Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 12-0232081Dato:13. februar 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 94 af 31. oktober2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mads Rørvig(V).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Lene Skov Henningsen
Spørgsmål 94:
Ministeren bedes redegøre for statens provenu (varig virkning efter tilbageløb og adfærd)ved den i folketingsåret 2010-11 (1. samling) vedtagne nedsættelse af reparationsgrænsenfor motorkøretøjer fra 75 til 65 pct. (L 80) samt kommentere brancheorganisationenD.A.F.'s skøn over provenuet, idet D.A.F. vurderer dette til at beløbe sig til i nærheden af20 mio. kr. årligt, jf. Motormagasinet.dk's artikel af 29. oktober 2012: ”Venstre bestillergenberegning af skrotgrænsen”.Svar:
For at undgå genopbygning af færdselsskadede køretøjer, hvor genopbygningen alene skerpå grund af registreringsafgiften, indeholder registreringsafgiftsloven regler for, hvornår engenopbygning er så omfattende, at bilen eller motorcyklen i afgiftsmæssig henseende ansessom nyfremstillet og derfor skal pålægges registreringsafgift igen, hvis den skal tages ibrug her i landet.I gennemsnit kan købsprisen for en almindelig personbil her i landet opdeles i én del regi-streringsafgift på i størrelsesordenen 55 pct. af købsprisen og én del ”bil” (værdi uden af-gift) på 45 pct. Set fra en samfundsøkonomisk synsvinkel er reparation bedst, hvis udgifter-ne til løn og reservedele er mindre end importprisen på en anden tilsvarende bil – altså deca. 45 pct. af handelsprisen, som bilen kan købes for i f.eks. Sverige eller Tyskland.Som led i Finansloven for 2011 indgik den tidligere regering (Venstre og Det KonservativeFolkeparti) en aftale med Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne, som bl.a. indeholdt enstramning af reglerne for registreringsafgift af genopbyggede færdselsskadede personbiler.Den indtil da gældende grænse for omfanget af genopbygningen blev nedsat med 10 pct.fra 75 pct. til 65 pct. af bilens værdi før uheldet. Bagatelgrænsen for udgiften til genopbyg-ning på 15.000 kr. blev forhøjet med 10.000 kr. til 25.000 kr. Under behandlingen i Folke-tinget blev der endvidere vedtaget et ændringsforslag om, at der i forbindelse med reetable-ring af airbags kan ses bort fra et beløb på 5.120 kr. ved opgørelsen af skadens omfang.Den statslige merindtægt ved lovændringen blev beregnet til 120 mio. kr. efter tilbageløb.Merindtægten vedrører altovervejende registreringsafgift, idet de ca. 2.200 biler, der efterstramningen ikke længere ville kunne tages i brug igen uden betaling af registreringsafgift,må antages at blive erstattet af andre biler, der enten direkte eller indirekte øger nettoimpor-ten af brugte biler og nyregistreringerne. Disse biler vil øge indtægterne fra registreringsaf-giften svarende til afgiftsindholdet i de biler, der erstatter de skadede. Et mindre bidrag påca. 5 mio. kr. vedrører forøget provenu fra ansvarsforsikringsafgift.Angående det skøn for provenuet på 20 mio. kr., som Danmarks Automobilforhandler For-ening (DAF) når frem til, bemærkes det, at DAF antager, at de brugte biler, der anskaffes istedet for de biler, der ikke længere kan tages i brug igen uden betaling af registreringsaf-gift, erstattes af andre brugte biler, som foreningens medlemmer og andre forhandlere harpå lager, og kun i begrænset omfang af nye biler, hvor der skal betales registreringsafgift.Skatteministeriet antager, at bilerne bliver erstattet af andre biler, der enten direkte eller in-direkte øger nettoimporten af brugte biler og nyregistreringerne.Side 2
På meget kort sigt kan det ikke udelukkes, at DAF´s forudsætning er rimelig, men på mel-lemlang og længere sigt virker det ikke sandsynligt, at forhandlerne år efter år vil kunne re-ducere lageret af brugte biler med hen ved 2.000 biler. Skatteministeriet har ved beregnin-gen af statens merindtægt fra registreringsafgiften forudsat, at de ekstra skrottede biler vilblive erstattet af nettoimport af såvel brugte som nye biler, hvor andelen af registreringsaf-gift i gennemsnit udgør ca. 55.000 kr.
Side 3