Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1246872_0001.png
1246872_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 8. maj 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
JUB/ J.nr. 2013-2351
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 12. april 2013følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 219 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKarina Adsbøl (DF)
Spørgsmål nr. 219:”Ministeren bedes redegøre for, hvilke retlige konsekvenser det kan få, hvisen kommune bevidst ikke overholder lovgivningen og fører tilsyn med op-holdssteder og udsatte borgere?”
Svar:Det følger af retssikkerhedslovens § 16, at kommunalbestyrelsen har pligt tilat føre tilsyn med, hvordan de kommunale opgaver løses, og at tilsynet om-fatter både indholdet af tilbuddene og den måde, opgaven udføres på.Tilsynspligten er uddybet i bl.a. servicelovens § 148 a, stk. 1, hvoraf detfremgår, at den stedlige kommunalbestyrelse fører det generelle driftsorien-terede tilsyn med tilbuddets personale, bygninger og økonomi, herunder omgrundlaget for afgørelse om optagelse af et privat tilbud på Tilbudsportalenfortsat består.Desuden skal kommunalbestyrelsen føre et personrettet tilsyn. Det fremgårsåledes af serviceloven § 148, stk. 1, at kommunalbestyrelsen i den kom-mune, der har pligt til at yde hjælp efter serviceloven, fører tilsyn med detilbud, som denne kommunalbestyrelse har truffet afgørelse om i forhold tilden enkelte borger.Det lægges til grund for besvarelsen, at spørgsmålet vedrører de kommunal-retlige konsekvenser af, at en kommunalbestyrelse ikke overholder lovgiv-ningen om tilsyn på det sociale område. I sådanne tilfælde har kommunaltil-synet kompetence til at skride ind. Reglerne om kommunaltilsynet hører
2
under Økonomi- og Indenrigsministeriet, som nedenstående del af svaretderfor er udarbejdet i samarbejde med.Tilsynet med, om kommunerne overholder den lovgivning, der særligt gæl-der for offentlige myndigheder, herunder efterlever forpligtelserne på handi-capområdet, føres efter § 47, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse af stats-forvaltningen i den region, hvor kommunen ligger.Det fremgår af lovens § 48, stk. 3, at statsforvaltningen ikke fører tilsyn, i detomfang særlige klage- eller tilsynsmyndigheder kan tage stilling til den på-gældende sag.Enhver, der mener, at en kommune handler i strid med loven, kan rette hen-vendelse til de kommunale tilsynsmyndigheder. Tilsynet bestemmer selv,hvilke sager tilsynet vil tage op.Statsforvaltningen har som tilsynsmyndighed flere reaktionsmuligheder, hvisder konstateres en overtrædelse af lovgivningen. Som oftest afsluttes stats-forvaltningens sagsbehandling med, at der afgives en (vejledende) udtalelsetil kommunen.Kun, hvor det er nødvendigt for at få kommunen til at overholde lovgivnin-gen, kan statsforvaltningen træffe afgørelse om tvangsbøder over for deansvarlige kommunalbestyrelsesmedlemmer. Tvangsbøder er således etmiddel til at få kommunen til at efterleve lovgivningen, men ikke en straf foren eventuel konstateret overtrædelse af lovgivningen. Hvis kommunen påbaggrund af statsforvaltningens behandling af sagen indretter sit tilsyn ioverensstemmelse med lovgivningen, er anvendelse af sanktioner ikke på-krævet.
Karen Hækkerup
/ Hanne Stig Andersen