Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 9. april 2013
RVA/ J.nr. 2013-1888
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 18. marts 2013følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 192 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKarin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 192:”Kan en kommune stavnsbinde en dement borger, når pårørende ønsker enflytning for at have den demente i nærheden?”
Svar:Som udgangspunkt har alle personer, der er visiteret til plejeboliger, ældre-boliger, plejehjemspladser og beskyttede boliger, ret til frit at vælge sådanneboliger såvel inden for som på tværs af kommunegrænserne. Det forudsæt-ter imidlertid, at personen er i stand til at give samtykke (informeret samtyk-ke) og forstår betydningen af samtykket.Der findes dog muligheder for optagelse i et særligt botilbud uden samtykke.Ifølge servicelovens § 129, stk. 1, kan kommunalbestyrelsen indstille til detsociale nævn at træffe afgørelse om, at en person skal optages i et særligtbotilbud uden dennes samtykke. Afgørelsen kan alene træffes efter indstil-ling fra kommunalbestyrelsen. Afgørelse om at optage en person i et særligtbotilbud uden samtykke kan træffes, når:1. det er absolut påkrævet for, at den pågældende kan få den nødven-dige hjælp, og2. hjælpen ikke kan gennemføres i vedkommendes hidtidige bolig, og3. den pågældende ikke kan overskue konsekvenserne af sine hand-linger, og4. den pågældende udsætter sig selv for personskade, og5. det er uforsvarligt ikke at sørge for flytning.
2
Endvidere fremgår det af servicelovens § 129, stk. 3, at kommunalbestyrel-sen i ganske særlige tilfælde kan indstille til det sociale nævn, at der træffesafgørelse om, at en person, der er optaget i et botilbud som nævnt i stk. 1,og som mangler evnen til at give informeret samtykke, kan flyttes til en an-den tilsvarende bolig, hvor omsorgen for personen kan varetages, selv ombetingelserne i stk. 1 nr. 1-5, ikke er opfyldt, hvis det skønnes at være i denpågældendes egen interesse, herunder af hensyn til mulighederne for, atden pågældende kan bevare tilknytning til sine pårørende.Folketinget har med lov nr. 408 så sent som den 21. april 2010 vedtaget atlempe § 129, stk. 3, så der er mulighed for at træffe afgørelse om flytning afen borger fra et egnet botilbud til et andet egnet botilbud uden personenssamtykke, jf. ovenstående.Dette gælder i situationer, hvor vedkommende mangler evnen til at giveinformeret samtykke, og hvor det må skønnes at være i borgerens egeninteresse at flytte til et andet egnet botilbud af hensyn til mulighederne for, atpågældende og pårørende kan bevare tilknytningen til hinanden.Der kan således i vurderingen af, om betingelserne for at gennemføre enflytning uden borgerens samtykke er til stede, indgå en samlet vurdering afhensynet til den pågældende og til de pårørendes mulighed for at opretholdeforbindelsen.Under forudsætning af, at det påtænkte botilbud må anses for egnet til atimødekomme borgerens behov i samme omfang som det hidtidige botilbud,og det må anses for at være i pågældendes egen interesse at flytte, vil hen-synet til at opretholde kontakten mellem borgeren og de pårørende kunnebegrunde en flytning uden borgerens samtykke.Social- og Integrationsministeriet har anmodet Ankestyrelsen om et bidrag.Ankestyrelsen har oplyst følgende:”Kommunen skal handle i forhold til den konkrete borger og dennes eventu-elle værge. Værgen vil på borgerens vegne kunne rejse sag om flytning overfor kommunen.”
Karen Hækkerup/ Eva Pedersen