Socialudvalget 2012-13
SOU Alm.del
Offentligt
1211212_0001.png
1211212_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Dato: 5. februar 2013
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 8. januar 2013følger hermed social- og integrationsministerens svar på spørgsmål nr.127. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
CAP/ J.nr. 2013-215
Spørgsmål nr. 127”Ministeren bedes redegøre for, hvornår en kommune må tvangsanbringebørn samt redegøre for, om man som forældre selv må finde en uddannetperson til at udføre en forælderevneundersøgelse?”
Svar:Reglerne om anbringelse uden for hjemmet uden samtykke fremgår af ser-vicelovens § 58. Det fremgår af bestemmelsen, at børn og unge-udvalgetuden samtykke fra forældremyndighedens indehaver og den unge, der erfyldt 15 år, kan anbringe et barn eller en ung uden for hjemmet, når der eråbenbar risiko for, at barnets sundhed eller udvikling lider alvorlig skade pågrund af:utilstrækkelig omsorg eller behandling af barnet eller den unge,vold eller andre alvorlige overgreb, misbrugsproblemer,kriminel adfærd eller andre svære sociale vanskeligheder hos barneteller den unge, ellerandre adfærds- eller tilpasningsproblemer hos barnet eller den unge.
Børn og unge-udvalget kan kun træffe afgørelse om anbringelse uden forhjemmet uden samtykke, når der er begrundet formodning om, at proble-merne ikke kan løses i hjemmet.Med mindre, der er tale om en akut anbringelse, skal kommunen forud for enanbringelse uden for hjemmet gennemføre en børnefaglig undersøgelseefter servicelovens § 50. En forældreevneundersøgelse kan indgå som en
2
del af oplysningsgrundlaget for den børnefaglige undersøgelse, der blandtandet skal afdække ressourcer og problemer hos barnet eller den unge ogfamilien. Forældreevneundersøgelser er ét muligt redskab til at oplyse sa-gen, men vil ikke være relevant i alle sager.Det er kommunen, der vurderer, hvilke oplysninger der skal indsamles for atoplyse sagen, samt hvordan og hvem der står for indsamlingen. For at opnådet bedst mulige udbytte af en børnefaglig undersøgelse skal udgangspunk-tet for undersøgelsen som altovervejende hovedregel dog være, at kommu-nen aktivt søger at samarbejde med forældrene om undersøgelsen. Kom-munen skal således altid søge at opnå forældremyndighedsindehaverensaccept af undersøgelsen og dens formål, selvom der ikke er tale om et for-melt samtykkekrav til at gennemføre en børnefaglig undersøgelse.Jeg mener derfor, at det er vigtigt, at forældrene så vidt muligt orienteres omundersøgelsens indhold og inddrages i arbejdet uanset deres holdning tilundersøgelsen i øvrigt. Dette gælder således også i forhold til konkreteforældreevneundersøgelser, der måtte blive gennemført som led i en børne-faglig undersøgelse.Jeg vil gerne afslutningsvis gøre opmærksom på, at ministeriet har udarbej-det vejledende retningslinjer for udarbejdelse og anvendelse af forældre-kompetenceundersøgelser. Det anbefales i disse retningslinjer, at undersø-gelsen bør afsluttes med en grundig gennemgang af erklæringen med for-ældrene, ligesom det fremgår, at forældrene bør have mulighed for at kom-mentere oplysningerne i undersøgelsen og dens konklusioner.
Karen Hækkerup/Lise Stidsen Vandahl