Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 13-0173341Den13. juni 2013
TilFolketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 457 af 16. maj 2013 (alm. del).
Holger K. Nielsen
/ Lise Bo Nielsen
1/2
SpørgsmålMinisteren bedes kommentere analysen fra tænketanken KRAKA af 1. maj2013, der viser, at der mangler 5 af de 27,5 mia. kr., som regeringenforudsætter vil komme i statskassen som følge af ændret Nordsøbeskatning.
SvarKraka anerkender i vid udstrækning serviceeftersynets beregning, men har påen række punkter lagt andre forudsætninger til grund.Serviceeftersynet bygger på standardforudsætninger for oliepris og dollarkurs,jf. svar på KEB alm. del spørgsmål 105 og 106.Men olieprisen kan både blive høje-re og lavere end det, der er lagt til grund for beregningerne. Dette gælder ogsåden teknologiske udvikling og størrelsen af de forekomster, der kan udnyttes.Kraka fremhæver også denne usikkerhed og kan ikke udelukke, at provenuetbliver større eller mindre end de ca. 27 ½ mia. kr. Krakas revision af serviceef-tersynets beregning er dog udelukkende foretaget i nedadgående retning.I serviceeftersynets beregning indgår et bidrag fra den teknologiske udvikling.Selvom CO2-injektion i øjeblikket er den mest oplagte nye teknologi, så byg-gerserviceeftersynets forventning til øget produktivitet ikke alene på CO2-teknologien. Det kan vise sig, at det er en anden teknologi – som for eksempelnye metoder til vandinjektion eller nye brøndteknologier – der øger indvin-dingsgraden på sigt.Det er normalt at forudsætte vækst i produktiviteten ved økonomiske frem-skrivninger. I løbet af de sidste 30 år har væksten i den såkaldte totalfaktor-produktivitet være væsentligt større i Nordsøen end i den øvrige del af danskøkonomi. Kraka har alligevel valgt at forudsætteuændret produktivitet dekommende 30 år. Set i lyset af de historiske erfaringer og den aktuelle tekno-logiske udvikling i sektoren forekommer det ikke plausibelt at antage, at pro-duktivitetsudviklingen vil gå i stå.Kraka anerkender, at de nye skattevilkår har positive samfundsøkonomiskeeffekter, men vælger samtidig ikke at medregne større overskud. Service-eftersynet indregner derimod et positivt adfærdsmæssigt bidrag ved en for-øgelse af den såkaldte grundrente på 5 pct.-point som følge af overgangen tilnye regler. Det skyldes de mere hensigtsmæssige investeringsincitamenter vedde nye regler særligt for mere marginale felter.Ud fra disse betragtninger må Krakas beregning anses for at være et under-kantsskøn i forhold til serviceeftersynet. Regeringen forventer således med degældende forudsætninger, at overgangen fra gamle til nye regler vil medføre etsamlet statsligt merprovenu på ca. 27 ½ mia. kr.2/2