Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1188527_0001.png
1188527_0002.png
J.nr. 12-0221900Dato:3. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 3. oktober 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorent-zen (V).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Klaus Østergård Jensen

Spørgsmål:

Statsministeren har ultimo september 2012 bebudet, at regeringen ikke har planer om nyeskatter eller afgifter til virksomheder eller lønmodtagere.Indebærer denne klare melding, at regeringen har droppet at indføre en kilometerbaseretkørselsafgift for lastbiler fra 2015 med et provenu på yderligere 1,5 mia. kr. om året i for-hold til, hvad den tidligere regering spillede ud med?

Svar:

Regeringen er fast besluttet på at indføre kilometerbaserede kørselsafgifter på lastbiler.Skatteministeriet er allerede langt i arbejdet med kørselsafgiftsordningen.Provenuet er i høj grad allerede disponeret af den tidligere regering, som ligeledes havdeplanlagt at indføre kørselsafgifter for lastbiler. Det allerede disponerede provenu til Forårs-pakke 2.0, Infrastrukturfonden, erstatning af den nuværende vejbenyttelsesafgift samt kør-selsafgiftsordningens administrationsomkostninger, udgør et bruttoprovenu på omkring 2,0mia. kr.Regeringen har endnu ikke truffet beslutning om størrelsen af provenuet i den kommendekørselsafgiftsordning for lastbiler. Det er klart, at der skal udvises ekstra agtpågivenhed iforhold til at indføre nye afgifter, og at det skal gøres på en måde, så afgiften er mindst mu-ligt til gene for de berørte virksomheder, særligt i forhold til afgiftens beskæftigelseseffekt.Regeringen ønsker derfor at sikre, at der arbejdes videre med den bedst mulige løsning. Detindebærer særligt overvejelser om omfanget af det afgiftsbelagte vejnet og om provenuetsstørrelse. Endvidere gælder det, at vi skal være meget opmærksomme på, hvordan afgiftenpåvirker den regionale udvikling.Endelig er det vigtigt, at der i løsningen indbygges gode miljømæssige incitamenter, dertrækker i retning af at gøre transporten så effektiv som muligt og giver et incitament til atvælge de lastbiler, der forurener mindst.
Side 2