Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1260594_0001.png
1260594_0002.png
1260594_0003.png
1260594_0004.png
1260594_0005.png
1260594_0006.png
1260594_0007.png

Åbent samråd - SKATs

digitaliseringsprojekter

Samrådsspørgsmål AP

Ministeren bedes redegøre for den aktuellestatus på alle SKATs digitaliserings-projekter.
Indledning

Svar:

Først og fremmest tak for interessen forvores it-og digitaliseringsprojekter, som vihar stor fokus på - især nu hvor et par af destore digitaliseringsprojekter nærmer sigidriftsættelse.En projektstatus indeholder naturligt enrække detaljer, hvorfor jeg har valgt attilsende jer et bilag forud for samrådet her idag.Jeg har forstået spørgsmålet således, atspørgerne ønsker en status på deigangværende it-udviklingsprojekter, hvishovedformål er digitalisering.Skatteministeriet indgiver, som alle øvrigeministerier, en halvårlig status til Statens it-projektråd på alle it-udviklingsprojekter
Bilag udsendt forud
Definition
-2-
over 10 mio. kr. Jeg tager derforudgangspunkt i den senestestatusindberetning til Statens It-projektrådog supplerer med forhold, der er indtrådtefterfølgende, hvis det er relevant i forholdtil projektets aktuelle status.Jeg har nogle supplerende kommentarer tildet bilag, jeg har fremsendt på forhånd,som jeg her vil præsentere.EFI går i luften tilseptember
SKAT har fuld fokus på Et FællesInddrivelsessystem (EFI), hvorhovedleverancen idriftsættes d. 1.september 2013. På dette tidspunkt vil altfunktionalitet, der er rettet modfordringshavere være idriftsat oginddrivelsesopgaven være digitaliseretoverfor SKATs interessenter. Der vil i enperiode efter idriftsættelsen komme enrække mindre tilføjelser til systemet.Tilføjelserne vil ikke påvirkefordringshaverne.Siden efteråret 2012 har vi foretaget enlang række tests af både teknik ogfunktionalitet i EFI. SKAT vurderer på denbaggrund, at systemet er klar til
-3-
idriftsættelse efter sommerferien.Lovændringer ogsammenblandedefordringer
Der er fortsat enkelte udeståender omkringsammenblandede fordringer. Der er, som Ived, en lovproces i gang på dette område.SKAT og Skatteministeriet arbejder intenstpå at løse de sidste udfordringer, som endel af klargøringsprocessen frem modidriftsættelsen.Skatteministeren bemærkede supplerendepå samrådet at lovprocessen er afsluttet ogblev vedtaget i forgårs (4/6).
Interessenthåndtering affordringshavere
Når systemet idriftsættes, skal omkring 600fordringshavere anvende systemet. Herafskal ca. 200 fordringshavere, som fxRigspolitiet, Udbetaling Danmark ogsamtlige kommuner, via deres leverandørertilkobles EFI-systemet i en såkaldt system-til-system løsning. Der er således eksternefaktorer, som fx at fordringshavernesleverandører også er klar til den ændredeløsning, der er en forudsætning for at kunneidriftsætte EFI. SKAT har arbejdetintensivt på dette område og er i løbendedialog med både fordringshavere og deres
-4-
leverandører for at sikre, at fordrings-haverne er klar. Der gennemføres i densammenhæng en række aktiviteter for atunderstøtte overgangen til EFI, herunderworkshops, informationsmøder ogopsøgende telefonsupport mv.Fastlæggelse af datoen for idriftsættelse afEFI d. 1. september 2013 er sket i dialogmed relevante fordringshavere og deresleverandører - herunder bl.a. KL. Dette erfor at sikre, at både kommunale og statsligefordringshavere og deres respektiveleverandører er klar, til at systemet kansættes i drift den 1. september 2013.Status
EFI projektet følger planen. Det er dogfortsat vigtigt at påpege, at der er tale om etbåde stort og komplekst system, somberører mange interessenter såvel som storeforretningsområder. Henset til dette, kanman på trods for den omfattendeforberedelse ikke vide sig fuldstændigsikker på, at der ikke dukker nogetuforudset op i forbindelse medidriftsættelsen. Det er derfor valgt, atmarkere risikoen mellem i det udsendtestatusbilag.
-5-
Skattekontoen idriftsætteslige forud for EFI
Projekt Én Skattekonto idriftsættesumiddelbart forud for EFI i august måned2013. Udover at projektet Én Skattekonto isig selv giver en række fordele for bådevirksomheder og Staten, er en række afelementerne i løsningen også enforudsætning for at EFI kan idriftsættes.Skattekonto-projektet har i lighed med EFIbrugt det sidste halve år på at teste bådeteknisk- og forretningsmæssigfunktionalitet og forventes også klar tilidriftsættelsen i august.Én Skattekonto projektet følger planen. Ilighed med EFI er det valgt at bibeholde enmellem risikomarkering af dette projekt, dabåde projektets forløb, størrelse ogkompleksitet naturligt vil have enindbygget forhøjet risiko.
Digitalisering afselskabsskatten - valg afleverandør
SKAT har igangsat digitaliseringsprojektetDIAS, med henblik på at udvikle en nydigital løsning til selskabernes indberetningaf selvangivelser. Løsningen tages i brugfor indkomståret 2014. Projektet har netopgennemført et udbud mhp. på valg afleverandør til opgaven.
-6-
Efter modtagelse af tilbuddene er projektetsstatus, at det ikke helt følger planen, idettilbuddene afviger fra det forventede.
Mini One Stop Shop -Moms - valg af leverandør
Også på momsområdet er der igangsat etdigitaliseringsprojekt, hvor projektet MiniOne Stop Shop (M1SS) er ved at afslutteudbud. Projektet skal sikre system-understøttelse af EU-regler efter 1. januar2015, hvor en virksomhed, der har solgt enelektronisk ydelse til en kunde i et andetmedlemsland, skal beregne moms efterreglerne i købers medlemsland, men kanindberette i virksomhedens hjemland.Projektets status er, at det følger planen.
Digitalisering afVærdipapirområdet
Det har længe været et fokusområde iSKAT at digitalisere beregningen afborgernes gevinster/tab ved køb og salg afværdipapirer, således at det bliver enklerefor den enkelte at selvangive korrekt.Projektet VP2012 er et i en rækkeprojekter, der skal digitalisere detteområde.VP2012 blev idriftsat i forbindelse medudsendelsen af årsopgørelsen for 2012 og
-7-
er derfor ved at være afsluttet. Der vil blivearbejdet videre med digitaliseringen afområdet i de kommende år.Endeligt arbejder SKAT også videre meden mere generel digitalisering afpersonområdet, hvor der igangsættes enrække initiativer for at øgedigitaliseringsgraden på borger initieredeindberetninger. Dette er med henblik på enøget brug af obligatorisk digitalselvbetjening, der kan opnås med tiltag,som øger brugervenlighed ogtilgængelighed i de nuværende løsninger.Disse tiltag implementeres somudgangspunkt ikke i selvstændige it-udviklingsprojekter, men implementeresløbende i forbindelse med årsopgørelses-og forskudsprocesserne. Som et eksempelkan nævnes det nye design påårsopgørelsen i Skattemappen, som nogleaf jer måske har bemærket i år.
Mere generelle tiltag påpersonskatteområdet
Ikke selvstændige projekter
Eksempel - nyt design påårsopgørelsen