Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1293221_0001.png
1293221_0002.png
1293221_0003.png
J.nr. 13-3996671Den 24-10-2013
TilFolketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 656 af 26. august 2013 (alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær(DF).
Holger K. Nielsen
/ Janne Wesch Lorentzen
1/3
Med henblik på et eventuelt kommende samråd bedes ministeren redegøre for,hvilke forhold der i sager om indhentelse af oplysninger hos teleselskaberneom borgernes private oplysninger kan begrunde, at væsentlighedskriteriet iskattekontrollovens § 8 D, anses for opfyldt. Ministeren bedes endvidereredegøre for, hvilke regler og retningslinjer – herunder interne – der er fastsatfor SKATs indhentelse af oplysninger hos teleselskaberne om borgernesprivateoplysninger,herunderbedesoplysttidspunktforreglernes/retningslinjernes fastsættelse, praksisændringer o.lign., og på hvilketniveau i SKAT en beslutning om indhentelse af oplysninger hosteleselskaberne om borgernes private forhold træffes.
Spørgsmål
Svar
Jeg har indhentet følgende udtalelse fra SKAT:”Hjemmelen til at indhente oplysninger findes i skattekontrollovens § 8 D.Lovreglen er en oplysningspligtsbestemmelse, som anvendes af SKAT til atindhente oplysninger hos tredjemand til belysning af skattesager. SKAT erefter officialprincippet forpligtet til at indhente alle relevante oplysninger, førder træffes afgørelse i en sag. Det er et krav for at indkalde oplysninger efterskattekontrollovens § 8 D, at de pågældende oplysninger afskattemyndighederne skønnes at være af væsentlig betydning forskatteligningen.Når der er tale om indhentning af oplysninger hos teleselskaber, vil det typiskvære oplysninger om, hvorvidt en skatteyders telefon er anvendt i Danmarkeller i et andet land i en given periode, som er væsentlige forskattemyndighedernes vurdering af den pågældende skatteyders skattepligt tilDanmark.I væsentlighedskriteriet ligger blandt andet,at skattemyndighederne skal væretilbageholdende med at kræve nødvendige oplysninger fra tredjemand, hvisoplysningerne lige så vel kan kræves af den skattepligtige selv eller gennemdenne. For at bestemmelsen benyttes, bør der af proportionalitetsmæssigehensyn være tale om en sag med en vis beløbsmæssig volumen.Reglerne vedrørende skattekontrollovens § 8 D fremgår af:Den Juridiske Vejledning, afsnit A.C. 2.1.1.3, Indhentelse af oplysninger hostredjemændhttp://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2060312]ogDen Juridiske vejledning afsnit A.C.2.1.1.5,Kredsen af oplysningspligtige efterskattekontrollovens § 8Dhttp://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2060314.Herudover kan der være tale om vejledning udarbejdet til brug for fxindsatsprojekter.FxharSKATsafdelingforøkonomiskkriminalitet(”Økokrim”) udarbejdet et notat om kontrolbeføjelser i skattesagermed særlig henblik på Money Transfer.2/3
Det er sagsbehandlerens opgave at indhente det nødvendige materiale, for atsagen er oplyst på den bedst mulige måde, forinden beslutning/afgørelse isagen kan træffes.Detkan være, at det er sagsbehandlerne selv, der træffer beslutning i de enkeltesager om, hvilket materiale der er væsentligt for sagens oplysning. I nogletilfælde er det funktionslederen, som træffer beslutningen.”Som jeg tidligere har orienteret Skatteudvalget om, vil Skatteministeriet ogErhvervsstyrelsen rette henvendelse til EU-Kommissionen for at få afklaret,om der er en regelkonflikt mellem skattekontrollovens § 8 D og e-databeskyttelsesdirektivet, jf. SAU alm. del, bilag 289. SKAT vil derfor ikkeanmode teleselskaberne om teleoplysninger, indtil der foreligger en afklaring.
3/3