Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1279102_0001.png
1279102_0002.png
J.nr. 13-0245332Den 10. september 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 587 af 27. juni 2013 (alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Holger K. Nielsen/Søren Schou
1/2
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse den gennemsnitlige skattelettelse i antal kr. om åretfordelt på de af Finansministeriet anvendte familietyper, såfremt den højestemarginalskat sættes ned til 50 pct. ved, at topskatten sænkes.
Svar
Den højeste marginalskat på arbejdsindkomst er efter gældende regler 55,6pct. eksklusiv kirkeskat. Marginalskatten udgøres dels af arbejdsmarkedsbidra-get på 8 pct., dels af indkomstskatter, der begrænses af det skrå skatteloft på51,7 pct. af indkomsten efter arbejdsmarkedsbidrag.En nedsættelse af marginalskatten til 50 pct. kan ske ved, at satsen for det skråskatteloftreduceres fra 51,7 til 45,65 pct., kombineret med en parallel nedsæt-telse af topskattesatsen fra 15 til 8,95 pct.Tabel 1 viser den gennemsnitlige skattereduktion fordelt på udvalgte familie-typer i 2013 og i 2023, hvor 2012-skattereformen er fuldt indfaset.Faldet i skattereduktionerne fra 2013 til 2023 skyldes, at topskattegrænsen med2012-skattereformen gradvist forhøjes frem til 2023.Det betyder, at reduktio-nen af topskattesatsen til 8,95 pct. vil virke på et lavere beskatningsgrundlag.Tabel 1. Skattereduktioner for udvalgte familietyper ved at nedsætte den højeste mar-ginalskattil 50 pct.2013-niveau1. Enlig dagpengemodtager i lejebolig uden børn2. Enlig LO-arbejder i lejebolig3. LO-ægtepar i ejerbolig med 2 børn4. Privatansatte funktionærer i ejerbolig med 2 børn5. Direktørfamilie i ejerbolig med 2 børn6. Enlig pensionist med ATP i lejebolig7. Pensionistægtepar med ATP i lejebolig2013Kr.00090326.884002023Kr.000023.65000
Anm: En marginalskat (ekskl. kirkeskat) på 50 pct. opnås ved at reducere det skrå skatteloft fra 51,7 til 45,65 pct. og topskatte-satsen parallelt fra 15 til 8,95 pct.Kilde: Egne beregningerne på Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel.
2/2