Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1244027_0001.png
1244027_0002.png
1244027_0003.png
1244027_0004.png
1244027_0005.png
1244027_0006.png
1244027_0007.png
Folketingets SocialudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Socialudvalget har i brev af 1. marts 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 186 (alm.del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl(DF).
1. maj 2013J.nr. 2013-2497
Spørgsmål nr. 186:
”På baggrund af SFI’s rapport: ’Handicap og beskæftigelse – udviklingen mellem2002 og 2012’, hvoraf det ses, at mennesker med handicap, der også harproblemer med at læse og skrive, har svært ved at finde beskæftigelse, bedesministeren redegøre for, hvor mange penge, der er sat af til denne gruppe enteni forbindelse med finansloven eller satspuljen for 2013, samt henvise tilkonkrete projekter for denne gruppe”.
Endeligt svar:
Jeg kan oplyse, at der på Beskæftigelsesministeriets område i forhold til initiativervedrørende læse-, skrive- og regnesvage er igangsat følgende initiativer:
Der er på FL12 afsat 25 mio. kr. til syv initiativer til læse-, skrivesvage og ord-blinde. Et af initiativerne drejer sig om en modernisering/videreudvikling af deneksisterende hjemmeside: www.hto.nu. Socialstyrelsen er bevilget 2 mio. kr. tildette arbejde, der bl.a. indebærer, at fagfolk i jobcentre, virksomheder og men-nesker med ordblindhed og andre læsevanskeligheder skal kunne få et overblikover eksisterende undervisningstilbud og hjælpemidler.Der er igangsat initiativet brobygning til uddannelse, som blandt andet indehol-der opkvalificering af de unges læse-, skrive- og regnefærdigheder, mens de un-ge indgår i et uddannelsesforberedende forløb på en erhvervsskole. Der er afsatca. 130.000 mio. kr. til projektet brobygning til uddannelse i perioden 2012-2014. Midlerne er afsat på satspuljemidler og på Finansloven 2013.Regeringen og Enhedslisten skal i løbet af 2013 drøfte, hvordan jobcentrenesanvendelse af ordblindeundervisning og forberedende voksenundervisning kanforbedres.Social- og Integrationsministeriet har bidraget med følgende i forhold til initiativerfor mennesker med læsevanskeligheder:
”RoBoBraille der er en email- og webbaseret hjælpetjeneste, der gør det muligtfor borgeren at konvertere tekstdokumenter til lydfiler og gør dermed elektroni-ske tekster tilgængelige for folk med læsevanskeligheder. Det er gratis for ikke-kommercielle brugere at anvende tjenesten. RoBoBraille er forankret på Syns-
center Refnæs. Satspuljekredsen afsatte i satspuljen for 2012 i alt 2 millioner kr.samt 2 millioner kr. i 2013 til den fortsatte drift af RoBoBraille i en foran-kringsperiode i 2012 og 2013”.Ministeriet for Børn og Undervisning har oplyst at:”Det fremgår af de generelle regler for folkeskolen, frie grundskoler, frie kostsko-ler1og ungdomsuddannelser, at elever med behov for specialundervisning eller an-den specialpædagogisk bistand skal have tilbud om støtte. På det videregående ud-dannelsesområde er området reguleret i en selvstændig lov om specialpædagogiskstøtte. For kursister i arbejdsmarkedsuddannelser fastsættes på de årlige finansloveen pulje til specialpædagogisk støtte.For børn, unge og voksne med læse- og skrivevanskeligheder kan støtten fx beståaf specialundervisning, it-hjælpemidler (kompenserende programmer til understøt-telse af læse- og staveprocesser), studie- og undervisningsmaterialer på særligemedier og studiestøttetimer, hvor der arbejdes strategisk og langsigtet med for ek-sempel formulering eller strukturering af det faglige stof.Spørgeren refererer til SFI-undersøgelsens resultater om”mennesker med handi-cap, der også har problemer med at læse og skrive”.Det bemærkes, at Ministerietfor Børn og Undervisning opfatter læse- og skrivevanskeligheder og ordblindhedsom en funktionsnedsættelse i sig selv. Ministeriet råder ikke over registreringer afpersoner med andre typer af funktionsnedsættelser, der også har læse- og skrive-vanskeligheder.I tabel 1 er der redegjort for finanslovsbevillinger til specialpædagogisk støtte p姧 19 og 20 på FL13 samt for finanslovsbevillinger, der bl.a. er målrettet menne-sker med manglende læse- og skrivevanskeligheder. Tabel 2 giver en oversigt oversatspuljeprojekter, der alene eller blandt andet omfatter mennesker med læse- ogskrivevanskeligheder. Tabel 3 oplister eksempler på øvrige igangværende og plan-lagte projekter af relevans for mennesker med læse- og skrivevanskeligheder påundervisningsområdet”.
