Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1248770_0001.png
1248770_0002.png
1248770_0003.png
1248770_0004.png
1248770_0005.png
1248770_0006.png
1248770_0007.png
1248770_0008.png
1248770_0009.png
1248770_0010.png
1248770_0011.png
1248770_0012.png
1248770_0013.png
1248770_0014.png
1248770_0015.png
1248770_0016.png
1248770_0017.png
1248770_0018.png
1248770_0019.png
1248770_0020.png
1248770_0021.png
1248770_0022.png
1248770_0023.png
1248770_0024.png
1248770_0025.png
1248770_0026.png
1248770_0027.png
1248770_0028.png
1248770_0029.png
1248770_0030.png
1248770_0031.png
1248770_0032.png
1248770_0033.png
PERSONSKATTEOPKRÆVNING
EN UNDERSØGELSE FORETAGET AFTNS GALLUP FOR
Udarbejdet af:Synne NygårdSverre Riis ChristensenDato:2. januar 2012Projektnummer:58069
Indholdsfortegnelse
1.
BAGGRUND OG FORMÅL MED UNDERSØGELSEN .................................... 3
Baggrund ............................................................................................................................................................... 3Formål .................................................................................................................................................................... 3
2.3.
DATAINDSAMLINGSMETODE ........................................................................ 4HOVEDKONKLUSIONER ................................................................................. 5
4.KENDSKAB TIL OG INTERESSE FOR FORSKUDSSKAT, ÅRSOPGØRELSEOG RESTSKAT .......................................................................................................... 85.6.7.8.KOMMUNIKATIONEN FRA SKAT ................................................................. 13MOTIVATION FOR AT INVOLVERE SIG MERE ............................................ 18KOMMUNIKATIONSEFFEKT ......................................................................... 24SPØRGESKEMA ............................................................................................ 28
� TNS Gallup A/S
Side 2 af 33
1. BAGGRUND OG FORMÅL MED UNDERSØGELSENBaggrundSKAT ønsker med undersøgelsen at belyse skatteydernes holdning og forståelse af den nu-værende personskatteopkrævning i form af forskudsskatten, årsopgørelse samt restskat.Videre skal undersøgelsens resultater bidrage til at give svar på borgernes parathed til atacceptere ændringer i den nuværende a conto ordning.FormålResultaterne af undersøgelserne skal blandt andet anvendes til at målrette de kommendetiltag indenfor modernisering af a conto ordningen. Resultaterne skal derudover skabe grund-lag for kommende ledelsesforelæggelser og -beslutninger, herunder i forbindelse med et evt.lovforberedende arbejde i forbindelse med udmøntning af nye, effektive procedurer for myn-dighedsinitierede forskudsændringer.Derudover skal undersøgelsens data ligge til grund for en række udviklingstiltag af den må-de, hvorpå SKAT kommunikerer med borgerne om forskudsskatten og årsopgørelsen, samtadministrationen af samme.SKATs kommunikation med borgerne vil potentielt have en indflydelse på bevidsthed om ogkendskab til forskudsskat, årsopgørelse samt restskat. Videre vil den enkelte borgers vi-densbehov og –niveau variere i forhold til en række faktorer, for eksempel i relation til be-skæftigelsessituation, livsfase og civilstand. Undersøgelsen skal kunne differentiere mellemforskellige behov for at resultaterne skal kunne bruges i udviklingen af kommunikationen tilborger, samt evt. ændringstiltag i a conto ordningen.På baggrund heraf gennemføres undersøgelsen i forhold til borgere med en sammensat ogskiftende økonomi. Undersøgelsen er repræsentativ for borgere i alderen 18-65 år. Den delaf befolkningen der er fra 70 år og opefter, må formodes at have meget stabile indkomstfor-hold, og dermed skatteforhold, hvilket betyder at det næppe er nødvendigt at undersøgedenne befolkningsgruppes skatteforhold.
� TNS Gallup A/S
Side 3 af 33
2. DATAINDSAMLINGSMETODEUndersøgelsen er gennemført i to dele: en forundersøgelse og en hovedundersøgelse.Forundersøgelsen er en kortere undersøgelse, der blev gennemføret i perioden 24. - 30.oktober, inden SKAT udsendte kommunikationsmateriale til borgere om forskudsopgørelsenprimo november. Forundersøgelsen består af 1.090 respondenter.Hovedundersøgelsen indeholdt spørgsmål fra forundersøgelsen, samt en yderligere blok, foren mere dybdegående analyse af specialområder. Hovedundersøgelsen blev gennemført 21.– 27. november. Hovedundersøgelsen består af 1.061 respondenter.Hver undersøgelse er gennemføret med borgere i alderen 18-65 år. Stikprøven er repræsen-tativ på køn, alder, uddannelse og region.Data analyseres i forhold til indkomstforhold, skattekompleksitet (stadfæstes via spørgsmål ispørgeskemaet), alder og boligforhold..Dataindsamlingen er gennemført som webundersøgelse, idet internetpenetrationen for be-folkningen 18-74 år er på 90 % (Danmarks Statistik 2011), og i betragtning af at de nyudvik-lede tiltag sandsynligvis vil være webbaserede. Interviewene er gennemføret i Gallups egetwebpanel Gallup Forum.Figurerne er baseret på 2.151 besvarelser, med mindre andet fremgår.
� TNS Gallup A/S
Side 4 af 33
3. HOVEDKONKLUSIONEROverblik over skatten24 % synes i høj grad de har overblik over deres skattemæssige forhold, mens 50 %har svaret ”i nogen grad” (fig. 1). Andelen er noget større blandt mænd end blandtkvinder. Der er en klar forbindelse mellem overblik over skattemæssige forhold og al-der, idet graden af overblik stiger med alderen. Selvstændige er den gruppe, der istørst omfang havde en forventning om, at forskudsopgørelsen ikke passede. Stude-rende er den gruppe, der blev mest overraskede over, at skatten ikke passede (fig.4).Der er en klar sammenhæng mellem skatteyderes skattesituation og deres opfattelseaf overblik over skatten. Skatteydere, der i 2010 fik penge tilbage, mener at have enhøj grad af overblik (28 %), i modsætning til dem, der har skullet betale restskat (18%).
Tillid til SKAT84 % har i høj- eller nogen grad tillid til, at SKAT har et godt overblik over deres skat-temæssige oplysninger (fig. 6).35 % har i høj grad tillid til SKAT, hvilket er 11 procentpoint højere, end andelen, der ihøj grad mener de har overblik over egne skattemæssige forhold (fig. 1). Skatteyder-ne kan således siges at have større tillid til SKAT end til sig selv på det område.
