Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 13-3789396Den19. december 2013
TilFolketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 678 af 30. august 2013 (alm. del).
Jonas Dahl
/ Anita Hørby
1/2
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for sammenhængen mellem officialmaksimen, jf.ministerens svar af 5. juni 2013 på alm. del – spørgsmål 564, og SKATs opfat-telse af tavshedspligt – og herunder oplyse hvilke af de to kriterier (official-maksimen henholdsvis SKATs tavshedspligt) der vejer tungest.
Svar
Officialmaksimen indebærer, at myndigheden har ansvaret for, at en sag oply-ses i tilstrækkeligt omfang, inden der træffes afgørelse, således at der kan træf-fes en forsvarlig og rigtig afgørelse.Ansatte i SKAT har særlig tavshedspligt, som gælder både i forhold til omver-denen og i forhold til andre ansatte i SKAT.Den særlige tavshedspligt indebærer, at der i SKAT gælder et princip om, atmedarbejdere og ledere i SKAT udelukkende har adgang til de oplysninger,som de har behov for. Dette betyder, at SKATs systemer har adgangskontrolog logning med henblik på at sikre, at kun medarbejdere, der har et arbejds-mæssigt behov, har adgang til oplysningerne. I særlige sager kan personkred-sen yderligere indskrænkes. Den enkelte medarbejder i SKAT har således kunadgang til de oplysninger, som den pågældende har brug for til at kunne løsesine arbejdsopgaver.Jeg mener derfor ikke, at der er noget modsætningsforhold mellem official-maksimen og den særlige tavshedspligt, da det naturligvis må sikres, at medar-bejderen, med respekt for den særlige tavshedspligt, har adgang til alle relevan-te oplysninger i den enkelte sag, mens det på den anden side må sikres, atmedarbejderen ikke har adgang til ikke-relevante oplysninger.Der er derfor ikke tale om, at det ene kriterium vejer tungere end det andet.
2/2