Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1235492_0001.png
1235492_0002.png
1235492_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 10. april 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
JUB/ J.nr. 2012-1879
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 19. marts 2013følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 197 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraHans Andersen (V)
Spørgsmål nr. 197:”Ministeren bedes redegøre for omfanget af brugen af magtanvendelse,videoovervågning af beboere og aflåste døre på institutioner og opholdsste-der for beboere med handicap, herunder specifikt i forhold til KøbenhavnKommunes borgere på bostedet Møllen.”
Svar:Jeg har på baggrund af presseomtalen om Bostedet Møllen bedt Køben-havns Kommune om en redegørelse om sagen, som ministeriet har modta-get den 2. april 2013.Det fremgår af Københavns Kommunes redegørelse - som er sendt til SOUsom et fortroligt bilag til svar på spørgsmål 200 (SOU Alm. del) - at kommu-nen erkender, at flere regler ikke har været overholdt i forbindelse medkommunens varetagelse af sit myndighedsansvar over for de borgere, somkommunen har anvist et ophold på botilbuddet Møllen, herunder reglerne iserviceloven om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesret-ten.Når det handler om forholdene for beboerne fremadrettet, fremgår det afkommunens redegørelse, at kommunen nu har sit eget personale på botil-buddet for at sikre beboernes forhold, og at kommunens samarbejde medbotilbuddet Møllen ophører pr. 1. maj 2013, hvor kommunen har skaffet al-ternative tilbud til de beboere, der skal fraflytte.
2
Om reglerne kan jeg generelt oplyse følgende vedrørende magtanvendelse,aflåsning af døre på botilbud og videoovervågning:Magtanvendelse og aflåsning af døreBorgere, der bor på botilbud, er i lighed med andre borgere omfattet af prin-cippet om den personlige friheds ukrænkelighed, som er lovfæstet i Grund-lovens § 71.Grundlaget for reglerne i serviceloven om magtanvendelse og andre indgrebi selvbestemmelsesretten, f.eks. fastholdelse og tilbageholdelse, er respek-ten for den enkelte persons integritet uanset den pågældendes funktionsev-ne.Bestemmelserne om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelses-retten i servicelovens kapitel 24 finder alene anvendelse i positivt afgrænse-de tilfælde, og det overordnede formål med reglerne er at øge retssikkerhe-den for mennesker med nedsat psykisk funktionsevne. Det fremgår såledesaf servicelovens § 124, at formålet med reglerne er at begrænse magtan-vendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten til det absolut nødven-dige, og at indgrebene aldrig må erstatte omsorg, pleje og socialpædagogiskbistand.Forud for enhver form for magtanvendelse og andre indgreb i selvbestem-melsesretten skal kommunen foretage, hvad der er muligt for at opnå perso-nens frivillige medvirken til en nødvendig foranstaltning. Anvendelse af magtskal stå i rimeligt forhold til det, der søges opnået. Er mindre indgribendeforanstaltninger tilstrækkelige, skal de anvendes. Magtanvendelse skal ud-øves så skånsomt og kortvarigt som muligt og med størst mulig hensyntagentil den pågældende og andre tilstedeværende, så der ikke forvoldes unødigkrænkelse eller ulempe.Der kan ikke efter reglerne i serviceloven træffes afgørelser, som genereltindskrænker en eller flere af borgernes frihedsrettigheder. Anvendelse afservicelovens regler om indskrænkninger i borgernes frihedsrettigheder ellerintegritet kræver, at lovens betingelser er opfyldt for hver enkelt borger.Serviceloven indeholder en række regler om de procedurer, som tilbuddet ogkommunen skal følge i sagsbehandlingen på området, herunder regler omregistrering, indberetning og handleplaner.Der er ikke en hjemmel i serviceloven til, at personer låses inde på et botil-bud. En undtagelser herfra er dog de personer, der anbringes på en sikretafdeling i henhold til en afgørelse truffet i forbindelse med en straffesag. Ensådan sikret afdeling findes i dag alene på Kofoedsminde i Lolland Kommu-ne.
3
VideoovervågningDer er ikke på Social- og Integrationsministeriets område særskilt reguleringom adgang til videoovervågning. Til belysning af retsgrundlaget om de per-sondataretlige problemstillinger i forbindelse med tv-overvågning kan derhenvises til svar af d.d. på spørgsmål 87 (SOU Alm. del).Afslutningsvis bemærkes, at indberetninger om magtanvendelse med denkommende tilsynsreform fremover skal ske til både den kommune, der haransvaret for borgerens ophold i et botilbud, til det ansvarlige socialtilsynsamt til en eventuel kommunal eller regional driftsherre. Hermed sikres det,at de ansvarlige myndigheder for både det personrettede og det driftsorien-terede tilsyn samt for den daglige drift får direkte oplysninger om foretagnemagtanvendelser med mulighed for at følge konkret eller generelt op pådem.For yderligere belysning af sagen vedrørende botilbuddet Møllen henvises tilsvar af d.d. på spørgsmål 200 (SOU Alm. del).
Karen Hækkerup
/ Hanne Stig Andersen