Misforståelse omkring renteudgifterBlandt ejere af egen bolig, i form af ejerbolig eller andelsbolig, er det en udbredt op-fattelse, at renteudgifter automatisk bliver indberettet af banken, når der sker ændrin-ger (fig. 9). 26 % svarer, at det er noget, de selv skal oplyse SKAT om, mens 69 %mener, at det ’løbende indberettes automatisk’. Af de 69 %, ønsker 77 %, at den vir-kelige verden stemte overens med deres opfattelse, idet de ønsker, at SKAT løbendefår oplysninger om ens renter på lån fra banken/kreditforeningen, og at man på denmåde slipper for selv at skulle regulere sin forskudsopgørelse (fig. 26).
Tilfredshed med SKATs kommunikationSkatteydernes vigtigste informationskanaler, altså hvorfra de primært får deres infor-mation, er skat.dk, TastSelv, og SKATs mails (fig. 10).80 % er tilfreds/overvejende tilfreds med kommunikationen fra SKAT (fig. 11). Isærbliver SKATs mails godt modtaget. 84 % siger, de læser dem helt eller delvist (fig.13).Skatteydere, der går meget op i, at deres skat passer, svarer i større grad end andre,at de læser mails, som de modtager fra SKAT, helt.
� TNS Gallup A/S
Side 5 af 33
Ønske om at SKAT styrer mereAndelen, der tjekker sin forskudsopgørelse 1-2 gange om året ligger på 40 % (fig.15). Andelen der aktivt sørger for at ændre sin forskudsopgørelse, hver gang der erbehov for det, ligger på 46 % (fig. 16).Skatteyderne har en høj grad af tillid til, at SKATs oplysninger er opdaterede og kor-rekte. Det er naturligt at antage, at andelen der tjekker sin forskudsopgørelse 1-2gange om året, vurderer at de har behov for at ændre den sjældnere end dette, idetder ikke er store ændringer i deres økonomi i løbet af et år.I tilfælde af, at man sandsynligvis skal betale en restskat, som overstiger 4-5000 kr.,ønsker den gennemsnitlige skatteyder et varsel fra SKAT (fig. 21). Niveauet afhæn-ger af behovet for sikkerhed, samt den økonomiske situation. Følgelig har kvinder haret lavere gennemsnitligt beløb end mænd, og de har et større behov for overblik overderes skattesituation. Videre ses der, at studerende ligeledes har et lavere gennem-snitsbeløb for hvornår de ønsker involvering fra SKAT, end andre beskæftigelses-grupper. Studerende må antages at have et lavere budget og dermed være meresårbare for store udsving i skatten.Generelt er skatteyderne interesserede i, at deres forskudsopgørelse rettes, hvis dener på gal kurs (88 %)(fig. 22). 34 % ønsker, at SKAT retter forskudsopgørelsen, såden passer, dog efter en varselsfrist. 54 % ønsker, at SKAT sender en mail med rele-vante oplysninger, hvor de beder skatteyderen rette det selv.29 % af dem, der ønsker at SKAT involverer sig mere, samtykker i at SKAT regulererforskudsopgørelsen, selvom det kan betyde, at den udbetalte løn varierer over året(fig. 23).Det er en klar sammenhæng mellem skatteydernes overblik over egen skattesituationog ønsket om involvering fra SKAT. Dem med et godt overblik ønsker ikke i sammeomfang en aktiv involvering fra SKAT, sammenlignet med dem, der slet ikke haroverblik over deres skattesituation.Overblik over egen skattesituation, og tilfredsheden med informationen, er begge for-bundet med alder, idet både overblik og tilfredshed stiger med alderen. Pensionisterhar et større overblik over, og en bedre forståelse af skat, end for eksempel stude-rende.Pensionister og studerende, ønsker dog en større grad af involvering fra SKAT,sammenlignet med ansatte og selvstændige.
Positiv effekt af forskudskampagnenKommunikationsindsatsen om forskudsopgørelsen i november 2011 udgjorde en po-sitiv forskel på skatteydernes opfattelse af SKATs kommunikation. Andelen, der me-ner at mails fra SKAT er en vigtig informationskilde, stiger fra 28 % til 40 % efter den-ne periode. Ligeledes stiger tilfredsheden med information fra SKAT.Lige efter en stor udsendelse af mails om forskudsopgørelsen til borgerne er der fle-re, der angiver, at de læser mails fra SKAT
� TNS Gallup A/S
Side 6 af 33
Motivation og bevidstheden omkring at tjekke forskudsopgørelsen stiger ved modta-gelse af en personlig rettet e-mail om, at næste års forskudsopgørelse ligger klar.Dette fremgår ved at andelen, der aldrig tjekker sin forskudsopgørelse/skattekort,samt andelen, der aldrig sørger for at ændre deres forskudsopgørelse/skattekort,mindskes umiddelbart efter kommunikationsindsatsen.
� TNS Gallup A/S
Side 7 af 33
4. KENDSKAB TIL OG INTERESSE FOR FORSKUDSSKAT, ÅRSOPGØRELSE OGRESTSKATUdgangspunktet for arbejdet med at forbedre kommunikationen vedrørende forskudsskat,årsopgørelse og restskat, er skatteydernes egen vurdering af, kendskab og interesse forsamme. Nærværende kapitel omhandler skatteydernes kundskab, viden, formodninger oginteresser for skatteforhold.I figur 1 vises skatteydernes egen vurdering af deres overblik over egne skattemæssige for-hold. 1 ud af 4 synes i høj grad, at de har overblik over deres skattemæssige forhold. Ande-len er noget større blandt mænd end blandt kvinder. Der er en klar forbindelse mellem over-blik og alder, idet graden af overblik stiger med alderen. Gifte og enker/enkemænd angiverogså en høj grad af overblik.I forhold til beskæftigelsesstatus er pensionister den gruppe med højest grad af overblik,herefter følger ansatte, selvstændige, ikke i arbejde og studerende, i den nævnte rækkeføl-ge.Der er en klar sammenhæng mellem skattesituation og overblik over skatten, idet skatteyde-re, der i 2010 fik penge tilbage, angiver at have en høj grad af overblik, i modsætning til dem,der har skullet betale restskat.Figur 1
Q3. I hvilken grad synes du selv, at du har overblik over dine skattemæssige forhold?0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%AlleMandKvinde18-29 år30-39 år40-49 år50-59 år60-65 årUgiftGiftSamlevende (Papirløst)Skilt / Separeret / Tidl. samlevendeEnke / Enkemand
24%27%21%11%23%24%30%40%17%29%19%29%40%45%
50%52%48%30%49%54%52%50%49%50%51%49%48%
20%
5%1%
17% 4%%24%5%2%12% 3%25%4%%17% 4%1%15% 2%1%9%1%%8%2%18% 3%%23%6%1%19% 2%1%10%2%-
I høj gradI nogen gradI mindre gradSlet ikkeVed ikke
24%
59 % af skatteyderne har den korrekte opfattelse af hvad forskudsskat er, nemlig ’den skatman betaler løbende af sin indkomst i et år, sådan at man har betalt sin skat, når året er gå-et’. Dette er særligt udbredt blandt personer, som bor i Nordjylland, er gift eller skilt, i alders-gruppen 60-65 år, samt i beskæftigelse (ansat). Usikkerheden omkring hvad forskudsskat er,er større i de yngre aldersgrupper (fig. 2).