På efterskoleområdet er der endvidere skoler, som er godkendt til et samlet særligt tilbud,for unge med læse- og skrivevanskeligheder.
1
2
Tabel 1. Oversigt over midler afsat på §§ 19 og 20KontoKort beskrivelse
19.83.01.10
Specialpædagogisk støtte under videregående uddan-nelser. Specialpædagogisk støtte har til formål at sikre,at studerende med fysisk eller psykisk funktionsned-sættelse, der er optaget på en videregående uddannelse,uanset funktionsnedsættelsen kan gennemføre uddan-nelsen i lighed med andre studerende.20.74.02.Forberedende voksenundervisning (FVU). FVU er etåbent tilbud til alle, der ønsker at være bedre til at læse,skrive og regne på basalt niveau. Tilbuddet findes i fireniveauer/trin og kurserne er korte 30-60 timer. Dengeografiske spredning på tilbuddet er stor og fleksibili-teten er høj. Der tilbydes en afsluttende prøve på hvertniveau. Såvel jobcentre som FVU-udbydere tilbyder enkort testning af læsefærdighederne. FVU kan tilrette-lægges særligt for virksomheder, foreninger og fagligeorganisationer. Undervisningen er gratis.20.74.02.Ordblindeundervisning for voksne. Ordblindeunder-visning gives til voksne, der har vanskeligheder medskriftsproget og ikke kan profitere af andre undervis-ningstilbud. Deltageren testes med en adgangsgivendetest. Undervisningen tilbydes som enkeltundervisningeller på små hold med højst 6 deltagere. Varigheden afet forløb er højst 80 timer, hvor der er mulighed for re-visitering, såfremt der er fornøden progression. Under-visningen er gratis.20.79.01.35. Pulje til opsøgende FVU-arbejde i forbindelse med Af-tale om bedre erhvervsuddannelser og styrket uddan-nelsesgaranti. Uddannelsesinstitutionerne og VEU-centrene udfører i samarbejde en stor opsøgende virk-somhed rettet mod især små- og mellemstore virksom-heder. Der tilbydes én samlet indgang til VEU-systemet for alle voksne.20.79.01.75. Bedre rådgivning og vejledning af virksomheder omFVU, i forbindelse med aftale om bedre erhvervsud-dannelser og styrket uddannelsesgaranti. Personer medlæse- og skrivevanskeligheder er en del af målgruppen.20.98.31.20 Specialpædagogisk støtte til ungdomsuddannelser mv.Bevillingen anvendes til at yde tilskud til ungdomsud-dannelsesinstitutioners udgifter til elever med fysisk el-ler psykisk handicap eller tilsvarende svære vanskelig-heder, der har behov for SPS for at kunne gennemføre2
Bevilling2013(mio. kr.)2113,1(36,7)
185,5
438,5
22,3
11,5
163,5(67,2)
Idet de nævnte ordninger/bevillinger ikke alene angår mennesker med læse- og skrivevan-skeligheder, er det, hvor det har været muligt, i parentes angivet, hvor stor en del af forbru-get i 2011 (seneste konsoliderede tal), der er gået til støttemodtagere med læse- eller skri-vevanskeligheder.
3
20.98.31.30
uddannelsen.Specialpædagogisk støtte til arbejdsmarkedsuddannel-ser. Bevillingen anvendes til videreførelse af forsøgs-ordningen vedrørende forbedring af handicappedes vil-kår på AMU-uddannelserne.
