Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 7. februar 2013
PWN/ J.nr. 2013-646
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 10. januar 2013følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 134 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKarin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 134:”Hvilke muligheder giver lovgivningen demente med fremskreden demens,for at få en offentligt finansieret ledsager i forbindelse med transport?”
Svar:Jf. servicelovens § 97 skal kommunalbestyrelsen tilbyde 15 timers ledsagel-se til borgere mellem 18 år og folkepensionsalderen (aldersgrænsen kanikke blive mindre end 67 år), som ikke kan færdes på egen hånd uden forhjemmet på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funkti-onsevne – herunder demens.Borgeren bestemmer selv, hvortil ledsagelsen skal ske, og hvad der skalske. Borgere, der opfylder betingelserne for at få ledsagelse, har ret til 15timer pr. måned, uanset hvad de pågældende ønsker at blive ledsaget til.Borgere, der er visiteret til ledsagelse før folkepensionsalderen, bevarerdenne ret efter overgangen til folkepension.Ledsageordningen skal ses som et led i bestræbelserne på at øge mulighe-derne for selvstændighed, valgfrihed og ansvar for egen tilværelse hos bor-ger med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.Derudover rummer servicelovens § 117 mulighed for, at kommunalbestyrel-sen kan yde tilskud til personer, som på grund af varigt nedsat fysisk ellerpsykisk funktionsevne har behov for befordring med individuelle transport-
2
midler. Det er overladt til kommunalbestyrelsen at tilrettelægge tilskudsord-ningen og træffe beslutning om, hvordan hjælpen til den enkelte skal gives,herunder om der skal træffes aftale med et transportselskab eller lignende,eller om modtageren af tilskuddet selv skal kunne vælge. Tilskud ydes efteren konkret vurdering af behovet i det enkelte tilfælde.Ved vurderingen kan der tages hensyn til, om borgerens behov vil kunnedækkes efter anden lovgivning, f.eks. gennem udnyttelse af trafikselskaber-nes individuelle kørselsordninger.
Karen Hækkerup/ Eva Pedersen