� TNS Gallup A/S
Side 8 af 33
Figur 2
Q4. Hvilket af nedenstående udsagn svarer bedst til din opfattelse af, hvad forskudsskat er?0%Alle18-29 år30-39 år40-49 år50-59 år60-65 årUgiftGiftSamlevende (Papirløst)Skilt / Separeret / Tidl.…Enke / Enkemand20%40%60%80%100%Den skat man betaler i det ene år påforhånd, for den skat, man skal betalei det følgende årDen skat man betaler løbende af sinindkomst i et år, sådan at man harbetalt sin skat, når året er gåetDen skat man selv, frivilligt, betalerekstra af sin indkomst i et år, så maner sikker på ikke at have betalt forlidt, når året er gåetIngen af demVed ikke
13%12%12%14%15%14%11%14%15%12%20%
59%46%60%61%62%69%47%
13%3%12%19% 2% 21%10% 15%3%11%4%9%14% 3%5%12% 4%2%
19% 3% 21%63%12%2%8%59%10% 11%5%67%8%4%8%64%13%4%-
Halvdelen, af de adspurgte skatteydere, fik penge tilbage i skat i 2009 og i 2010 (fig. 3). Mel-lem 28 % og 31 % skulle betale restskat. Andelen der har oplevet at skatten har passet, lig-ger på 16 % til 18 %. Denne andel har SKAT til hensigt at forøge.I 2010 var det flere i aldersgruppen 18-39 år, der fik penge tilbage i skat. For de 60-65 årigehar skatten passet.I forhold til beskæftigelse, er der en større andel blandt de selvstændige der har fået restskat(48 %), og en større andel blandt almindelig ansatte, der fik penge tilbage (53 %).Figur 3
Q6. Hvis du tænker på de seneste to år, hvordan har din skattesituation så været?0%2009201020%40%60%80%100%Jeg har fået penge tilbageSkatten har passetJeg har skullet betale restskat
49%51%
18%16%
28%31%
5%3%
Figur 4 viser, at 32 % af dem, der har fået penge tilbage eller har skullet betale restskat (77% (i 2009) og 82 % (i 2010))blev overrasket over udfaldet. Blandt dem, der blev overrasket erder flere ugifte og samlevende (papirløst). Gifte blev i mindre grad overrasket.Blandt selvstændige er den største andel, der havde en forventning om, at forskudsskattenikke passede, mens der blandt studerende var den største andel, for hvem det kom bag på,at forskudsskatten ikke passede.
� TNS Gallup A/S
Side 9 af 33
Figur 4
Q7. Blev du overrasket over udfaldet?0%AlleUgiftGiftSamlevende (Papirløst)Skilt / Separeret / Tidl. samlevendeEnke / EnkemandAnsatSelvstændigStuderendePensionistIkke i arbejde20%40%60%80%100%
57%44%64%52%59%67%60%66%35%61%35%
21% 11%10%26%19% 10%18% 8%11%28% 10%10%18% 14% 10%15% 16%2%Nej, jeg vidste det godtJa, det kom bag på migJa, men det gjorde ingen forskelNej, men det gjorde ingen forskel
19% 11%11%16% 4%13%41%18% 7%21% 7%11%34%22% 10%
Base=1.872. Kun stillet til respondenter der har fået restskat eller penge tilbage i enten 2009eller 2010, Q6.84 % skatteyderne, har en indkomst, der for det meste er konstant hen over året (fig. 5).Kvinder samt pensionister, har i større omfang en konstant indkomst. Blandt mænd og unge(18-39 år), er der en større andel, der har en indkomst, der svinger hen over året.Figur 5
Q20. Er din indkomst for det meste konstant eller svinger den hen over året?0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%Alle2010 - Jeg har fået penge tilbage2010 - Skatten har passet2010 - Jeg har skullet betale restskat2010 - Ved ikke84%86%87%81%60%32%15% 1%13%1%13% -19% 1%8%Mest konstantMest svingendeVed ikke
Der er stor variation i omfanget af kendskab til, forståelse og interesse for, at forskudsopgø-relsen er korrekt (fig. 2, 3 og 4). 35 % har en høj grad af tillid til, at SKAT har et godt overblikover ens skattemæssige oplysninger og deraf sørger for at deres forskudsskat bliver rigtig.Dette er uafhængigt af, om borgerne er bekendte med, og bevidste omkring egne skatte-mæssige forhold. Dette fremgår af figur 6.Andelen der i høj grad har tillid til, at SKAT har et godt overblik over deres skattemæssigeoplysninger, er 11 procentpoint højere, end andelen der i høj grad har overblik over egneskattemæssige forhold (fig. 1). Skatteyderne har således større tillid til SKAT end til sig selvpå det område.Skatteydere, der i 2010 fik penge tilbage i skat, har i høj grad tiltro til SKAT.
