Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1223868_0001.png
1223868_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 11. marts 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 8. februar 2013følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 171 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)
SCM/ J.nr. 2013-1040
Spørgsmål nr. 171:”Vil ministeren kommentere på, hvorfor en borger, der modtager boligstøttekan undlade at betale husleje i 6 måneder, mens udlejeren ikke kan få sineomkostninger dækket? Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at offentlig bo-ligstøtte ikke misbruges samt sikre, at en udlejer ikke udsættes for denneform for misbrug?”
Svar:Individuel boligstøtte ydes med det generelle sigte at sikre befolkningsgrup-per med lavere indtægter, herunder børnefamilier og pensionister, mulighedfor at skaffe sig og opretholde en rimelig bolig. Boligstøtte er en ydelse, deransøges af og bevilges til borgeren, og hovedreglen er derfor også, at bolig-støtte udbetales til borgeren.Boligstøtte dækker ikke hele huslejebetalingen, og der er dermed en egen-betaling fra borgeren.Efter reglerne om boligstøtte kan kommunalbestyrelsen beslutte, at bolig-støtten til en lejer skal udbetales til udlejeren. Dette fremgår direkte af Be-kendtgørelse om udbetaling af boligstøtte og kan f.eks. være hensigtsmæs-sigt, hvis der er tale om et større antal lejligheder i samme boligorganisation.Kommunen kan også i forhold til den enkelte boligstøttemodtager beslutte atudbetale boligstøtten direkte til udlejeren. Dette vil dog som udgangspunktforudsætte, at boligstøttemodtageren i forvejen får administreret en offentligforsørgelsesydelse af kommunen.
2
Fra den 1. marts 2013 er det Udbetaling Danmark, der kan beslutte, at bolig-støtte til en lejer skal udbetales direkte til udlejer.Der er således allerede efter gældende regler mulighed for, at boligstøtteudbetales direkte til udlejer og dermed reducere muligheden for, at boligstøt-ten anvendes til andre formål end at betale husleje.Da reglerne om betaling af husleje i henhold til lejeloven hører under Mini-steriet for By, Bolig og Landdistrikter, er der indhentet bidrag fra Ministerietfor By, Bolig og Landdistrikter, som har oplyst følgende:”Betaler en lejer ikke sin husleje, kan udlejer ophæve lejeaftalen.I almenlejeloven og lejeloven er fastsat nærmere regler for, hvordan udlejerophæver lejeaftalen. Det fremgår således af almenlejelovens § 90, stk. 2, oglejelovens § 93, stk. 2, at udlejeren kan hæve lejeaftalen som følge af for senbetaling, hvis lejeren ikke har berigtiget restancen senest 14 dage efter, atskriftligt påkrav herom er kommet frem til lejeren. Udlejerens påkrav skalvære afgivet efter sidste rettidige betalingsdag og skal udtrykkeligt angive, atlejeforholdet kan ophæves, hvis restancen ikke betales inden fristens udløb.Ophæver udlejer lejeaftalen, skal lejeren straks fraflytte og betale leje m.v.for tiden, indtil han kunne fraflytte med sædvanligt varsel.Flytter lejeren ikke frivilligt, kan det blive nødvendigt at få fogeden til at gen-nemføre lejerens udsættelse af lejemålet.Udlejer har efter lejeloven i forbindelse med lejeaftalens indgåelse mulighedfor som depositum at kræve et beløb svarende til indtil 3 måneders leje.Derudover kan udlejer kræve lejen forudbetalt for et tidsrum på op til 3 må-neder.Efter almenlejeloven har udlejer på tilsvarende vis mulighed for i forbindelsemed lejeaftalens indgåelse at kræve indbetalt et beboerindskud.Ved at kræve nævnte beløb indbetalt i forbindelse med lejeaftalens indgåel-se kan udlejer således beskytte sig mod tab som følge af lejerens mislighol-delse med huslejebetalingen.”
Karen Hækkerup/ Bent Nielsen