Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 12-0232847Dato:28. maj 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 97 af 31.oktober2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra HenningHyllested (EL).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Lene Skov Henningsen
Spørgsmål:Ministeren bedes udarbejde en oversigt over statens årlige mistede afgiftsindtægter fra regi-streringsafgiften (personbiler, varebiler) som følge af de ændringer, som siden år 1990 erforetaget i skalaknækket, samt en oversigt, der viser årlig sammenhæng mellem den gen-nemsnitlige købspris (importpris) på årets solgte biler (personbiler, varebiler) før forhand-lerprovenu, moms og registreringsafgift, sammenholdt med skalaknækkets størrelse.Svar:Der er siden år 1990 sket en lang række forhøjelser af de skalaknæk, der indgår i beregnin-gen af registreringsafgiften. Fælles for forhøjelserne er, at de har haft en direkte kobling tilandre ændringer i enten beregningen af registreringsafgift for den enkelte bil eller fastsæt-telsen af den løbende afgift af person- eller varebiler.Eksempelvis blev et fradrag i registreringsafgiften på 11.000 kr. til biler, der opfyldteEF(92)-udstødningsnormerne i 1991 omlagt til en forhøjelse af skalaknækket med omtrentsamme værdi. Uden forhøjelsen ville alle personbiler være 11.000 kr. dyrere.De årlige forhøjelser af skalaknækket i perioden 1998 – 2002 var finansieret af forhøjelser ide løbende afgifter, vægt- og ejerafgifterne. Der var således tale om provenuneutrale om-lægninger af den samlede bilbeskatning, hvor vægtningen mellem registreringsafgift og deløbende afgifter blev justeret.Itabel 1er angivet de ændringer i skalaknækket, der er gennemført for personbiler og min-dre varebiler siden 1990. I beregningen ses alene på skalaknækket. Der er således ikke reg-net på statens indtægter fra de samtidigt gennemførte stramninger. Virkninger på statensandre konti og ændringer i statens indtægter som følge af adfærd er ligeledes udeladt.Der er ikke i de enkelte år taget højde for, at nogle biler med en afgiftspligtig værdi, der erlavere end skalaknækket har en lavere afgift grundet forhøjelser af skalaknækket, der ersket i tidligere år. Omvendt er der heller ikke i de enkelte år taget højde for, at tidligere årsforhøjelser af skalaknækket mindsker værdien af fradragene for trafiksikkerhedsfremmendeforanstaltninger, der ydes i de følgende år.Endelig bemærkes, at importværdier for mindre varebiler ikke er angivet, da mindre varebi-ler i udenrigshandelssammenhæng ligner personbiler mere end de lastbiler, som de som of-test grupperes sammen med. For importværdierne gælder endvidere, at disse er beregnet forde seneste 5 år.
Side 2
Tabel 1År
SkalaknækPersonbiler Varebiler ind-til 2 ton19.75034.4002)34.40034.40034.40034.40034.40034.40048.80050.80053.00055.30057.40059.50061.40062.70064.20074.0005)76.40079.00079.00079.00079.000-6.1006.1006.1006.1006.1006.1006.10012.10012.50012.90013.40013.80014.30014.80015.10015.50015.90016.40016.90016.90016.90016.900
19901991199219931994199519961997199819992000200120022003200420052006200720082009201020112012
2)
3)4)4)4)4)
6)
Umiddelbar lempel-se pr. bilPerson- Varebilerbilerindtil 2ton--10.9885.795------------10.8005.7001.5003801.6503801.7254751.5753801.5754751.4254759752851.1253807.350-6.7751.8002501.950250------
Akkumuleret værdi aflempelsePersonbi- Varebilerlerindtil 2ton--10.9885.79510.9885.79510.9885.79510.9885.79510.9885.79510.9885.79510.9885.79521.78811.49523.28811.87524.93812.25526.66312.73028.23813.11029.81313.58531.23814.06032.21314.34533.33814.72540.6887.95042.4888.20044.4388.45044.4388.45044.4388.45044.4388.450
Andel biler med værdi-grundlag over knækPersonbi- Varebilerler, pct.1)indtil 2 ton,pct.100100100100961009610096100971009810099100961009510090100921008910089100791007910077100711007010064100581005510053100
BilsalgPersonbiler,stk.81.00084.00085.00082.000139.000136.000142.000153.000162.000144.000114.00096.000112.00097.000123.000149.000157.000162.000151.000112.000154.000170.000169.000Varebilerindtil 2 ton,stk.3.4743.1263.1022.9253.7613.9043.8443.3302.2511.6211.0994922301437158291.4356.3713.0203.4874.1614.206
Skønnet afgift vedrørendeskalaknækændringerPersonbiler,Varebilermio. kr.indtil 2 ton,mio. kr.--922.95018.115896.58017.976864.93616.9501.466.17221.7951.449.47122.6241.529.02122.2761.664.27719.2973.388.39225.8753.185.73019.2492.558.58813.4682.354.8326.2632.814.7143.0152.573.7131.9433.035.3489983.791.7338324.030.1704274.679.87611.4084.490.92952.2423.185.28025.5193.969.15829.4654.154.90635.1603.980.26735.541
Gennemsnitligenhedsværdifor nettoimpor-tenkr.7)45.19446.08447.62250.82055.21359.91160.88665.50764.25466.64070.55973.45073.33578.24481.29680.74280.92781.48282.59782.88682.83481.77181.597
1) Antagelsen er behæftet med betydelig usikkerhed, grundet varierende kvalitet af data.2) Skalaændringen vedrørte omlægning af fradragene for opfyldelse af EF(92)-udstødningsnormerne.3) Skalaændringen vedrørte delvis omregning af fradraget for aibags.4) Sammenhæng til parallelle forhøjelser af de løbende afgifter5) Sammenhæng til ophævelse af fradraget for første og anden airbag samt registreringsafgiften af varebiler og campingbiler6) Satsen nedsat fra 95 pct. til 50 pct. for mindre varebiler parallelt med højere privatanvendelsestillæg7) Det ikke har været muligt at finde en sammenstillelig tidsserie for importværdierne efter 2005. 2006 til 2012 er beregnede på grundlag nettoprisindekset for personbiler.Kilder: De Danske Bilimportører, Danmarks Statistik samt egne beregninger.
Side 3