� TNS Gallup A/S
Side 10 af 33
Andelen der har mindre grad af tiltro, består af unge (18-29 år), samt selvstændige. Disse togrupper er også kendetegnet ved, at de har en større grad af varierende indkomst.Figur 6
Q21. I hvilken grad har du tillid til, at SKAT har et godt overblik over dine skattemæssige op-lysninger og sørger for at din forskudsskat bliver rigtig?0%Alle18-29 år30-39 år40-49 år50-59 år60-65 år10%20%35%28%33%36%38%42%48%53%51%52%50%30%40%50%60%51%17%70%80%90%100%I høj gradI nogen gradI mindre gradSlet ikkeVed ikke
11% 2%1%3%3%12% 2%1%11% 1%1%7% 2%1%6% 1%1%
I forlængelse af spørgsmål om tillid til SKAT, er der spurgt ind til kendskabet til, hvorfra SKATfår oplysninger til forskudsopgørelsen. Dette fremgår af figur 7. Det var mulighed til at angiveflere svar, og der er i gennemsnit sat 1,45 kryds i svarlisten.73 % mener at SKAT løbende får alle oplysninger for arbejdsgiver, banker og pensionskas-ser. Dette er en fejlagtig antagelse.32 % svarer, at SKAT modtager oplysninger løbende, men at noget, skal man selv oplyse.Skatteydere, der ønsker ingen eller lille involvering fra SKAT (fig. 22), mener i større grad atSKAT bruger oplysninger fra tidligere forskuds- og årsopgørelser, end dem der foretrækkeren større involvering fra SKATs side.Figur 7
Q22. Hvorfra mener du, at oplysningerne til din forskudsopgørelse kommer?%20%40%60%80%SKAT får løbende alle oplysninger fraarbejdsgiver, banker, pensionskasser…SKAT bruger oplysninger fra mine tidligereforskuds- og årsopgørelserSKAT får løbende nogle oplysninger fratredjeparter, men noget skal jeg selv…Andet1%Ved ikke3%
73%39%32%Alle
Figur 8 viser, i hvilke situationer borgerne mener, at det er relevant at ændre sin forskudsop-gørelse/skattekort. Hver deltager har i gennemsnit angivet 4,5 svar.Top fem situationer, som er nævnes af flest, omhandler ændret indkomst og ændrede rente-udgifter. Indkomst og renteudgifter er noget, der angår de fleste, og som udgør de væsent-ligste poster i ens forskudsopgørelse. Ændret indkomst angives af den største andel, som en
� TNS Gallup A/S
Side 11 af 33
situation, hvor det er relevant at ændre sin forskudsopgørelse/skattekort. Herefter følger ’købeller salg af hus’, arbejdsløshed, samt, hvis man går på pension eller efterløn.Figur 8
Q23. I hvilke af nedenstående situationer mener du, at det er relevant selv at ændre dinforskudsopgørelse/skattekort?%20%40%60%80%100%Ændret indkomstKøb eller salg af husArbejdsløshedGår på pension eller efterlønÆndrede renteudgifterÆndring i civilstand (gift, skilt)Begynder at betale eller modtage…Flytning til anden kommuneAndet3%Ingen af disse1%Ved ikke4%
87%70%68%66%58%50%44%27%
Alle
Blandt ejere af egen bolig, i form af ejerbolig eller andelsbolig, er det en udbredt opfattelse atrenteudgifter automatisk bliver indberettet af banken. 26 % svarer at det er noget de selv skaloplyse til SKAT (fig. 9).Skatteydere, der synes de har overblik over deres skattesituation (fig. 1), angiver i størreudstrækning, at renteudgifter er noget der ’bliver løbende indberettet automatisk’.Dette kan være en del af forklaringen på, hvorfor nogle skatteydere får restskat, særligt i desenere år, hvor der stort set årligt har været et rentefald. Borgerne tror, at oplysningerne omrenteudgifter indrapporteres af bankerne i forbindelse med et nyt skatteår, og ikke efterføl-gende, som tilfældet er i dag.Figur 9
Q25. I forbindelse med dine lån i banker og kreditforeninger, tror du at dine renteudgifterautomatisk bliver løbende indberettet, eller tror du at det er noget, du selv skal gøre?0%Alle20%40%69%60%80%26%100%5%Det bliver løbende indberettetautomatiskDet er noget jeg selv skal oplyseVed ikke
Base: 295. Kun stillet til respondenter der ejer bolig belånt med rentetilpasningslån.
� TNS Gallup A/S
Side 12 af 33
5. KOMMUNIKATIONEN FRA SKATDet er tre store kommunikationsindsatser fra SKAT til borgerne hvert år, henholdsvis vedudsendelse af forskudsopgørelsen, selvangivelsen og ved udsendelse af årsopgørelsen.Borgerne har til en hver tid mulighed til at taste sig ind på SKATs hjemmeside, hvor detblandt andet er muligt at ændre forskudsopgørelsen.Nærværende kapitel omhandler informationskilder, den overordnede tilfredshed med infor-mationen fra SKAT som den er i dag, samt i hvilket omfang de læser mails/breve/skat.dk-tekster.I forlængelse af dette, omhandler kapitlet med hvilken frekvens forskudsopgørelsen tjekkes.SKATs egne informationskilder, i form af TastSelv, samt SKATs mails og breve er de centra-le informationskilder når borgerne søger information om skat. TastSelv.dk bruges af 57 %(fig. 10).Venner, kolleger og familie bruges i særlig grad af kvinder og aldersgruppen 18-29 år til in-formation om SKAT. Andre sider på internettet benyttes i større udstrækning af mænd.SKATs hjemmeside er i særdeleshed populær blandt de 60-65 årige, der også i større ud-strækning bruger deres bankrådgiver i forbindelse med skattespørgsmål.I forundersøgelsen er mail fra SKAT i mindre omfang opgivet som informationskilde (28 %mod 44 %). Breve falder i omfang fra forundersøgelsen (22 %) til hovedundersøgelsen (14%)(fig. 27).Figur 10
Q1. Hvorfra får du oftest information om skat?%10%20%30%40%50%60%
SKATs hjemmeside (inkl. TastSelv og…Mail fra SKATBreve fra SKAT18%Medier (f.eks. aviser, tv, radio)16%Venner, kolleger, familie10%Privat revisor4%Rådgiver hos bank, realkreditinstitut,…4%Arbejdsgiver3%Skattemedarbejdere via telefon,…2%Andre sider på internettet2%Andet1%Ingen2%Ved ikke4%
57%34%
Alle
Skatteydernes vigtigste informationskanaler, er kommunikation de får direkte hos eller fraSKAT. 30 % er tilfredse, og 50 % er overvejende tilfredse med den information de får fraSKAT omkring skat, via mails, breve, hjemmesiden, informationskampagner og lignende (fig.11).
