Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestagers talepapir
A2
Det talte ord gælderAnledning:SAU den 7.05.2013 kl. 16:30- 17:00.
Tid og sted: 2-080
IndledningJeg vil forelægge følgende sager til orientering i Skatteudvalget:
1. Rådskonklusioner om skattesvig og skatteunddragelse.2. Rentebeskatningsdirektivetogforhandlingsmandattil
Kommissionen til revision af rentebeskatningsaftaler medtredjelande.3. Bekæmpelse af momssvig.
Jeg har ikke bemærkninger til sagen omFiscalis 2020 (ventes løstpå teknisk niveau).
4-6: SkattesagerVi skal på ECOFIN drøfte en række skattesager, der overordnethandler om bekæmpelse af skattesvig og skatteunddragelse.
Skattesamarbejde og informationsudveksling har på det senestefået nyt momentum på europæisk og globalt plan. Det er især etvigtigt vendepunkt, at Luxembourg har annonceret, at de vilopgivedereshidtidigebankhemmelighedogacceptere
informationsudveksling. Skattesamarbejde ventes at være ethovedemne på mødet i Det Europæiske Råd den 22. maj, ogdrøftes også i regi af G20 og G8.
På G20-mødet var der også stor fokus på internationalskatteunddragelse. Der var enighed i G20 om, at automatiskinformationsudvekslingbørværestandardenfor
skattesamarbejde. G20 og OECD vil arbejde på nye internationalestandarder for informationsudveksling.
Skattediskussionerne på ECOFIN ventes at have tre centraleelementer:1)rådskonklusioneromskattesamarbejde,2)
rentebeskatning og 3) momssvig.
Rådskonklusionerneventes at angive hovedprioriteterne for detvidere arbejde med at bekæmpe skattesvig og –unddragelse.
Konklusionerne ventes at udtrykke støtte til tiltag på EU-plan ogglobalt plan, der fremmer automatisk informationsudveksling. Defem største EU-lande har taget initiativ til et bredt internationaltsamarbejde om informationsudveksling, som vi forhåbentlig kanudvikle i fællesskab i en EU-ramme og drøfte med globalepartnere.
2
Baggrunden er USA’s arbejde med at indgå aftaler ominformationsudveksling med en lang række lande, herunder ogsåskattely (”FATCA-aftalerne”).
Konklusionerne ventes også at udtrykke støtte til Kommissionenshandlingsplan mod skattesvig og –unddragelse, der ventes atvære et centralt omdrejningspunkt for det videre arbejde.Handlingsplanen indeholder også to henstillinger.
Den ene henstilling angår såkaldt aggressiv skatteplanlægning,hvor virksomheder bruger lovlige – men også lige lovligt kreative –”tricks” til at minimere deres skattebetaling. Den anden henstillingangår foranstaltninger, der tilskynder tredjelande til at anvendeminimumsstandarderskatteområdet.forgodforvaltningspraksispå
Konklusionerne ventes også at pege på rentebeskatning ogmomssvig, der (som nævnt) ventes drøftet som selvstændigesager.
Rentebeskatningsdirektivet
og
rentebeskatningsaftalerne
med Schweiz og andre europæiske tredjelandeerefterhåndenen klassiker. Men nu er der for første gang i lang tid håb omafgørende fremskridt.
Formålet med revisionen er at gøre EU’s direktiv og aftaler medtredjelandene mere effektive ved at lukke nogle huller.
EU-landene har i princippet været enige om ændringerne. Sagenhar alligevel været blokeret i mange år af Luxembourg og Østrig.De to lande harhidtil insisteretpå at fastholdederes
overgangsordning i direktivet.
3
Overgangsordningen indebærer, at de to lande ikke deltager iautomatisk udveksling af renteoplysninger som alle andre EU-lande. Direktivet siger, at overgangsordningen skal ophøre, nårSchweiz og de andre tredjelande accepterer at udvekslerenteoplysningerefter anmodning.
I de senere år har Schweiz og de andre tredjelande bevæget sig iretning af informationsudveksling efter anmodning, som ogsåomfatter renteoplysninger. Der er derfor udsigt til, at landene vilacceptere en aftale med EU om informationsudveksling efteranmodning, der medfører bortfald af overgangsordningen.
Luxembourg og Østrig har derfor hidtil søgt at sikre, atforhandlingerne om revisionen af tredjelande-aftalerne ikke ogsåmedførte en aftale om udveksling af renteoplysninger efteranmodning.
Den seneste internationale udvikling har imidlertid medført, atLuxembourg har skiftet holdning. De accepterer at opgive deresbankhemmelighed og direktivets overgangsordning og går over tilautomatisk informationsudveksling fra 2015. Det øger presset påØstrig for at gøre det samme.
Der burde altså være udsigt til fremskridt vedrørende revision afrentebeskatningsdirektivetogrentebeskatningsaftalernemed
tredjelandene, og udsigt til informationsudveksling i hele EU, hvisØstrig følger Luxembourgs eksempel.
På mødet den 14. maj skal ECOFIN drøfte mulighederne for at fåvedtagetrentebeskatningsdirektivetsamtmandatettil
Kommissionen vedrørende forhandlinger med Schweiz og de
4
andre
europæiske
tredjelande
om
revision
af
EU’s
rentebeskatningsaftaler med disse lande.
Hvis alle EU-lande accepterer automatisk informationsudveksling,skal rentebeskatningsdirektivet yderligere justeres i form afophævelse af reglerne om overgangsordningen for Luxembourgog Østrig. Det vil ECOFIN komme tilbage til.
Bekæmpelse af momssvigerden sidste skattesag, hvor viforhåbentlig kan gøre konkrete fremskridt på mødet. Momspakkenomfatter to tiltag. Dels den hurtige reaktionsmekanisme og dels enmekanisme for omvendt betalingspligt. Et flertal af landene kanstøtte begge forslag, mens mindre grupper af lande har problemermed hhv. det ene eller det andet forslag. Formandskabet vilmuligvis gøre et nyt forsøg på at opnå enighed om en ”alt ellerintet”-model, hvor man arbejder videre mhp. vedtagelse af beggeforslag.
Forslaget om valgfri anvendelse af ordningen for ’omvendtbetalingspligt’, hvor køber afregner momsen i stedet for sælger,går ud på, at landene for konkrete varer og tjenester kan anvendeomvendt betalingspligt uden først at opnå tilladelse.Forslaget omen hurtig reaktionsmekanisme for moms skal sikre hurtig tilladelsefra Kommissionen til at afvige de almindelige momsregler (oganvende omvendt betalingspligt) mhp. at bekæmpe momssvig.
Regeringen støtter begge forslag. Regeringen er enig i, at de toforslag supplerer hinanden godt og bør vedtages som en pakke.
5