3,5

Tabel 2. Igangværende initiativer afsat på Finanslov 2013, finansieret

via satspuljen

InitiativKort beskrivelseBeløb(mio.kr.)7,7
Netværkslokomotivet
IT-rygsække til læ-se/stavesvage elever
Pulje til læse- og stavesvage
Tidlig identifikation af læse- ogregne samt sprogforståelses-vanskeligheder:Udvikling og afprøvning af dy-namiske test mhp. tidlig identi-fikation af ordblinde elevermed dansk som hhv. moders-mål og andetsprog.
Netværkslokomotivet informerer omog deltager i planlægning af efterud-dannelse for læse- stave- regnesvagemedarbejdere på virksomheder og le-dige i jobcentre. Netværkslokomotiveter et netværk af private og offentligevirksomheder, faglige organisationerog uddannelses institutioner i Tre-kantsområdet, Øst- og Midtjyllandsamt på Vestfyn. Netværket motivererog varetager opsøgende virksomhed imedlemsvirksomheder og institutio-ner. Der er et tæt samarbejde med job-centrene.Projektet skal undersøge, hvordan IT-rygsækkene mest optimalt anvendes idet pædagogiske arbejde med disseelever, herunder koblingen til interak-tive undervisningsmidler.Indsatsen skal bidrage til fastholdelseaf læse- og stavesvage elever i uddan-nelse. Puljen tænkes anvendt til støttefor udvikling af at praksisnære læ-ringsaktiviteter, gerne understøttet afIT, for unge med læse- og stavevan-skeligheder, herunder forpraktikantereller trainees samt elever på produkti-onsskole, erhvervsgrunduddannelseeller erhvervsuddannelseDer skal så tidligt som muligt sættesmålrettet ind i forhold til læsevanske-ligheder og regnevanskeligheder medhenblik på, at elever med læse- ogregnevanskeligheder får støtte ogdermed kan forblive inkluderede i denalmindelige undervisning.MBU samarbejder i den forbindelsemed Center for Læseforskning, sommed støtte fra Trygfonden udvikler enny test til tidlig identifikation af ord-blindhed og andre læsevanskeligheder
0,5
7,6
3,0
4
hos både elever med dansk som mo-dersmål og dansk som andetsprog.En ekstraordinær indsats i for-hold til produktionsskoleelevermed læse-, stave- og matema-tikvanskelighederProjektets overordnede mål er, atfremme den enkelte produktionsskole-elevs mulighed for udvikling af fagli-ge, sociale samt kognitive kompeten-cer og potentialer samt at flest muligtgår i gang med og gennemfører enungdomsuddannelse eller andre rele-vante forløb.Pulje til digitale læringsformer / pæ-dagogik.Forsøg med EGU-forløb for blinde ogsvagsynede. Øget samarbejdet mellemUU-centre og synskonsulenter. Meresynsfaglig viden til eVejledning.dk.3,3
Digitale læringsformer / pæda-gogik (pulje)Deltagelse og medbestemmelsefor mennesker med handicap
[10,0]*0,2
*Midlerne er afsat i 2012, men projekterne gennemføres i 2013.

Tabel 3. Eksempler på andre igangværende eller planlagte projekter

InitiativOrdblindetest på TværsKort beskrivelseMBU samarbejder med Center for Læ-seforskning, om udvikling af en ordblin-detest, der skal kunne identificere elevermed ordblindhed på tværs af uddannel-ser - fra grundskolens mellemtrin overungdomsuddannelserne til de videregå-ende uddannelser. Den nye test skal giveet fælles fagligt og solidt grundlag forordblindes deltagelse i uddannelsessy-stemet på lige fod med alle andre. Te-sten skal hindre, at elever, som er identi-ficeret med ordblindhed på et uddannel-sesniveau, skal udredes igen på det næ-ste uddannelsesniveau.Projektet har til formål at undersøge,hvilke hjælpemidler elever med læse-vanskeligheder anvender i normalunder-visningen, og hvordan IT-hjælpemidlerne anvendes af elever medlæsevanskeligheder på de enkelte skoler.Projekter har ydermere til formål at un-dersøge, hvilken effekt brug af IT-hjælpemidler har på læsesvage eleversfortsatte læse- og sprogudvikling.Der iværksættes i regi af Ressourcecen-ter for Inklusion og Specialundervisninget udviklingsprojekt om udvikling ogafprøvning af eksemplariske undervis-ningsforløb med fokus på undervis-ningsdifferentiering samt undervisningaf elever med læse- og skrivevanskelig-5