� TNS Gallup A/S
Side 13 af 33
De tilfredse, kendetegnes ved at være mænd, i alderen 50 år og ældre og bosiddende i Syd-danmark. Tilfredshed og alder er forbundet, idet tilfredsheden stiger med alderen. Unge (18-29 år) samt kvinder svarer i større omfang ”ved ikke”.Andelen af tilfredse er større i hovedundersøgelsen, det vil sige lige efter, at SKAT har sendtmail/brev ud til skatteyderne. Andelen af tilfredse, er ligeledes større blandt skatteydere der i2010 fik penge tilbage.Figur 11
Q2. Alt i alt, hvor tilfreds er du med den kommunikation, du får fra SKAT omkring din skat, viamails, breve, SKATs hjemmeside, informationskampagner og lignende?0%AlleMandKvinde18-29 år30-39 år40-49 år50-59 år60-65 årHovedstadenSjællandSyddanmarkMidtjyllandNordjylland10%20%30%40%50%60%70%80%90%100%
30%32%27%21%28%27%36%43%27%29%34%28%37%49%
50%49%50%51%54%46%46%51%53%43%53%47%
9% 3% 9%8% 4% 6%9% 3% 11%13%4% 12%10% 3% 8%6% 4% 9%6% 3% 8%5% 4%2%
TilfredsOvervejende tilfredsOvervejende utilfredsUtilfredsVed ikke
10% 4% 8%8% 4% 6%10% 3% 10%6%3% 11%7% 3% 6%
Figur 12 viser mere specifikt viser, skatteydernes tilfredshed med informationen vedrørendeforskudsopgørelse og skattekort. Tilfredsheden ligger på samme niveau som i figur 11. Igener tilfredsheden tæt forbundet med alder.Andelen, der er overvejende utilfreds eller er usikker på tilfredshed, er større i forundersøgel-sen, altså inden SKAT sendte information ud. Andelen af overvejende utilfredse faldt fra 11% til 7 %, og andelen, der svarede ’ved ikke’, faldt fra 9 % til 5 %.
� TNS Gallup A/S
Side 14 af 33
Figur 12
Q5. Hvor tilfreds er du med informationen fra SKAT med hensyn til din forskudsopgørelse ogskattekort?0%AlleMandKvinde18-29 år30-39 år40-49 år50-59 år60-65 år10%29%29%29%19%26%30%36%40%44%56%55%53%52%20%30%40%50%60%70%80%90%100%TilfredsOvervejende tilfredsOvervejende utilfredsUtilfredsVed ikke
52%54%50%17%
9% 3% 7%9% 3% 5%9% 3% 9%5%15%9% 3% 5%6% 2% 6%6% 2%4%5% 2%1%
Sammenlagt læser 84 % mails fra SKAT, helt eller delvist. Kun 9 % opgiver at de slet ikkelæser mails fra SKAT.De mest dedikerede læsere af mails fra SKAT, dvs. de der opgiver at læse dem helt, er ty-pisk mænd, og skatteydere i alderen 50 år og derover, skilt/separeret/tidligere samlevende,samt almindelig ansatte.Skatteydere der går meget op i om deres skat passer, opgiver i større grad at de læser mailssom de modtager fra SKAT helt.Figur 13
Q8. Læser du mails fra SKAT?0%AlleMandKvinde18-29 år30-39 år40-49 år50-59 år60-65 år20%53%59%47%41%49%55%61%63%33%36%37%30%25%22%40%60%31%28%80%7%100%9%Helt6% 6%8%12%7%15%6% 8%9% 7%7% 7%7% 8%DelvistSlet ikkeVed ikke/Ikke relevant
Andelen, der læser deres breve helt(61 %), er noget højere end andelen, der læser mails fraSKAT (53 %). Dette fremgår af figur 14.Igen er mænd, de 50-59 årige samt ansatte de trofaste læsere.Andelen, der læser breve fra SKAT helt, er interessant nok noget højere i forundersøgelsen(64 %), end i hovedundersøgelsen (59 %).
� TNS Gallup A/S
Side 15 af 33
Figur 14
Q9. Læser du breve fra SKAT?0%AlleMandKvinde18-29 år30-39 år40-49 år50-59 år60-65 år20%61%64%58%51%59%65%66%67%32%40%60%26%24%28%80%100%3% 10%4% 9%3% 11%3%HeltDelvistSlet ikkeVed ikke/Ikke relevant
14%32%3% 7%25%4% 6%22%3% 9%15% 3% 14%
73 % (fig. 15) tjekker deres forskudsopgørelse hver gang, de mener, der er en væsentligændring i deres økonomi, eller som minimum én til to gange om året.Skatteydere, der aldrig tjekker forskudsogørelsen er overvejende kvinder,unge i alderen 18-29 år, ugifte samt de studerende. Andelen, der angiver aldrig at tjekke sinforskudsopgørelse er højere i forundersøgelsen (11 %), end i hovedundersøgelsen (7 %).Skatteydere, for hvem det er vigtigt at skatten passer, samt de, der fik penge tilbage i skat i2010, tjekker i større omfang sin forskudsopgørelse hver gang, de mener, der er envæsentlig ændring i deres økonomi.Figur 15
Q10. Hvor ofte tjekker du din forskudsopgørelse/dit skattekort?0%AlleMandKvinde18-29 år30-39 år40-49 år50-59 år60-65 år20%40%40%40%38%45%38%35%43%40%60%33%34%32%31%35%35%37%26%80%17%100%9%Hver gang jeg mener, der er envæsentlig ændring i min økonomiSjældnere15%13%14% 5%17%9%19%8%19%11%AldrigVed ikke1-2 gange om året
18%7%15%11%
Figur 16 viser, at 46 % sørger for, at forskudsopgørelsen ændres, hver gang de mener, derer en væsentlig ændring i deres økonomi. Kendetegnet ved denne andel er at de er i alderen30-39 år, gift, almindelig ansatte og bor i ejerbolig. Derudover er de kendetegnet ved, er detvigtigt for dem at skatten passer, og de fik tilbagebetalt skat i 2010.Andelen, der sørger for, at forskudsopgørelsen ændres hver gang de mener, der er en væ-sentlig ændring i deres økonomi, er noget større, end andelen der tjekker deres forskudsop-gørelse, hver gang der er en væsentlig ændring.
