Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1164851_0001.png
1164851_0002.png
1164851_0003.png
J.nr. 12-0212868Dato: 9. oktober 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.9af3. oktober 2012(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/LeneSkov Henningsen

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2/10-12 fra Dansk Energi vedrørende om-lægning af bilbeskatningen, jf. alm. del – bilag 3.

Svar:

Dansk Energi/Dansk Elbil Alliance (DEA) giver udtryk for, at den nuværende registre-ringsafgift har en meget begrænset sammenhæng med en bils udledning af CO2, og rejserspørgsmålet, om prisen på de små biler er blevet for lav, så den ikke afspejler de sam-fundsmæssige omkostninger ved udledninger og sikkerhed.DEA foreslår, at der gennemføres en provenu- og teknologineutral omlægning af bilafgif-terne, som beskatter CO2, støj, partikelforurening samt slid og som belønner ny grøn tekno-logi og sikkerhed. Med hensyn til registreringsafgiften foreslår DEA, at dens niveau opret-holdes, men værdielementet reduceres, og der indføres til gengæld et teknisk element base-ret på CO2-udledningen. Endvidere foreslår DEA, at der gives fradrag i afgiften for de mestsikre biler og til biler med en CO2-udledning under et vist niveau. Med hensyn til ejerafgif-ten foreslår DEA, at den baseres på de eksterne omkostninger forbundet med slid på infra-strukturen samt udledningen af støj, partikler og en række gasser.Herudover angiver DEA tre andre områder, hvor grønne biler kan fremmes ved ændring afbeskatningen: firmabilsbeskatningen, kørselsfradrag og kørselsgodtgørelse, elafgift og skatpå drivmidler.Hertil bemærkes, at regeringen vil gennemføre en provenuneutral omlægning af afgifternepå personbiler, som skal understøtte klima og miljø. Det skal være billigere at købe enenergirigtig bil, og det skal sikres, at der købes biler, som forurener mindre. I forbindelsemed omlægningen vil alternative teknologier indgå i overvejelserne.Jeg er glad for, at Dansk Energi/Dansk Elbil Alliance bakker op om en grøn omlægning afbilafgifterne, og deres synspunkter vedrørende de eksisterende bilafgifter samt deres forslagtil omlægning vil indgå i det videre arbejde.Hvad angår de nuværende bilafgifter, så tilskynder de i dag til køb af energieffektive bilergennem fradrag og tillæg til registreringsafgiften afhængig af brændstofforbruget. Bilersom kan køre langt på en liter brændstof, som eksempelvis hybrid plug-in biler, får relativtstore fradrag i afgiften. For benzinbiler udgør fradraget således 4.000 kr. pr. km/l en bil kankøre længere end 16 km/l. Samtidig er ejerafgiften bestemt af en bils brændstofforbrug.Bilers CO2-udledning er således i dag beskattet gennem bilafgifterne. Der er endvidere enCO2-afgift på brændstof, som skal tages med i betragtning, når beskatningen af bilers CO2-udledning vurderes. Samtidig er der en række øvrige eksternaliteter forbundet med bilkør-sel som luftforurening, støj, ulykker, slid og trængsel, som også beskattes via bilafgifterne.Ses på de samlede omkostninger forbundet med eksternaliteterne, så udgør omkostningerneved CO2-udledning en relativt lille andel. Der er således mange overvejelser som skal gøresi forbindelse med en omlægning.
Side 2
Regeringen prioriterer klima og miljø højt, og derfor indgår det som en del af aftalen omskattereform at forlænge afgiftsfritagelsen for el- og brintbiler til og med 2015 med henblikpå at fremme disse klima- og miljøvenlige køretøjer. Beskatningen af firmabiler er ligele-des ændret med aftalen om skattereform, så tilskyndelsen til at anskaffe mere brændstof-økonomiske firmabiler øges, idet miljøtillægget, bestemt af ejerafgiften, er forhøjet med 50pct.I forhold til elafgiften på elbilernes elforbrug forventer jeg at fremsætte lovforslag i efter-året, hvor det foreslås at præcisere og udbrede reglerne for godtgørelse af elafgift vedr. bat-terier i elafgiftsloven. Forslaget betyder, at virksomheder alene skal betale procesafgift af elbrugt på opladning af batterier til elbiler frem til og med 2015. Lempelsen gælder virksom-hedernes forbrug af elektricitet forbrugt i ladestandere og på batteriskiftestationer.
Side 3