Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1188536_0001.png
1188536_0002.png
J.nr. 12-0221900Dato:3. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 3. oktober 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorent-zen (V).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Klaus Østergård Jensen

Spørgsmål:

Mener ministeren, at en ny kilometerbaseret kørselsafgift for lastbiler på omkring 1,50 kr.pr. kilometer vil bidrage til sikre et Danmark i bedre balance? Eller vil en sådan afgiftramme særligt hårdt blandt produktionsvirksomheder, herunder i landbrugs- og fødevareer-hvervet, der på grund af deres geografiske placering er afhængige af transport over langeafstande?

Svar:

Regeringen har endnu ikke truffet beslutning om størrelsen af kilometertaksten i den kom-mende kørselsafgiftsordning for lastbiler.Det kan oplyses, at formålet med indførelsen af kørselsafgifter for lastbiler er, at kørselsaf-gifter vil bidrage til, at transportkøberne i højere grad end i dag skal betale for de omkost-ninger, de giver anledning til. Da afgiften er kilometerbaseret, vil afgiften afspejle, hvormeget hver lastbil slider og forurener i forbindelse med kørslen.Spørgsmålet om, hvilke virksomheder, der i forhold til deres geografiske placering påvirkesmest, afgøres af, hvilke andre virksomheder, de pågældende virksomheder handler med.Det er klart, at transporter over lange afstande i Danmark resulterer i højere kørselsafgifterend transporter over korte afstande. Eksempelvis vil en virksomhed i Sønderjylland, somhandler med Tyskland, ikke blive påvirket i særlig høj grad af de nye kørselsafgifter. Detsamme gælder for en virksomhed i Nordjylland, som handler med Norge og Sverige. Det ervirksomheder, der transporterer deres varer over lange afstande internt i Danmark, der på-virkes mest af afgiften – dette skyldes, at det også er disse virksomheder, der giver anled-ning til de største omkostninger i forbindelse med lastbilkørsel på danske veje.Det er klart, at der skal udvises ekstra agtpågivenhed i forhold til at indføre nye afgifter, ogat det skal gøres på en måde så afgiften er mindst muligt til gene for de berørte virksomhe-der, særligt i forhold til afgiftens beskæftigelseseffekt.Regeringen ønsker derfor at sikre, at der arbejdes videre med den bedst mulige løsning. Detindebærer særligt overvejelser om omfanget af det afgiftsbelagte vejnet og om provenuetsstørrelse.
Side 2