� TNS Gallup A/S
Side 16 af 33
Figur 16
Q11. Hvor ofte sørger du for, at din forskudsopgørelse/skattekort ændres?0%AlleUgiftGiftSamlevende (Papirløst)Skilt / Separeret / Tidl. samlevendeEnke / Enkemand16%17%16%19%16%16%20%40%46%38%49%48%48%36%60%80%100%1-2 gange om åretHver gang jeg mener, der er envæsentlig ændring i min økonomiSjældnereAldrigVed ikke24% 12%23% 18%25% 9%22% 8%23% 13%23%24%
Ansat 18%Selvstændig21%Studerende 11%Pensionist 14%Ikke i arbejde 12%
48%24% 9%33%32%13%36%21%26%46%20% 19%49%22% 8%
Det, der især interesserer skatteyderne, når de modtager årsopgørelsen er resultatet, samtde bagvedliggende oplysninger. er. 25 % går op i at forstå, hvorfor skatten eventuelt ikkepasser, og 12 % søger at forstå de regler, der ligger bag ens skat (fig. 17).De 18-29 årige, samt 60-65 årige skatteydere, søger i større omfang at forstå de regler, derligger bag deres skat. Andelsboligejere tjekker resultatet, mens ejerboligejere tjekker, at deoplysninger, der ligger til grund for resultatet er rigtige.Figur 17
Q19. Når du får din årsopgørelse, hvad interesserer du dig så især for?%Resultatet, det vil sige, om du i løbet afskatteåret har betalt det, du skulle betaleAt tjekke om de oplysninger, der ligger tilgrund for resultatet, er rigtige, og om alter medAt forstå hvorfor skatten eventuelt ikkepasserAt forstå de regler, der ligger bag min skat20%40%60%80%
67%63%Alle25%12%
Ved ikke4%
� TNS Gallup A/S
Side 17 af 33
6. MOTIVATION FOR AT INVOLVERE SIG MERESKAT har et ønske om at forstå skatteydernes motivation for at involvere sig. For at styrkemotivationen, kan SKAT vurdere om de skal give mere information og være på forkant medborgernes skattesituation for eksempel ved at regulere forskudsskatten i løbet af skatteåret,ved eller ændre den måde SKAT kommunikerer på, så budskabet bliver læst og forstået afflest mulige.Nærværende kapitel søger at beskrive hvilken form for, og grad af, involvering skatteyderneønsker fra SKAT.Figur 18 viser, at 36 % ikke tager stillig til, hvad SKAT kan gøre anderledes. 24 % ønsker etbedre TastSelv og Skattemappe på internet, og 24 % ønsker, at der er mulighed at få ad-gang til sine skatteoplysninger via netbank.De helt unge skatteydere, i alderen 18-29 år, ønsker sig et bedre TastSelv, flere mails/sms’erog et bedre skat.dk. Mænd ønsker sig et bedre TastSelv og skattemappe.Folk i Hovedstadsregionen ønsker sig flere sms’er, mens skatteydere i Region Syddanmarkønsker direkte adgang via netbank.Skatteydere, der i 2010 fik restskat, ønsker sig et bedre TastSelv. I forundersøgelsen var derflere der ønskede sig et bedre TastSelv og skattemappe (28 %), end i hovedundersøgelsen(20 %).Figur 18
Q12. Hvad kan SKAT gøre anderledes, hvis du skulle engagere dig mere i dine skattemæssigeforhold?%10%20%30%40%Et bedre TastSelv og SkattemappeGive mig mulighed for at få adgang tilmine skatteoplysninger via netbankSende flere mails og/eller smsEt bedre skat.dkAndetVed ikke
24%24%19%17%15%36%Alle
Base=764. Kun stillet til respondenter der sjælden eller aldrig sørger for at forskudsopgørel-sen/skattekortet ændres.Blandt dem, der sjældent eller aldrig sørger for, at forskudsopgørelsen/skattekortet ændres,ønsker 19 % flere mails og/eller sms’er. Denne gruppe er blevet spurgt om, hvordan dettekunne foregå (fig.19).73 % kunne tænke sig mere personligt målrettede mails og sms’er. 27 % ønsker også enmulighed til at se sine mails/sms’er i sin Skattemappe på TastSelv.� TNS Gallup A/SSide 18 af 33
23 % ønsker et abonnement på mails/sms’er ud fra emneområder de selv vælger.Figur 19
Q13. Hvilke af nedenstående løsninger ville være ønskelige for dig?%Mere personligt målrettede mails ogsms’erAt kunne se mine mails/sms’er i minSkattemappeEt abonnement på mails/sms’er ud fraemneområder, jeg selv vælgerAndet3%Ved ikke2%20%40%60%80%
73%27%23%Alle
Base=58. Kun stillet til respondenter der ønsker flere mails og/eller sms’er.16 % mener, at det er mindre vigtigt eller uvigtigt, at forskudsopgørelsen er rigtig (fig. 20).Mænd, 60-65 årige, ugifte og selvstændige går lidt mindre op i, om forskudsopgørelsen erkorrekt.Omvendt er det blandt kvinder, aldersgruppen 30-39 år, pensionister og skatteydere forhvem skatten passede i 2010, vigtigt at forskudsopgørelsen er rigtig.Figur 20
Q14. Hvor vigtigt er det for dig, at din forskudsopgørelse/forskudsskat er rigtig, og at duderfor ikke skal betale en restskat eller have overskydende skat tilbage, når året er slut?0%Alle10%20%42%30%40%50%60%39%70%80%90%13%100%3%2%VigtigtNoget vigtigtMindre vigtigtMandKvinde38%47%40%38%17%4%2%Ikke vigtigtVed ikke
10% 2%2%
I tilfælde af at SKAT kan se, at man sandsynligvis ender med at skulle betale en restskat på4.000 – 5.000 kr. eller over, ønsker gennemsnittet at SKAT skal varsle og hjælpe en..Gennemsnittet er beregnet ud fra beløbsgrænserne, hvilket vil sige svarmulighederne ”SKATskal ikke varsle”og”ved ikke”, er udeladt (fig. 21).Beløbsgrænsen har tre toppunkter, henholdsvis ved 1.000-1.999 kroner, 5.000-5.999 kronerog 10.000 – 10.999 kroner. Et gennemsnit på 3 svarer til en beløbsgrænse på 2.000 – 2.999kr. Ligeledes svarer et gennemsnit på 5 til en grænse på 4.000 – 4.999 kr.Behov for overblik og økonomisk situation, det vil sige hvor meget belastning man kan tåle isit budget, præger svarene på dette spørgsmål. Kvinder (4,34) har en lavere grænse, end� TNS Gallup A/SSide 19 af 33
mænd (5,44), ligesom de i større grad end mænd ønsker forudsigelighed omkring deres skat(fig. 20). Ligeledes har de 18-29 årige (3,89) en lavere grænse, end skatteydere i alderen 40år og derover (5,3 – 5,47).Blandt beskæftigelsesgrupperne har selvstændige den højeste grænse (6,64) og studerendeden laveste (3,63), i forhold til hvornår man ønsker at SKAT skal varsle og hjælpe en.Figur 21
Q15. Ved hvilket beløb synes du, at SKAT skal varsle dig og hjælpe dig med at få dinskattebetaling på rette kurs?
