Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1180558_0001.png
1180558_0002.png
J.nr. 12-0226124Dato: 19. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.55af23. oktober 2012(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Carsten Vesterø

Spørgsmål:

Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt beskatning af lastvognschauffører, der er skatte-pligtige i Danmark, efter en ordning magen til søfolkenes DIS-ordning, vil være i strid medEU’s regler om statsstøtte.

Svar:

DIS-ordningen er efter EU-reglerne en statsstøtteordning til fordel for rederierhvervet, ogden er godkendt som sådan af Kommissionen. En ordning for lastvognschauffører svarendetil DIS-ordningen vil ligeledes være en statsstøtteordning. Medlemsstaterne kan ikke iværk-sætte statsstøtteordninger uden Kommissionens godkendelse.DIS-ordningen er baseret på et EU-regelsæt, jf. Kommissionens meddelelse C(2004) 43 omEU-retningslinjer for statsstøtte til søtransportsektoren (EUT 2004/C 13/03).Formålet med statsstøtteforanstaltningerne er iflg. Kommissionens meddelelse følgende:At gøre en sikker, effektiv og miljøvenlig søtransport bedre.At fremme indflagning eller genflagning i medlemsstaternes registre.At medvirke til at underbygge det maritime kompleks i medlemsstaterne og fasthol-de flådens generelle konkurrenceevne på verdensmarkederne.At bevare og forbedre den maritime knowhow og beskytte og fremme beskæftigel-sen blandt europæiske søfolk.At medvirke til at fremme nye tjenester inden for nærskibsfart i overensstemmelsemed hvidbogen om Fællesskabets transportpolitik.
(EU-retningslinjerne, afsnit 2.2.)De angivne mål kan for så vidt angår beskatningen bl.a. fremmes ved hjælp af nedsættelseaf skatter og sociale bidrag for de ombordværende søfolk. Dette kan efter retningslinjernegøres på to måder. Man kan enten beskatte søfolkene almindeligt og derefter refundereskatterne til rederiet, eller man kan lade søfolkene være omfattet af en nettolønsordning.Danmark har valgt den sidstnævnte ordning, hvilket er udmøntet i DIS-ordningen.DIS-ordningen er således en del af en fælles europæisk løsning på skibsfartsområdet. For-målet med den fælles europæiske løsning er kort fortalt at sikre, at der fortsat er en søtrans-portsektor i Europa.Skatteministeriet er ikke bekendt med, at sammenlignelige problemer skulle eksistere forlastvognstrafikken. Skatteministeriet er heller ikke bekendt med, at der i Kommissionenskulle være overvejelser om at udvide statsstøtten til også at omfatte lastvognstrafik.
Side 2