Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1264896_0001.png
1264896_0002.png
J.nr. 13-0192976Den 26. juni 2013
TilFolketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 510 af 7. juni 2013 (alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen(V).
Holger K. Nielsen
/ Jeanette Rose Hansen
1/2
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse de samlede omkostninger for staten, virksomhederneog borgerne i forbindelse med opkrævning af teafgiften?
Svar
Afgiften på te er en del af Lov om forskellige forbrugsafgifter. Lov omforskellige forbrugsafgifter indeholder herudover afgifter på kaffe, elpærermv., cigaretpapir og røgfri tobak. Da te og kaffe i et vist omfang ersubstituerbare produkter, vil en ophævelse af afgiften på te medføre enkonkurrencefordel til te på bekostning af kaffe. En sådankonkurrenceforvridning vurderes at være i strid med EU-retten, medmindreafgiften på kaffe ophæves samtidig.Provenuet fra teafgiften udgjorde knap 10 mio. kr. i 2012, mens provenuet fraafgiften på kaffe udgjordeknap 280 mio. kr.Det er ikke muligt præcist at opgøre de administrative omkostninger for statenog virksomhederne ved teafgiften. Antallet af registrerede virksomheder kandog give et billede af, hvor mange virksomheder der skal håndtere afgiften.Der er omkring 250 virksomheder, som er registreret for afgiften på te.Afgiften indebærer administrative byrder for producenter og importører.Størstedelen af de virksomheder, som er registreret for afgiften på te, er dogogså registreret for afgift på kaffe.Afgifterne inkl. de administrative omkostninger kan overvæltes på deindenlandske forbrugere. Det vil sige, at forbrugernei høj grad bærer den fuldeafgift. Omkostningen for borgerne svarer derfor omtrent til statensumiddelbare provenu samt et forvridningstab. Forvridningstabet opstår somfølge af, at forbrugeren på grund af afgiften ændrer adfærd i forhold tildet, deruden afgifter ville være det optimale forbrug.De samlede samfundsøkonomiske konsekvenser ved afgiften er såledesnegative og svarer til forvridningstabet. Det er dog ikke muligt præcist atopgøre dette tab, da det ville kræve, at man kender forbrugernesefterspørgselsfunktion.Det vil sige i hvilket omfang, forbrugerne reagerer påændringer i prisen på te.
2/2