25%20%15%10%5%%AlleMand
2.000 - 2.999 kr.
10.000 - 10.999 kr.
11.000 - 11.999 kr.
12.000 - 12.999 kr.
13.000 - 13.999 kr.
14.000 - 14.999 kr.
15.000 - 15.999 kr.
16.000 - 16.999 kr.
17.000 - 17.999 kr.
18.000 - 18.999 kr.
19.000 - 19.999 kr.
1.000 - 1.999 kr.
3.000 - 3.999 kr.
4.000 - 4.999 kr.
5.000 - 5.999 kr.
6.000 - 6.999 kr.
7.000 - 7.999 kr.
8.000 - 8.999 kr.
9.000 - 9.999 kr.
Under 1.000 kr.
Over 20.000 kr.
Kvinde
SKAT har et ønske om at servicere skatteyderne på en måde, der giver dem en mere forud-sigelig skat. Der er dog forskelle i hvor høj involveringsgrad skatteyderne ønsker.58 % ønsker ingen eller lille involvering fra SKAT, mens 38 % ønsker en større involverings-grad. Mere specifikt ses det i figur 22, at 54 % ønsker at SKAT sender en mail med relevanteoplysninger, så man selv kan se på det, i tilfælde af at forskudsskatten ikke er på ret kurs.34 % ønsker en noget større involveringsgrad, idet de ønsker at SKAT retter ens forskuds-skat, så den passer, efter en varselsfrist.4 %, ønsker at SKAT retter forskudsopgørelsen så den passer, uden et forudgående varsel.Den andel er på størrelse med andelen, der slet ikke ønsker at SKAT skal foretage sig noget(5 %).Blandt skatteydere, der angiver slet ikke have overblik over deres skattesituation (fig. 1), øn-sker 51 % at SKAT sender en mail med de relevante oplysninger, og efter en varselsfristretter forskudsskatten så den passer. Blandt dem der i høj grad har overblik over sin skattesi-tuation.er andelen, der svarer dette23 %.
� TNS Gallup A/S
Side 20 af 33
Figur 22
Q16. Hvis SKAT i løbet af året kan se, at din forskudsskat ikke er på ret kurs (at du betaler formeget eller for lidt i skat), hvad ønsker du så at SKAT skal gøre? Jeg ønsker at SKAT...Ikke skal foretage sig noget0%20%40%60%80%100%Alle 5%54%34%4%3%
Sender mig en mail med de relevanteoplysninger, og beder mig se på detselvSender mig en mail med de relevanteoplysninger, og efter en varselsfristretter min forskuds-skat, så denpasserUden varsel retter min forskudsskat,så den passerVed ikke
18-29 år 2%30-39 år 4%40-49 år50-59 år60-65 år6%8%8%
51%58%55%50%54%
37%31%33%37%32%
5% 5%4%3%3%3%3%3%4%2%
Dem, der ønsker en eller anden form for involvering fra SKATs, er spurgt ind til de eventuellekonsekvenser herafse figur 23.29 % samtykker i at SKAT regulerer ens forskudsopgørelse, selvom det kan betyde, at denudbetalte løn kan variere igennem året. En større andel af de60-65 årige svarer dette. 33 %overvejer om det kan være en mulighed, og her er aldersgruppen 50-59 år stærkere repræ-senteret. De 40-49 årige svarer i større udstrækning nej til, at SKAT skal kunne have mulig-hed til at gå ind og regulere forskudsopgørelsen.Blandt skatteydere, der opgiver at slet ikke have overblik over deres skattesituation (fig. 1),ønsker 48 % at SKAT regulerer deres forskudsopgørelse. Blandt dem der i høj grad haroverblik over sin skattesituation.er det 26 %.Der er forskelle forholdet til konsekvenserne på tværs af beskæftigelsessituationen, hvilketfremgår figur 23.
� TNS Gallup A/S
Side 21 af 33
Figur 23
Q17. Hvis SKAT kan se, at din forskudsskat ikke er på ret kurs, og du risikerer at betale for lidteller for meget skat, vil du da gerne have at SKAT regulerer din forskudsopgørelse, selvom detkan betyde, at din udbetalte løn kan variere igennem året?0%AlleAnsatSelvstændigStuderendePensionistIkke i arbejde21%10%29%28%25%32%42%36%20%30%40%50%33%33%38%32%32%34%60%70%80%34%36%35%30%22%90%100%4%Ja3%2%6%4%10%MåskeNejVed ikke
Base=1965. Kun stillet til respondenter der har svaret andet end ”Skal ikke foretage sig no-get” i Q16, figur 22.Blandt de 29 % af skatteyderne, der ønsker eller måske ønsker, at SKAT regulerede for-skudsopgørelsen, ser 24 % at dette sker så ofte som nødvendigt.68 % ønsker en fast, og således forudsigelig frekvens, på enten 6 eller 3 måneder (fig. 24).Flere kvinder, end mænd, ønsker en halvårlig regulering af forskudsopgørelsen.Blandt skatteydere, der angiver slet ikke have overblik over deres skattesituation (fig. 1),ønsker 40 % at SKAT regulerer deres forskudsopgørelse så ofte som nødvendigt. Blandtdem, der i høj grad har overblik over sin skattesituation, udgør andelen 26 %.Figur 24
Q18. Hvor ofte ønsker du, at SKAT skal gå ind og regulere din forskudsopgørelse/forskudsskatfor at sikre, at din forskudsskat er på ret kurs, selvom det kan betyde, at din udbetalte løn kanvariere i løbet af året?0%AlleMandKvinde24%26%23%20%40%34%27%40%60%80%34%39%30%100%1%7%2% 7%% 7%Så ofte som nødvendigtHalvårligtKvartalsvisMånedsvisVed ikke
Base=1231. Kun stillet til respondenter der har svaret ja eller måske i Q17, figur 23.Af figur 9, fremgik det at 26 % af boligejerne, hvis bolig er belånt med et rentetilpasningslån,ved at renteudgifter ikke bliver løbende indberettet automatisk til SKAT. 73 % af disse, øn-sker dog at dette var tilfældet (fig. 25).
