Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1169861_0001.png
1169861_0002.png
1169861_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 24. oktober 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
JET/ J.nr. 2012-6556
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 8. oktober 2012følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 14 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)Jacob Jensen (V)
Spørgsmål nr. 14:”Mener ministeren, at det nuværende tilbud om et års genoptræning af børnmed Cochlear Implants, jf. Sundhedsstyrelsens retningslinjer, er tilstrække-lig, når man kan se, at danske børns sprogudvikling og sociale færdighederligger langt efter børn i udlandet bl.a. Australien og Canada, hvor der er til-bud om genoptræning i mindst tre år efter operation, jf. artikel bragt i Uge-skrift for læger maj 2012 med overskriften ”Significant regional differences inDenmark in outcome after cochlear implants in children”?
Svar:Formålet med CI (Cochlear Implant) til børn er at udvikle hørelse hos barnet,så barnet får mulighed for at udvikle et fuldt talesprog. Udvikling af en høre-sans og et talesprog øger livskvaliteten og den generelle trivsel for det enkel-te barn og familien. Derfor er det selvfølgelig vigtigt, at barnet efter CI-operationen stimuleres med talesprog med henblik på at sikre, at barnetopnår så gode høremæssige og sproglige evner som muligt.Auditiv og talesproglig træning af børn efter en CI-operation hører imidlertidikke under mit ressortområde, og jeg finder det derfor rigtigst ikke at udtalemig om varigheden af træning efter operationen. Jeg har i stedet indhentetbidrag til besvarelse af spørgsmålet fra Sundhedsstyrelsen og Ministeriet forBørn og undervisning. Jeg kan henholde mig til deres svar.Sundhedsstyrelsen oplyser:
2
”Sundhedsstyrelsen udsendte i 2010 kliniske retningslinjer for udredning,operation, efterbehandling og monitorering af cochlear implants (CI) hosbørn. Fokus for arbejdet var at beskrive patientforløbet i tæt relation til ope-rationen, og retningslinjerne beskriver således kun en del af den samledeindsats over for de CI-opererede børn, herunder udredning, CI-operationsamt den initiale ambulante auditive efterbehandling, som varetages i syge-husregi. Desuden beskriver retningslinjerne monitorering af det sprogligeudbytte hos CI-opererede børn.Arbejdsgruppen, der udarbejdede retningslinjerne, var bredt sammensatmed repræsentanter for de to CI-centre i hhv. Øst- og Vestdanmark, Centerfor Døvblindhed og Høretab, Center for Høretab, kommuner og regioner,patientforeninger samt øvrige relevante interessenter.Sundhedsstyrelsens havde således den højeste indenlandske viden repræ-senteret i arbejdsgruppen, og der var enighed om rapportens konklusioner,som byggede på den bedst mulige evidens på tidspunktet for rapportenstilblivelse.I konklusionerne fremhæves det bl.a., at sygehuse med højt specialiseretfunktion bør varetage den initiale ambulante auditive efterbehandling i detførste år efter CI-operationen. Der er i denne periode behov for tæt koordine-ring mellem sygehus og kommune vedr. den samlede indsats.”Ministeriet for Børn og Undervisning oplyser:”Sundhedsstyrelsens ”Kliniske retningslinjer for pædiatrisk cochlear implan-tation i Danmark – udredning, operation, efterbehandling og monitorering”sikrer, at CI-opererede børn tilbydes en initial auditiv ambulant efterbehand-ling på et CI-Center i 12 måneder efter operationen.Kommunerne er ansvarlige for at følge op på træningen med specialpæda-gogisk bistand. Specialpædagogisk bistand tilbydes efter bekendtgørelse nr.356 af 24. april 2006 om folkeskolens specialpædagogiske bistand til børn,der endnu ikke har påbegyndt skolegangen. Formålet med den specialpæ-dagogiske bistand er så tidligt som muligt at fremme udviklingen hos børnmed særlige behov, således at de på lige fod med andre børn kan påbegyn-de skolegangen. Den specialpædagogiske bistand omfatter specialpædago-gisk rådgivning til forældre og andre, der udøver daglig omsorg for barnet,særlige pædagogiske hjælpemidler, samt undervisning og træning af barnet,der er tilrettelagt efter dets særlige forudsætninger.Der er i øjeblikket nedsat en underarbejdsgruppe for evaluering af kommu-nalreformen på det sociale og specialundervisningsområdet. Underarbejds-gruppen har til formål at sætte fokus på, hvordan den specialiserede indsatskan understøttes. Som led heri skal det bl.a. overvejes, hvordan det sikres,
3
at der fortsat er tilstrækkeligt højt specialiseret viden på området, og hvordandet sikres, at området udvikler sig dynamisk, så tilbudsviften løbende afspej-ler efterspørgslen og behovet. Det videre arbejde med CI-området bør ses ilyset af resultaterne af evalueringen af kommunalreformen på social- ogspecialundervisningsområdet.”
Karen Hækkerup
/ Hanne Stig Andersen