Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1166939_0001.png
1166939_0002.png
1166939_0003.png
1166939_0004.png
1166939_0005.png
1166939_0006.png
1166939_0007.png
1166939_0008.png
1166939_0009.png
1166939_0010.png

Samrådstale vedr. spørgsmål A takster for

individuel handicapkørsel

Spørgsmål:

Ministeren bedes på baggrund af DR P4Østjyllands artikel ”Handicappede: Viløber panden mod en mur”(http://www.dr.dk/P4/Aarhus/Nyheder/Region-Midtjylland/2012/07/19/162133.htm),redegøre for om mennesker medhandicap betaler mere for offentligtransport end mennesker der ikke haret handicap, samt redegøre for hvilkeinitiativer ministeren vil tage, såmennesker med handicap ikke skalbetale mere for offentlig transport endalle andre og dermed ikke vil opleve enuforholdsmæssig stor økonomisk
Side 2/10
barriere for at komme omkring isamfundet.

Svar:

Jeg vil starte med at forklare ombefordringsordningenindividuelhandicapkørselog den tilknyttedelovgivning, før jeg besvarer det stilledespørgsmål.Individuel handicapkørsel for sværtbevægelseshæmmede reguleres af § 11 ilov om trafikselskaber og er den enestebefordringsordning, der hører underTransportministeriets område.Ordningen skal ses som et alternativ tiloffentlig transport, da den henvender sigtil personer, der pga. etbevægelseshandicap har behov for
Side 3/10
hjælpemidler og derfor ikke kan benytteden almindelige offentlige transport –også selvom denne er handicapvenligtindrettet.Derfor er kørslen indrettet som dør-til-dør kørsel.Det er alene svært bevægelseshæmmede- som kørestolsbrugere, personer derbruger ganghjælpemidler og lignende -der kan visiteres til ordningen.Det er kommunerne, der harkompetencen til at visitere egne borgeretil ordningen.Det er også kommunerne, derfinansierer den del af udgiften tilordningen, som brugeren ikke selvbetaler.
Side 4/10
Ordningen kan alene anvendes til kørseltil sociale aktiviteter og fritidsformål, dakørsel til behandling, terapi og lignendeer omfattet af anden lovgivning.Der skal som minimum tilbydes 104enkeltture årligt til den enkelte sværtbevægelseshæmmede.Ordningen er delvist brugerfinansieret.Brugeren betaler som udgangspunkttakst pr. kørt kilometer.Det er trafikselskaberne, der harkompetencen til at fastsætte takster forden trafik, der varetages aftrafikselskabet. Det er derfortrafikselskaberne selv, der fastsættertaksterne for individuel handicapkørsel.
Side 5/10
Det er hele grundtanken bag oprettelsenaf trafikselskaberne, at beslutningervedrørende busdriften, herunderfastsættelse af takster, træffes bedst såtæt som muligt på den enkelte borger.Det er derfor i trafikselskaberne – somer offentlige myndigheder finansieret afkommunerne og regionerne – ansvaretfor takstfastsættelse er placeret.Det følger dog af lovgivningen påområdet, attaksterne for individuelhandicapkørsel ikke må være væsentlighøjere end taksten for øvrig trafik, dervaretages af trafikselskabet.Dennebestemmelse skal trafikselskabernenaturligvis følge.
Side 6/10
Jeg vil i den forbindelse understrege toting:For det første er dettrafikselskaberne der ifølge lov omtrafikselskaber har kompetencen tilat fastsætte taksterne. Jeg harderfor som minister ikke mulighedfor at regulere taksterne. Dettegælder også individuelhandicapkørsel.For det andet er der ikkeklageadgang til ministeriet overtrafikselskabernes administration afindividuel handicapkørsel. Såfremten bruger ønsker at klage over f.eks.prisniveauet, er detstatsforvaltningerne, der skal retteshenvendelse til, idet
Side 7/10
trafikselskaberne er underlagt detalmindelige kommunale tilsyn.Det betyder, at ministeriet alene kanudtale sig om fortolkningen aflovbestemmelserne.Jeg kan derfor ikke gøre mig til dommerover, hvor høje taksterne må være forindividuel handicapkørsel i de konkretetilfælde. Det må i sidste ende værestatsforvaltningen, der tager stilling tilen konkret klage.Transportministeriet har tidligereundersøgt, om prisen for individuelhandicapkørsel generelt er højere endfor almindelig rutekørsel.I undersøgelsen er taksterne forindividuel handicapkørsel sammenlignet
Side 8/10
med taksterne for almindelig rutekørselpå et antal udvalgte korte, mellemlangeog lange ruter. Udviklingen følgesløbende på disse udvalgte ruter.I 2010 var der således især på langerejser på ca. 60 km en høj merpris forhandicapkørsel i forhold til almindeligrutekørsel.Transportministeriet valgte derfor i 2010at henstille til trafikselskaberne, at deskal være opmærksomme påbestemmelsen om takstniveauet forindividuel handicapkørsel.Ministeriet har igen i år undersøgtudviklingen af taksterne og det har vistsig, at takstniveauet på de udvalgterutestrækninger siden ministeriet gav enhenstilling i 2010 har været faldende.
Side 9/10
Det betyder, at den merpris, der i defleste tilfælde fortsat betales forindividuel handicapkørsel i forhold tilalmindelig rutekørsel, er lavere i 2012,end den var i 2010. Det er efter minopfattelse en positiv udvikling, der viser,at trafikselskaberne lyttede tilhenstillingen i 2010.Der er dog fortsat en høj merpris i nogletrafikselskaber, særligt på de langerejser.I det lys har jeg derfor netop sendt etbrev til trafikselskaberne og henledtopmærksomheden på bestemmelsen omtakstniveauet i lov om trafikselskaber.Ministeriet vil naturligvis fortsat følgeudviklingen i taksterne for individuelhandicapkørsel.
Side 10/10