Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1249892_0001.png
1249892_0002.png
J.nr. 13-0168455Dato: 17. maj 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.446af8. maj 2013.(Alm. del).
Holger K. Nielsen/LiseBo Nielsen

Spørgsmål:

I Jyllands-Posten, torsdag den 2. maj 2013, udtaler ministeren: "Vi ønsker fair og ens be-skatning for alle selskaber i Nordsøen, og jeg synes, man skal huske på, at de overgangs-regler, vi har tilbudt selskaberne, er de samme, som DUC-selskaberne fik i 2004" (”Skatte-regler kan hindre investeringer”). På den baggrund bedes ministeren redegøre for, om det erSkatteministeriets opfattelse, at DUC's skattemæssige position i 2003 er sammenligneligmed den skattemæssige position i Nordsøen, som hhv. DONG, Bayerngas og Hess kommertil at have pr. 1. januar 2014?

Svar:

Som der er redegjort for i svar på spørgsmål 445, vil effekten af overgangsreglerne i for-hold til de enkelte selskaber afhænge af en række faktorer, herunder spredningen af selska-bets aktiviteter, hvorvidt selskabet er i skatteposition, og om produktionen allerede er påbe-gyndt.Overgangsreglerne vil således i sagens natur berøre selskaberne forskelligt afhængig af dekonkrete omstændigheder. I visse tilfælde vil det give selskaberne en bedre skattemæssigposition end DUC-selskaberne, i andre tilfælde en knap så god position.Det er imidlertid ulogisk, at beskatningen – som tilfældet er i dag – skal afhænge af, hvor-når tilladelsen til indvinding er givet. Og det er heller ikke logisk, at selskaberne på gamleregler er tæt på kun at betale halvt så meget af overskuddet i skat som de øvrige selskaber iNordsøen. Derfor foreslår regeringen ens regler for alle selskaber i Nordsøen – også i for-hold til overgangen til nye regler.
Side 2