Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1298158_0001.png
1298158_0002.png
J.nr. 13-0724363Den 8. november 2013
TilFolketinget – SkatteudvalgetHermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 630 af 14. august 2013 (alm.del).
Holger K. Nielsen
/ Lene Skov Henningsen
1/2
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvor meget den grønne ejerafgift forpersonbiler skal hæves i procent for at udligne det strukturelle provenutabinklusive tilbageløb, adfærd og sparet administration ved en samtidigafskaffelse af registreringsafgiften for personbiler. Ved beregningen bedes detforudsat, at afskaffelsen af registreringsafgiften til fordel for en højere grønejerafgift alene skal gælde for personbiler anskaffet efter, atregistreringsafgiften er bortfaldet. Endvidere bedes ministeren oplyse CO2-effekten af en sådan omlægning.
Svar
Det skønnes med meget stor usikkerhed, at ejerafgiften for nye personbilerskal hæves med i størrelsesordnen800 pct. for at finansiere en afskaffelse afregistreringsafgiften for personbiler.Der er ikke medregnet eventuelleadministrative besparelser ved en omlægning, da det ikke påvirker provenuetfra skatter og afgifter.En sådan omlægning forventes med betydelig usikkerhed at føre til enbegrænset reduktion i CO2-udledningen fra nye biler på ca. 2 pct.Ved beregningen er der taget udgangspunkt i den nuværende sammensætningaf salget af nye personbiler, som er præget af mange relativt små, billige ogbrændstoføkonomiske biler.Det er forudsat, at prisen på en bil ekskl. moms ogregistreringsafgift er uændret ved en omlægning.Det er endvidere forudsat, at forhøjelsen af ejerafgiften gennemføres ved atforhøje alle satser med samme procentsats.Dog er det for dieselbiler, somkører mindst 25 km på en liter diesel,og som i dag betaler en ejerafgift på 0 kr.,forudsat, at de efter en omlægning skal betale samme ejerafgift som dieselbiler,der kører mellem 22,5-24,9 km/l.Det skal understreges, at der er meget stor usikkerhed om de adfærdsmæssigekonsekvenser ved en så gennemgribende omlægning af registreringsafgiften tilejerafgift. Hermed er også de provenumæssige konsekvenser samt effekternepå CO2-udledningen meget usikre. Gennemføres en forhøjelse af ejerafgiftenpå anden vis end her forudsat, vil det endvidere have andre konsekvenser ift.adfærd, provenu og CO2-udledning.
2/2