Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1171530_0001.png
1171530_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 29. oktober 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
LCH/ J.nr. 2012-6888
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 12. oktober2012 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 24 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 24:”Ministeren bedes oplyse, hvad besparelsen vil være, hvis man afskaffer "fritvalg" af hjemmepleje (servicelovens § 91).”
Svar:Det er ikke muligt ud fra de kommunale regnskaber at opgøre udgifterneforbundet med administration af frit valg af leverandør af hjemmehjælp, daudgifterne ikke registreres særskilt.Servicelovens regler om prisberegning, når kommunalbestyrelsen anvendergodkendelsesmodellen, blev forenklet som led i udmøntning af finanslovsaf-talen for 2012 mellem regeringen og Enhedslisten ved bekendtgørelse nr.1397 af 21. december 2011. Det kan oplyses, at den kommunale administra-tive lettelse herved blev vurderet til 22 mio. kr.Som det fremgår af aftalen om kommunernes økonomi for 2013 mellemregeringen og KL, ønsker regeringen at fastholde borgernes ret til frit valg afleverandør af hjemmehjælpsydelser, og samtidig gøre det lettere for kom-munerne at tilbyde borgerne frit valg på hjemmehjælpsområdet – blandtandet ved at servicelovens særregler på området fjernes, og ved at gøre detlettere for kommunalbestyrelsen at indgå aftaler med private leverandører. Iden forbindelse var der ved kommuneøkonomiforhandlingerne enighed mel-lem regeringen og KL om et frigørelsespotentiale til borgernær service på132 mio. kr. årligt i kommunerne, første gang i 2013, idet det forventes, at
2
kommunalbestyrelsen derved får bedre muligheder for at opnå omkost-ningseffektive løsninger i ældreplejen.Ophævelsen af servicelovens regler om frit valg vil betyde, at modtagere afhjemmehjælp efter § 83 mister retten til at vælge mellem forskellige leveran-dører. Kommunalbestyrelsen kan fortsat gennem de eksisterende udbuds-regler konkurrenceudsætte hjælpen for at opnå det frigørelsespotentiale, derer forudsat i kommuneøkonomiaftalen.
Karen Hækkerup/ Birgitte Olesen