Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1278166_0001.png
1278166_0002.png
J.nr. 13-0224253Den 9. september 2013
TilFolketinget – SkatteudvalgetHermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 603 af 8. juli 2013 (alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Holger K. Nielsen
/ Steen dePlace Hansen
1/2
Spørgsmål
Mener ministeren, at kontrolindsatsen i Danmark fungerer optimalt,når enHollandsk virksomhed med en omsætning på over 280.000 kr. p.a. via etdansk internetdomæne eksempelvis kan sælge en sparepære for 150,10 kr.(inkl. levering,) hvoraf momsen udgør 26,05 kr.? Hvad mener ministeren iforlængelse af det om, at den manglende kontrolindsats fra SKATs sideskævvrider konkurrencen med udlandet således, at virksomheder vælger denudenlandske udbyder frem for den danske?
Svar
Danmark er som bekendt en del af EU’s indre marked, og det giveroverordnet dansk erhvervsliv en vigtig fordel i forhold til vores primæreeksportmarkeder og samhandelspartnere. Det giver samtidig forbrugerne i EU- herunder også danske forbrugere - mulighed for at handle frit indenfor EU.Fjernsalgsreglerne, jf. min besvarelse af alm. del spørgsmål 602 af 8. juli 2013,er en gennemførelse af EU’s momsregler. Reglerne har til formål at forenklehandlen mellem EU’s medlemslande, således at udenlandske virksomhederførst skal momsregistreres i det land, som de sælger til, når de når en visomsætning i det andet land. Danmark har valgt at anvende den lavest muligeomsætningsgrænse på 280.000 kr. Den hollandske virksomhed med enomsætning på over 280.000 kr. til danske forbrugere burde derfor væremomsregistreret og afregne dansk moms med 31,01 kr. af sit salg.Når det er sagt, skal alle virksomheder i EU naturligvis overholdemomsreglerne. Det er SKATs opgave at påse, at både danske og udenlandskeinternetvirksomheder betaler den moms de skal.SKATs samlede kontrolindsats tilrettelægges ud fra en væsentligheds- ogrisikovurdering, og SKAT har både i 2011 og 2012 haft fokus på området.Indsatsen er fortsat her i 2013 med projektE-handel på udenlandske sites.Derudover er SKAT i dialog med såvel Foreningen for Distance og InternetHandel (FIDH) og Dansk Erhverv om fjernsalg til danske forbrugere ogopfordrer både branchen og brancheforeningen til at komme med oplysningerom formodede overtrædelser af fjernsalgsreglerne.Endelig deltager SKAT i arbejde i internationale fora, der skal forbedrekontrollen med udenlandske virksomheder.Det er derfor min opfattelse, at SKAT har den fornødne fokus på området.
2/2