthjælp eller ijobtræning. Hvis den rigtige løsning er førtidspension, skal der selvfølgeligtilkendes førtidspension.
2
Jeg kan oplyse, at det fremgår direkte af lovgivningen, at personer, der erfyldt 18 år, og som er så syge eller har så betydelige funktionsnedsættelser,at det er helt åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen, stadigskal tilkendes førtidspension.Det kan fx være borgere med betydelig nedsat funktionsevne som følge afudviklingshæmning, personer med alvorlig hjerneskade eller personer medalvorlige lidelser, hvor de medicinske behandlingsmuligheder er udtømteeller udsigtsløse, og hvor prognosen er kort levetid.Jeg kan desuden oplyse, at i tilfælde, hvor det er helt åbenbart, at en ungperson skal have tilkendt førtidspension, når pågældende fylder 18 år, såbør kommunen påbegynde behandling af en sag om førtidspension, såledesat afgørelsen kan være truffet og udbetalingen af pension kan ske med virk-ning fra det fyldte 18. år.Der har været omtalt andre sager i medierne, hvor en borger mener, at ved-kommende er berettiget til førtidspension, men hvor kommunen har været afen anden opfattelse.Hensigten med reformen af førtidspension er at sikre, at færrest muligt ungehenvises til et liv med førtidspension, hvis de med den rette forebyggendeindsats kan komme i uddannelse eller beskæftigelse. Der vil selvfølgeligvære situationer, hvor borgeren ikke er enig i kommunens vurdering, ogmener, at der er grundlag for at tilkende førtidspension. I sådanne sager harborgeren mulighed for at klage over kommunens afgørelse.Det er vigtigt, at kommunerne holder fokus på at iværksætte den rette fore-byggende indsats, for de borgere, hvor der er et grundlag for at udvikle ar-bejdsevnen. Men samtidig er det helt afgørende, at der selvfølgelig tilkendesførtidspension til de mennesker, hvor der under ingen omstændigheder erandre muligheder.Forligskredsen følger implementeringen af reformen af førtidspension ogfleksjob nøje. Desuden vil Ankestyrelsen bl.a. foretage en praksisundersø-gelse af kommunernes afgørelser om ressourceforløb, fleksjob og førtids-pension, hvor Ankestyrelsen på baggrund af en gennemgang af et størreantal sager vil se på, om kommunerne har implementeret lovgivningen kor-rekt, og om intentionerne med loven er fulgt.
Karen Hækkerup/ Bent Nielsen