Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1248871_0001.png
1248871_0002.png
1248871_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 16. maj 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
THA/ J.nr. 2013-2586
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 18. april 2013følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 228 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraHans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 228:”Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt det er muligt enten via serviceloveneller lov om specialundervisning, at mennesker, der er blevet hals- ogmundhuleopererede og deres pårørende, kan få bevilliget støtte til at deltagei et landskursus for hals- og mundhuleopererede, der afholdes i Region Midt-jylland den 27.-30. juni 2013, herunder om det er muligt for kommunen, atafvise at give støtte, eller kun at give støtte til undervisningsdelen og ikke tilopholdet på kurset. Såfremt kommunen har mulighed for at afvise støttehertil, mener ministeren da, at dette er rimeligt?”
Svar:I forhold til støttemulighederne efter lov om specialundervisning for voksneer der til brug ved besvarelsen indhentet en udtalelse fra Ministeriet for Børnog Undervisning, som oplyser følgende:”Kommunalbestyrelsen er såvel økonomisk, som med hensyn til arten ogindholdet ansvarlig for undervisningstilbud efter lov om specialundervisningfor voksne. Specialundervisning for voksne er tilbud målrettet personer, dersom følge af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har behov for særligtilrettelagt undervisning og rådgivning for at afhjælpe eller begrænse virknin-gerne af funktionsnedsættelsen (kompenserende specialundervisning).Tilbud om specialundervisning for voksne iværksættes af kommunalbesty-relsen, der forud for iværksættelsen af tilbuddet sikrer, at der foretages en
2
afdækning af den enkelte deltagers færdigheder, behov og forudsætningermed henblik på fastlæggelse af undervisningens mål og indhold.Det er afgørende for forpligtelsen til at yde specialundervisning og rådgiv-ning, at der er tale om funktionsnedsættelser af en art og et omfang, dermedfører begrænsninger, der kan afhjælpes eller begrænses gennem kom-penserende undervisning. Kompenserende specialundervisning er en inten-siv undervisning med henblik på opnåelse af bestemte færdigheder. Træ-nings- og vedligeholdelsesaktiviteter som opfølgning heraf vil eventuelt kun-ne tilbydes i henhold til anden lovgivning.Undervisningsbegrebet er karakteriseret ved, at undervisningen er en tids-begrænset aktivitet, har en klar målsætning, at der i undervisningsforløbetsker en planlagt progression, og at undervisningsforløbet kan evalueres.Specialundervisningstilbuddet kan suppleres med specialpædagogisk bi-stand i form af rådgivning og vejledning, der kan rettes mod blandt andredeltageren og mod pårørende.Kommunalbestyrelsen fastlægger selv proceduren for godkendelse af speci-alundervisning for voksne, og hvorledes der sker henvisning til specialunder-visning for voksne, herunder hvem der foretager vurderingen af behovet, oghvem der træffer beslutning om henvisning til undervisning. Deltageren kanhenvende sig til kommunalbestyrelsen (i praksis den kommunale forvaltning)eller eventuelt til et uddannelsessted, hvortil kommunalbestyrelsen har hen-lagt beføjelsen om henvisning til specialundervisning for voksne, som af-dækker behovet for vedkommendes ret til specialundervisning for voksnesamt eventuelt tager stilling til undervisningstilbuddet.Vurderes det, at der skal iværksættes et tilbud om undervisning, udfærdigesen undervisningsplan efter samråd med deltageren, hvor målsætning, ind-hold og omfang beskrives. Ved stillingtagen til bevilling af specialundervis-ning for voksne skal deltageren oplyses om, hvad bevillingen omfatter, samtom starttidspunkt og undervisningssted. Ved afslag skal der gives en skriftligbegrundelse med oplysning om et eventuelt alternativt tilbud samt klagevej-ledning.Hvis det vurderes, at fortsat specialundervisning ikke afhjælper eller be-grænser virkningerne af funktionsnedsættelsen yderligere, ophører under-visningen, og deltageren vejledes om andre relevante tilbud.Det må således på denne baggrund bero på en konkret vurdering i hvertenkelt tilfælde, om det omhandlede kursus for hals- og mundhuleopereredekan afhjælpe eller begrænse (kompensere) virkningerne af vedkommendeshandicap.”Social- og Integrationsministeriet kan oplyse, at kommunalbestyrelsen efterservicelovens § 100 skal yde hjælp til dækning af nødvendige merudgifter
3
ved den daglige livsførelse til personer mellem det fyldte 18. år og folkepen-sionsalderen med varigt nedsat funktionsevne. Det er bl.a. en betingelse, atmerudgiften er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne og ikke kandækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i serviceloven.Det kan ikke angives udtømmende, hvilke typer af merudgifter der kan ydeshjælp til efter servicelovens § 100. Dette beror på en konkret og individuelvurdering i det enkelte tilfælde. Som et eksempel på en merudgift kan næv-nes udgifter til handicaprettede kurser. Omkring handicaprettede kurser an-føres uddybende i vejledning om særlig støtte til voksne, at der kan ydeshjælp til dækning af merudgifter som følge af borgerens og eventuelle pårø-rendes nødvendige deltagelse i kurser, som tager sigte på at sætte de på-gældende i stand til at leve et liv som ikke-handicappede på samme alder ogi samme livssituation. De udgifter, der kan være tale om, er ifølge vejlednin-gen f.eks. rejseudgifter, merudgifter ved måltider og ophold og kursusudgif-ter, herunder materialeudgifter.Det er kommunalbestyrelsen, der ud fra en konkret og individuel vurderingtræffer afgørelse om, hvorvidt betingelserne for at yde hjælp efter servicelo-vens § 100 til en udgift til et kursus som det omhandlede er opfyldt, herunderom en sådan udgift kan anses som en nødvendig merudgift som følge afborgerens funktionsnedsættelse. Kommunalbestyrelsens afgørelse kan på-klages til det sociale nævn.
Karen Hækkerup/ Hanne Stig Andersen