Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1282620_0001.png
1282620_0002.png
1282620_0003.png
1282620_0004.png
1282620_0005.png
J.nr. 13-0193918Den 23. september 2013
TilFolketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 474 af 27. maj 2013 (alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Holger K. Nielsen
/ Per Hvas
1/5
Spørgsmål
”Ministeren bedes oversende en oversigt der viser samtlige kontroller ogtilsyn, der udføres under ministerens ressort, hvilken myndighed der udførerkontrollen, i hvilken lov kontrollen eller tilsynet er hjemlet, samt hvorvidtlovgrundlaget er forligsbelagt.”
Svar
Skatteministeriet har ved besvarelsen af det stillede spørgsmål lagt til grund, atspørgsmålet vedrører, i hvilket omfang det inden for ministerietsressortområde er overladt til forvaltningsmyndigheder i henhold tillovgivningen at foretage administrativ kontrol og tilsyn med borgere,virksomheder mv.Det er således lagt til grund, at der med spørgsmålet ikke sigtes til indgreb mv.,som sker efter skattelovgivningens hjemler til udstedelse af bødeforlæg(straffeproces).Det er endvidere lagt til grund, at der med spørgsmålet ikke sigtes til det tilsyn,som en overordnet myndighed på ulovbestemt grundlag antages at kunne føremed myndigheder, der står i et almindeligt underordnelsesforhold til denpågældende myndighed, ligesom at det er lagt til grund, at der ikke sigtes til dettilsyn, som et ministerium antages at kunne føre i form af et såkaldtalmindeligt sektortilsyn inden for dets ressortområde.Skatteministeriet har foretaget en gennemgang af lovgivningen inden forministeriets område – og ministeriet kan på baggrund heraf oplyse følgende,idet det bemærkes, at det ikke kan udelukkes, at gennemgangen ikke erudtømmende.Det bemærkes, at de kontroller og tilsyn, der udføres af SKAT i henhold tilandre ministeriers lovgivning, ikke er medtaget i gennemgangen.Generelt:Lovgivningen på Skatteministeriets område er i alt overvejende gradkarakteriseret ved, at den pålægger borgere og virksomhederen række skatterog afgifter af forskellig art. Lovgivningen foreskriver grundlaget foropgørelsen af den enkelte skat, der som udgangspunkt fastsættes på grundlagaf den enkelte borgers periodiske angivelser. Skattemyndighedernesadministration af skattelovene består således i sin kerne i sikring af rigtigeoplysninger fra borgerne gennem vejledning og kontrol, og af opkrævning afde forskellige skatter på baggrund af de modtagne angivelser.Til brug for kontrollen med angivelserne er skattemyndighederne udstyretmed forskellige kontrolbeføjelser. Disse kontrolbeføjelser kan rubriceres ifølgende tre kategorier, når der bortses fra toldlovgivningen:1. Ret til at rekvirereregnskabsmateriale med bilag fra virksomheder og –på ligningsområdet – fra juridiske personer i øvrigt.
