Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Dato: 15. februar 2013
HBO/ J.nr. 2013-736
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 24. januar 2013følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 150(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Hjermind Dencker (DF).
Spørgsmål nr. 150:”Hvordan vil ministeren kompensere de forældre i afgiverlandende, som harværet fejlinformeret omkring adoption, og hvor fejlen har medført, at de bio-logiske forældre og deres børn har mistet kontakten efter adoptionen?”
Svar:Efter adoptionslovens § 16 indebærer en adoption et fuldt familieskifte, hvor-ved retsforholdet mellem barnet og dets oprindelige slægt bortfalder. Der erderfor ingen juridiske bånd, der knytter barnet til dets oprindelige familie. Detbetyder, at en adoption efter dansk ret er en fuldstændig adoption ("stærk") imodsætning til nogle lande, hvor barnet og de oprindelige forældrene i størreeller mindre omfang bevarer det indbyrdes retsforhold (”svag” adoption).Internationale adoptioner til Danmark gennemføres efter Haagerkonventio-nen af 29. maj 1993 om beskyttelse af børn og om samarbejde med hensyntil international adoption. Som konventionsland har Danmark besluttet, atman også vil iagttage konventionens principper og minimumsstandarder irelation til internationalt samarbejde om adoption af børn fra lande, der ikkehar tiltrådt konventionen. Det betyder, at afgiverlandets nationale lovgivningog system på området skal leve op til konventionens principper og mini-mumsstandarder.
I forhold til det internationale samarbejde opstiller Haagerkonventionenssamarbejdssystem en tydelig ansvars- og opgavefordeling mellem afgiver-lande og modtagerlande. Denne ansvars- og opgavefordeling anvendesogså i forhold til ikke-konventionslande, jf. ovenfor.Efter artikel 4 i konventionen kan en adoption inden for konventionens an-vendelsesområde kun finde sted, hvis de kompetente myndigheder i oprin-delsesstaten bl.a. har sikret sig, at de personer, institutioner og myndighe-der, som skal samtykke i adoptionen, er blevet rådgivet i det omfang, det ernødvendigt, og er blevet behørigt informeret om virkningerne af deres sam-tykke, især med hensyn til om det retlige forhold mellem barnet og dets op-rindelige familie vil blive afbrudt som følge af adoptionen.Det er således afgiverlandets opgave at sikre, at biologiske forældre, derbeslutter at bortadoptere et barn, har den nødvendige viden om adoptionensvirkning.Det bemærkes videre, at da alle adoptioner til og i Danmark er ”stærke”adoptioner, vil en ”svag” adoption, som er gennemført i udlandet, ikke bliveanerkendt her i landet. Det vil i disse tilfælde være nødvendigt at udstede endansk adoptionsbevilling, hvilket bl.a. forudsætter, at der er afgivet et sam-tykke til bortadoption, som også dækker en ”stærk” adoption, jf. herved ogsåkonventionens artikel 27.
Karen Hækkerup/ Malene Vestergaard