Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1215604_0001.png
1215604_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:14. februar 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
ATH/ J.nr. 2013-821
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 25. januar 2013følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 153 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 153:”Påtænker ministeren yderligere initiativer på baggrund af artiklen iNordvestnyt24.01.2013: ’Mor savner to af sine børn’ samt SOU bilag 133?”Svar:Som det fremgår af svaret på SOU Alm. del spørgsmål 130 og SOU Alm. delspørgsmål 152, kan jeg ikke kommentere den konkrete sag.Jeg mener, at det er vigtigt, at vi hele tiden arbejder med at understøtte højkvalitet i sagsbehandlingen i kommunerne, så der træffes de rigtigeafgørelser overfor udsatte børn og unge.Derfor har jeg sammen med satspuljepartierne afsat midler til en permanenttaskforce, der har til opgave at støtte kommunerne i at styrke kvaliteten ideres sagsbehandling og dermed i højere grad opnå et forbedret grundlag tilat træffe korrekte afgørelser med udgangspunkt i børnenesbehov.Taskforcen kan rekvireres af kommunerne og kan give kommunernesparring til arbejdsgange, organisering og konkret sagsbehandling, herunderi forhold til håndtering af underretninger, undersøgelser oghandleplaner/fremtidsplaner.Det er desudenvigtigt, at kommunerne har mulighed for at få rådgivning i desvære enkeltsager, hvor der kan være tvivl om, hvad den rigtige løsning erfor det konkrete barn. Derfor har kommunerne mulighed for at henvende sigtil den nationale Videns- og Specialrådgivningsorganisation på det socialeområde og i specialundervisningen (VISO) for rådgivning i personsager,
2
herunder rådgivning om det udsatte barns behov, og hvad den relevantestøtte til det udsatte barn kan omfatte.Endelig er jeg optaget af, at vi sikrer de bedst mulige vilkår for de børn ogunge, som er anbragt uden hjemmet. Derforhar jeg indgået aftale med alleFolketingets partier om, at den generelle godkendelse og detdriftsorienterede tilsyn meddøgntilbud – som bl.a. plejefamilierne – fremovervil høre under de nye socialtilsyn. Den nye tilsynsreform indebærer, atansvaret for at godkende og føre tilsyn med døgntilbud flyttes fra de 98kommuner til fem enheder, således at der etableres et nyt socialtilsyn. Defem socialtilsyn placeres i fem kommuner, som får det fulde ansvar foropgaven i hver deres geografiske region. Det vil således ikke længere væremuligt for kommunerne at føre tilsyn med egne døgntilbud, men de skal istedet føre indbyrdes tilsyn med hinanden. Dette vil medføre en højere gradaf uvildighed og nyt syn på de enkelte døgntilbud i kommunerne.Jeg tror, atdet på mange områder vil hæve kvaliteten på området, og at det bliver tilgavn for de anbragte børn og unge.
Karen Hækkerup
/ Lise Stidsen Vandahl