2/5
2. Ret til at rekvirere oplysninger fra virksomheder og – påligningsområdet – fra juridiske personer i øvrigt.3. Ret til at foretage kontrol i virksomheder og – på ligningsområdet –hos juridiske personer i øvrigt, samt ret til at foretage kontrol på privatgrund, hvis der synligt kan konstateres udendørs aktiviteter afprofessionel karakter.Kontrolbestemmelserne giver således skattemyndighederne ret til at fåoplysninger i eller fra virksomheder og – på ligningsområdet – fra juridiskepersoner i øvrigt.Der er derimod som udgangspunkt ikke kontrolbestemmelser, der giverskattemyndighederne ret til at få oplysninger fra borgere, der ikke ererhvervsdrivende.Den primære kilde til kontrol med borgere, der ikke ererhvervsdrivende, er borgerens egen redegørelse for grundlaget for detangivne og skattemyndighedernes besigtigelse mv. I særlige tilfælde vil dennerevision blive udvidet til at omfatte oplysninger, der indhentes fra tredjemand.For så vidt angår bestemmelserne om udgående kontrol, indeholder de – medenkelte undtagelser – alle en omtale af, at politiet yder skattemyndighedernebistand til kontrollens gennemførelse. Det er skattemyndighedernes afgørelse,om politiets bistand skal indhentes, men politiets afgørelse om opgaven kanløses og i givet fald, hvordan opgaven skal løses.De centrale kontrolbestemmelser findes i skattekontrolloven, momsloven ogtoldloven. Kontrolbestemmelserne i skattekontrolloven og toldloven finderanvendelse ved administrationen af en række materielle love, hvorimodkontrolbestemmelserne i afgiftslovene som udgangspunkt alene finderanvendelse ved administrationen af den enkelte lov.Der er ikke i indeværende regeringsperiode indgået forlig vedr. kontrol- ogtilsynsbestemmelser i de nedenfor nævnte love.Skattekontrolloven:Skattekontrolloven indeholder i kapitel I og II de bestemmelser, som ligger tilgrund for selvangivelsessystemet og skattemyndighedernes kontrol med, atskatteansættelserne sker på et retfærdigt og korrekt grundlag.Det er SKAT, der forestår kontrollen i henhold til Skattekontrolloven.Kildeskatteloven:SKAT forestår kontrollen med, at de indeholdelsespligtige overholder depligter, de som indeholdelsespligtige er pålagt efter kildeskatteloven eller andreskattelove (arbejdsgiverkontrollen).Momsloven og lønsumsafgiftsloven:SKAT forestår kontrollen med, at moms og lønsumsafgift bliver angivet ogafregnet korrekt.
3/5
Toldlovgivningen:I toldlovgivningen er toldopgaven ikke blot karakteriseret ved administrationaf told og afgifter, men også ved administration af indførsel af varer medhenblik på at sikre borgernes sundhed, velfærd og sikkerhed mv., og vedadministration af personkontrol.Toldopgaven reguleres hovedsageligt af EU-retten, men kontrolbeføjelserne ermed få undtagelser nationale.Kontrolbeføjelserne består udover de tre ovennævnte kategorier af beføjelsertil at foretage personkontrol og tilbageholdelse af varer, hvor der ikke er betaltde rette afgifter.Det er SKAT, der forestår kontrollen.Punktafgiftslovene:Der findes kontrolbestemmelser i samtlige afgiftslove.Kontrolbestemmelserne i afgiftslovene er formuleret forskelligt, hvilket skalses i sammenhæng med den aldersmæssige forskel på de enkelte love, menindholdsmæssigt er der tale om ensartede bestemmelser.Det er SKAT, der forestår kontrollen.Anden lovgivning:Der findes desuden kontrol- og tilsynsbestemmelser i anden lovgivning underSkatteministeriets ressort.Følgende myndigheder er tillagt kontrol- eller tilsynsbeføjelser i henhold tilden under hvert punkt anførte lovgivning:JustitsministerietLov om spilPolitietLov om registrering af køretøjerSKATLov for Grønland om visse spilLov om administration af Det Europæiske Fællesskabs forordningerom narkotikaprækursorerLov om anvendelse af Det Europæiske Fællesskabs forordning omtoldmyndighedernes indgriben over for varer, der mistænkes for atkrænke visse intellektuelle ejendomsrettigheder, og om deforanstaltninger, som skal træffes over for varer, der krænker sådannerettighederLov om beskatningen af pensionsordninger m.v. (pensionsbeskat-ningsloven)4/5
Lov om registrering af køretøjerPensionsafkastbeskatningsloven
SpillemyndighedenLov for Grønland om visse spilLov om offentligt hasardspil i turneringsformLov om spilUdbetaling DanmarkLov om en børne- og ungeydelse
5/5