Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 12-0226124Dato: 19. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.54af23. oktober 2012.(Alm. del).
Holger K. Nielsen/CarstenVesterø
Spørgsmål 54:
Ministeren bedes redegøre for den varige provenuvirkning (inklusive tilbageløb og ændretadfærd), såfremt lastvognschauffører, der i dag er skattepligtige i Danmark, i stedet beskat-tes efter samme vilkår som søfolk, der beskattes efter DIS-ordningen.
Svar:
Spørgsmålet er forstået sådan,at alle lastvognschauffører, der i dag er skattepligtige tilDanmark, fremover skal omfattes af en ordning svarende til DIS-ordningen.Det bemærkes i denne forbindelse, at personer, som er beskæftigede på danske indenrigs-færger, ikke er omfattet af den eksisterende DIS-ordning. Det er derfor i nedenstående be-regning forudsat, at det kun er eksportchauffører, der fremover vil være omfattet af en ord-ning svarende til DIS-ordningen.Dermed indgår indenrigschauffører såsom flyttemænd, re-novationsarbejdere m.v. ikke i beregningen.Der findes ikke præcise opgørelser over antallet af danske eksportchauffører. DTL (DanskTransport og Logistik)skønner,at antalletaf danske helårseksportchauffører i 2011udgjordeca. 2.100 personer.Antages helårseksportchauffører i gennemsnit at have indkomster på 350.000 kr. om året,vil beskatning af disse efter en ordning svarende til DIS-ordningen medføre et umiddelbartprovenutab i størrelsesordenen 275 mio. kr. årligt og ca. 210 mio. kr. efter automatisk tilba-geløb på moms og afgifter.Desuden vil den lavere beskatning alt andet lige forbedre rammevilkårene og øge bran-chens konkurrenceevne, som på sigt også vil kunne medføre øget beskæftigelse i branchen.Kommer denne øgede beskæftigelse fra indenlandsk arbejdskraft - som i dag betaler skatefter de almindelige regler - vil provenutabet øges, da antallet af personer, som bliver om-fattet af en DIS-ordning for lastvognstrafikken,vil stige yderligere.
Side 2