Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 13-020545610. september 2013
TilFolketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 530 af 14. juni 2013 (alm. del).
Holger K. Nielsen
/ Per Hvas
1/2
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan oprettelsen af stillingen som borger- ogretssikkerhedschef har bidraget til at øge retssikkerheden, og herunderredegøre for udviklingen i antal og typer af henvendelser til borger- ogretssikkerhedschefen? Der bedes særskilt redegjort for antal og typer afhenvendelser, som kommer via den elektroniske klagemulighed påwww.SKAT.dk.
Svar
Borger- og retssikkerhedschefen fungerer selvstændigt og uafhængigt af helekoncernen og har en dobbelt funktion. Den oprindelige opgave somretssikkerhedschef er at bidrage til at forankre og udbrede kendskabet tilretssikkerhed som et bærende værdigrundlag i hele koncernens arbejdegennem at sætte fokus på retssikkerhed i skattesystemet, så skatteyderneoplever en ensartet og retfærdig behandling.Den redegørelse om kontrolsager, som SKAT har offentliggjort den 26. juni2013 på baggrund Borger- og retssikkerhedschefens kritiske gennemgang af etantal konkrete sager suppleret af et antal interne undersøgelser i SKAT, er etklar eksempel på, at Borger- og retssikkerhedschefens funktion er vigtig.Med virkning fra 1. april 2013 er retssikkerhedschefens funktion udvidet tilogså at omfatte ansvaret for behandlinger af indsigelser af SKATs behandlingaf spørgsmål, som ikke er afgørelser, og som ikke har betydning for enafgørelses gyldighed. Det gælder f.eks. indsigelser over sagsbehandlingstid,indsigelser over mangelfuld vejledning, indsigelser over en medarbejdersadfærd og indsigelser over SKAT’s eller en medarbejders videregivelse affortrolige oplysninger.Indsigelser over SKATs sagsbehandling behandles i 1. instans af direktørenfor det pågældende forretningsområde. Det svar, der fremkommer somresultat af første behandling, skal forsynes med en vejledning om, at klagerefter anmodning har adgang til 2. behandling af indsigelsen. Denne opgavevaretages af Borger- og retssikkerhedschefen.I perioden 1. april til 31. august 2013 er der modtaget i alt 315 indsigelser oversagsbehandlingen. Langt de fleste indsigelser kommer viawww.skat.dk.Der erafsluttet 130 sager i 1. instans, og Borger- og retssikkerhedschefen harmodtaget i alt 28 sager til 2. behandling, hvoraf 14 er afsluttet. Af Borger- ogretssikkerhedschefens arbejdsplan for 2013 fremgår det, at der årligt vil bliveoffentliggjort en redegørelse for behandlingen af disse indsigelsessager.
2/2