Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1175509_0001.png
1175509_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 7. november 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
/ J.nr. 2012 - 6653
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 10. oktober2012 følger hermed social- og integrationsministerens svar på spørgs-mål nr. 16 (alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 16:”Kan ministeren oplyse, hvilke rettigheder et barn har i forhold til en verse-rende sag om samkvem, samt hvordan man udvælger en bisidder/støttekontakt person til barnet.”
Svar:Efter forældreansvarsloven har et barn ret til samvær med den forælder,som det ikke har bopæl hos. Denne ret følges imidlertid ikke af en pligt forforælderen til at have samvær med barnet.Det følger også af forældreansvarsloven, at der i alle forhold vedrørendebarnet skal tages hensyn til barnets egne synspunkter alt efter alder og mo-denhed. Det betyder blandt andet, at barnet skal inddrages under en sag omforældremyndighed, barnets bopæl eller samvær, så dets perspektiv ogeventuelle synspunkter kan komme til udtryk. Dette kan eksempelvis ske vedsamtale med barnet, børnesagkyndige undersøgelser eller lignende. Forplig-telsen til at inddrage barnet direkte i sagen gælder dog ikke, hvis det måantages at være til skade for barnet, eller hvis det er unødvendigt efter sa-gens omstændigheder. Myndighederne er således forpligtet til at inddragebarnet, mens muligheden for at fremkomme med sine synspunkter alene eret tilbud til barnet.Vedrørende bisiddere eller støttepersoner til barnet under en sag efter for-ældreansvarsloven kan jeg oplyse, at forvaltningslovens almindelige reglerom adgangen til at lade sig repræsentere eller bistå af andre også gælder
2
børn, der normalt vil være repræsenteret ved forældremyndighedsindeha-verne. Barnet har dog eksempelvis under en børnesagkyndig samtale mu-lighed for at lade sig bistå af andre, og myndigheden kan kun i ganske sær-lige tilfælde nægte, at barnet medbringer en bisidder. En bisidder fungerersom en tryghedsperson, der kan støtte barnet under samtalen. Bisidderensneutralitet i forhold til forældrene er af afgørende betydning, og en bisidder isager efter forældreansvarsloven vil ofte være en professionel, som eksem-pelvis en lærer, som barnet har et tryghedsforhold til.Myndighederne kan ikke efter forældreansvarsloven udpege en bisidder tilbørn, der er involveret i eksempelvis en samværssag. Under en børnesam-tale er det den børnesagkyndiges opgave at støtte barnet og sikre, at barnetikke i højere grad, end det allerede er, placeres i konflikten mellem forældre-ne. Det er således også den børnesagkyndiges opgave at få barnet til at følesig tryg.Jeg vil afslutningsvis nævne, at et barn, der er fyldt 10 år, kan anmode stats-forvaltningen om at indkalde forældrene til et møde om forældremyndighe-den, barnets bopæl eller samvær. Hermed har barnet mulighed for at fåforældrene til at drøfte de forhold, som barnet ønsker, at forældrene skalforholde sig til.
Karen Hækkerup/ Malene Vestergaard