Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 17. april 2013
EJB/ J.nr. 2013-2167
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 20. marts 2013følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 201 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKarina Adsbøl (DF)
Spørgsmål nr. 201:”Ministeren bedes oplyse, hvor mange kommuner, der overholder retssik-kerhedslovens § 3 stk. 2 om at fastsætte tidsfrister på hvert enkelt sagsom-råde i forhold til, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, tilafgørelsen skal være truffet? Hvordan vil ministeren sikre, at alle kommunerlever op til deres forpligtigelse til at fastsætte en tidsfrist på hvert enkeltsagsområde?”
Svar:I § 3, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale områdeer fastsat, at kommunalbestyrelsen på de enkelte sagsområder skal fastsæt-te frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, tilafgørelsen skal være truffet. Fristerne skal offentliggøres. Hvis fristen ikkekan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om,hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.Det fremgår af lovforslaget til den gældende bestemmelse (L 117 2008-09),at det overlades til kommunalbestyrelsen at beslutte, hvordan offentliggørel-sen skal ske.Det forudsættes dog, at offentliggørelsen sker på en måde, der er sædvanligi kommunen, og således at borgere, som de enkelte sagsbehandlingsfristermå forventes at interessere, har gode muligheder for at gøre sig bekendtmed fristerne.
2
Der er ikke krav til, at fristerne offentliggøres på fx kommunens hjemmeside,men rigtig mange kommuner anvender hjemmesiden, som kan være enoverskuelig måde at gøre det på. Kommunerne kan dog også vælge andremetoder. Social- og Integrationsministeriet er ikke i besiddelse af en samletoversigt over tidsfrister og offentliggørelsesmetode for alle kommuner.Jeg ser ikke anledning til at iværksætte initiativer med henblik på at sikre, atkommunerne fastsætter frister, sådan som de har pligt til efter retssikker-hedslovens § 3, stk. 2. Det vigtige i den sammenhæng er, at borgerne kanorientere sig om kommunens serviceniveau på området, og at borgeren fårbesked, hvis fristen ikke kan overholdes i forbindelse med sagsbehandlingenaf en konkret sag.
Karen Hækkerup/ Dorte Bech Vizard