Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1304097_0001.png
1304097_0002.png
1304097_0003.png
J.nr. 13-477385325. november 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 698 af 12. september 2013 (alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Christian Lilleholt(V).
Holger K. Nielsen/Lise Bo Nielsen
1/3
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvordan overgangsordningerne får indvirkningpå investeringer, som selskaberne uden for DUC (med koncessioner før 2004)allerede har besluttet og iværksat.
Svar
I det nu fremsatte lovforslag om harmonisering af beskatningen af kulbrinte-indvinding (L 79, FT 2013-14), der implementerer aftalen af 17. september2013 mellem regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti,er derfastsat over-gangsregler, der sikrer en gradvis indfasning af de nye regler.De foreslåede overgangsregler tager udgangspunkt i de overgangsregler, derblev fastsat for selskaberne under eneretsbevillingen, da disse overgik til be-skatning efter de nye regler i 2004. Overgangsreglerne vedrører dels kulbrinte-fradraget, dels fradraget for uudnyttede feltunderskud, der er oparbejdet underde gamle regler.Hvis overgangsreglerne teknisk set blev udformet på samme måde som over-gangsreglerne for eneretsbevillingen, ville det imidlertid indebære, at visse in-vesteringsudgifter før 1. januar 2014 ikke ville blive omfattet af overgangsreg-len for kulbrintefradrag, fordi kriterierne for adgangen til kulbrintefradrag ikkenødvendigvis vil være opfyldt for felter, der endnu ikke er i produktion eller erunder udbygning.For at sikre en ensartet skattemæssig behandling af felter, der allerede er i pro-duktion, og felter, der fortsat er under udbygning, er der derfor i lovforslaget –ved siden af overgangsregler svarende til dem, der indgik i Nordsøaftalen fra2003 – fastsat en særlig overgangsregel for kulbrintefradrag. Denne overgangs-regel sikrer, at investeringsudgifter vedrørende felter, der endnu ikke er i pro-duktion eller er under udbygning ved overgangen, også omfattes af overgangs-reglerne.Den særlige overgangsregel indebærer, at de berørte selskaber får et kulbrinte-fradrag på 115 pct. for de investeringer, der er foretaget – og betalt – i perio-den 2005-13, selvom de omhandlede investeringer ikke har givet adgang tilkulbrintefradrag inden overgangen til de nye regler.De foreslåede overgangsregler indebærer således, at investeringer, der er påbe-gyndt afskrevet, eller som er betalt, senest i 2013, vil udløse kulbrintefradragpå i alt mindst 115 pct. i en 10-årig fradragsperiode.Hvis en investeringer påbegyndtafskrevet inden overgangen til de nye regler,dvs. senest i 2013, og investeringen dermed har givet adgang til kulbrintefra-drag i indkomstår inden overgangen, reduceres kulbrintefradraget fra ind-komståret 2014 fra 25 pct. årligt til 10 pct. årligt i den resterende del af den 10-årige fradragsperiode.Hvis en investeringikke er påbegyndtafskrevet inden overgangen, indrømmes istedet et kulbrintefradrag på 25 pct. for indkomståret 2013 og 10 pct. årligt for2/3
indkomstårene 2014-22 af den del af investeringsudgiften, der er betalti perio-den 2005-2013.Overgangsreglerne for kulbrintefradraget finder tilsvarende anvendelse påforundersøgelses- og efterforskningsudgifter, der ikke er valgt straksafskrevet.Investeringsudgifter, der først betales i 2014 eller senere, er ikke omfattet af deforeslåede overgangsregler, men vil være omfattet af de nye skatteregler, hvor-efter kulbrintefradraget udgør 5 pct. i 6 år, der regnes fra det år, hvoriafskriv-ning på aktivet påbegyndes.De skitserede overgangsregler vedrørende kulbrintefradraget spiller sammenmed den foreslåede overgangsregel vedrørende uudnyttede feltunderskud, derer oparbejdet inden overgangen til de nye regler.Overgangsreglen vedrørende uudnyttede feltunderskud indebærer, at 71 pct. afunderskud, der ikke er udnyttet ved overgangen til de nye regler, fra og medindkomståret 2014 vil kunne modregnes i den kulbrinteskattepligtige ind-komst. De resterende 29 pct. af underskuddene falder derimod bort.
3/3