Anvendelse af kompenserende IT-hjælpemidler i folkeskolen: Udbredelseog konsekvenser
Udvikling af eksemplariske undervis-ningsforløb med fokus på undervis-ningsdifferentiering og elever med sær-lige behov
Smidige overgange mellem uddannelser
Hjælpemiddelberedskab på ungdoms-uddannelserne
Netværkskonference – fokus på bro-bygning imellem uddannelses- og be-skæftigelsessektoren
Tekster til alle
heder og udviklings- og opmærksom-hedsforstyrrelser. Projektet er koncentre-ret om dansk og matematik i 5. klasse.Der er afsat 1,5 mio. kr. fra handicappul-jen i 2012 i Ministeriet for Børn og Un-dervisning til projektet.Der er ved årsskiftet 12/13 gennemførtbekendtgørelsesændringer på ungdoms-uddannelsesområdet og det videregåen-de uddannelsesområde, så elever og stu-derende kan tage it-hjælpemidler (fx it-rygsæk til ordblinde) bevilget i én ud-dannelse med til en anden uddannelse.Der er desuden indført en frist for insti-tutionernes sagsbehandlingstid.Der er ved årsskiftet 12/13 etablerethjælpemiddelberedskab på erhvervssko-ler, gymnasier og VUC med henblik påat kunne yde øjeblikkelig støtte til elevermed ordblindhed, hvor behovet først af-dækkes kort før eller efter starten på enungdomsuddannelse.4. februar afholdt MBU i fællesskabmed Beskæftigelsesministeriet konfe-rencen ”Hvordan kommer flere ungemed funktionsnedsættelse i job og ud-dannelse?”. Konferencen var henvendttil UU-vejledere, jobcentermedarbejdereder arbejder med unge og/eller handicapsamt SPS-vejledere og karriere- og ud-slusningsvejledere på erhvervsrettedeungdomsuddannelser og videregåendeuddannelser. Et af formålene var at sti-mulere til etableringen af regionale net-værk på tværs af sektorer.MBU (Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen)har indledt et samarbejde med Kultur-ministeriets Nationalbiblioteket formennesker med læsevanskeligheders(NOTA) med henblik på en sammen-lægning af de to institutionernes materi-aledatabaser.Ved at samle statens materialeprodukti-on får gruppen af elever og studerendemed behov for disse materialer en sam-let indgang til produktion og distributionaf materialerne. Det er således hensig-ten, at styrelsens materialebestand skalindgå i Notas samling og at bestilling afmaterialet fremover skal ske hos NOTA.Forlagsbranchen undergår i disse år en
6
Fremrykket screening for ordblindhed
Udskolingsprojekt
forandring, idet den gængse bog erstat-tes med eller suppleres af forskelligeformer for e-bøger. Ligeledes forsvinderden trykte tekst i højere og højere gradfra uddannelsesstederne og erstattes afelektroniske i undervisningsportaler oguddannelsesstedernes biblioteksløsnin-ger. Desværre ses det ofte, at de valgtee-bogsformater ikke er tilgængelige ogenten ikke kan anvendes i it-startpakkeneller kun kan anvendes ved væsentligekrumspring.MBU arbejder på, at digitaliseringen og-så bliver til gavn for elever og studeren-de, der på grund af funktionsnedsættelseikke kan læse trykt tekst. Ministeriet vilgennemføre en tæt dialog med forlags-branchen og uddannelsesinstitutionernemed henblik på at understøtte tilgænge-lige tekster for brugere med funktions-nedsættelser.MBU arbejder for at få fremrykket tids-punktet for screening for ordblindhed tilforud for optagelse på en ungdomsud-dannelse. Det er særligt relevant for deunge ordblinde, der ikke er blevet af-dækket i forbindelse med deres grund-skoleuddannelse.MBU har afsat forsøgs- og udviklings-midler til at gennemføre et forsøg i ud-skolingen et antal udvalgte kommuner.Gennem systematisk screening og it-støtte af ordblinde vil ministeriet under-søge effekten på overgangsfrekvensen tilungdomsuddannelserne og på frafald.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
7