� TNS Gallup A/S
Side 22 af 33
Figur 25
Q26. I forbindelse med dine lån i banker og kreditforeninger, vil det være et ønske fra dinside, at SKAT løbende får oplysningerne om dine renter på lån fra banken/kreditforeningen,og at du på den måde slipper for selv at skulle regulere din forskudsopg0%Alle10%20%30%40%73%50%60%70%80%19%90%100%8%JaNejVed ikke
Base=78. Kun stillet til respondenter der har boligen belånt med et rentetilpasningslån, ogmener at SKAT ikke automatisk løbende modtager renteudgifter fra bank og kreditforening,Q25, figur 9.Af figur 9, fremgik det at 69 % af boligejerne, hvis bolig er belånt med et rentetilpasningslån,er af den opfattelse, at renteudgifter automatisk og løbende indberettes til SKAT. Denne an-tagelse er ikke korrekt, da renteudgifterne indberettes ved afslutningen af et skatteår.Blandt de 69 %, ønsker 77 % at SKAT løbende får oplysninger om ens renter på lån fra ban-ken/kreditforeningen, og at man på den måde slipper for at selv skulle regulere sin forskuds-opgørelse (fig. 26).15 % ønsker ikke at SKAT løbende modtager den slags oplysninger.Figur 26
Q27. Dine renteudgifter, bliver ikke automatisk indberettet løbende til SKAT igennem året,men ville du ønske at det var sådan?0%Alle10%20%30%40%77%50%60%70%80%15%90%100%8%JaNejVed ikke
Base=203. Kun stillet til respondenter der har boligen belånt med et rentetilpasningslån, ogsom tror at SKAT automatisk løbende modtager renteudgifter fra bank og kreditforening,Q25, figur 9.
� TNS Gallup A/S
Side 23 af 33
7. KOMMUNIKATIONSEFFEKTNærværende undersøgelse har stillet en blok på 17 spørgsmål henholdsvis før og efterSKATs udsendelse af brev/mail om næste års forskudsopgørelse til samtlige skatteydere.Herved kan undersøgelsen give et bud på hvad der sker, når Danmarks største husstands-udsendelse med personaliseret indhold rammer brevsprækkerne.I dette kapitel præsenteres kommunikationseffekten, altså forskellene fra før til efter udsen-delse af brev/mail. Der kommenteres kun på statistisk signifikante forskelle.Motivationen og bevidstheden omkring skat og forskudsopgørelse stiger, som følge af enkommunikationskampagne, hvor der er sendt personlige mails/breve ud til hver enkelt skat-teyder.Af figur 27 fremgår det, at andelen der opgiver mails fra SKAT som en vigtig informationskil-de stiger fra 28 % til 40 %. Brevenes vigtighed falder samtidig fra 22 % til 14 %.Figur 27
Q1. Hvorfra får du oftest information om skat?%SKATs hjemmeside (inkl. TastSelv og…Mail fra SKATBreve fra SKATMedier (f.eks. aviser, tv, radio)Venner, kolleger, familiePrivat revisorRådgiver hos bank, realkreditinstitut,…ArbejdsgiverSkattemedarbejdere via telefon,…Andre sider på internettetAndet: notérIngenVed ikke20%40%60%80%
4%4%3%4%3%3%2%2%1%2%1%2%2%2%5%2%
28%14% 22%16%16%10%11%
58%56%40%
ForundersøgelseHovedundersøgelse
Den generelle tilfredshed med kommunikationen fra SKAT er steget en smule, idet andelenaf tilfredse stiger fra 27 % til 33 % (fig. 28).
� TNS Gallup A/S
Side 24 af 33
Figur 28

Q2. Alt i alt, hvor tilfreds er du med den kommunikation, du får fra SKAT omkring din skat, via mails, breve,

SKATs hjemmeside, informationskampagner og lignende?

0%Forundersøgelse27%
20%
40%51%
60%
80%
100%
TilfredsOvervejende tilfredsOvervejende utilfreds
9% 3% 10%
Hovedundersøgelse
33%
49%
8% 3% 7%
UtilfredsVed ikke
Andelen af overvejende utilfredse i forhold til SKATs information om forskudsopgørelse ogskattekort, falder fra 11 % til 7 %. Ligeledes er der signifikant færre, der svarer ved ikke tildette spørgsmål i hovedundersøgelsen (fig. 29).Figur 29

Q5. Hvor tilfreds er du med informationen fra SKAT med hensyn til din forskudsopgørelse og skattekort?

0%ForundersøgelseHovedundersøgelse
20%27%31%
40%50%
60%
80%
100%
TilfredsOvervejende tilfreds
11% 3% 9%7% 3%5%
Overvejende utilfredsUtilfredsVed ikke
54%
Andelen, der slet ikke læser mails fra SKAT eller svarer ’ved ikke’ t, falder fra forundersøgel-sen til hovedundersøgelsen, med hhv. 2 og 6 procentpoint, se figur 30. Andelen, der delvistlæser mails fra SKAT stiger fra 27 % til 35 %.Figur 30

Q8.Læser du mails fra SKAT?

0%ForundersøgelseHovedundersøgelse
20%53%53%
40%
60%27%35%
80%8%
100%12%6% 6%
HeltDelvistSlet ikkeVed ikke/Ikke relevant
Læsere af SKATs mails, stiger lige efter en udsendelse af mails om forskudsopgørelsen tilskatteyderne. Ligeledes falder andelen, der læser breve fra SKAT i samme periode, se figur31. Andelen, der læser brevene fra SKAT helt falder fra 64 % til 59 %.
� TNS Gallup A/S
Side 25 af 33
Figur 31

Q9.Læser du breve fra SKAT?

0%ForundersøgelseHovedundersøgelse
20%64%59%
40%
60%
80%24%28%
100%3% 9%3% 11%
HeltDelvistSlet ikkeVed ikke/Ikke relevant
Andelen, der aldrig tjekker sin forskudsopgørelse/skattekort, falder fra 11 % til 7 %. Ligeledeser der et signifikant fald i andelen der svarer ’ved ikke’ fra 2 % til 1 % (fig. 32).Figur 32

Q10. Hvor ofte tjekker du din forskudsopgørelse/dit skattekort?

0%
20%
40%
60%
80%
100%
Hver gang jeg mener, der er envæsentlig ændring i min økonomi1-2 gange om året
Forundersøgelse
32%
39%
16%
11%2%SjældnereAldrig
Hovedundersøgelse
35%
41%
17%
7%1%Ved ikke
Efter udsendelsen af næste års forskudsopgørelse, falder andelen der aldrig sørger for atændre deres forskudsopgørelse/skattekort fra 14 % til 11 %. Andre frekvenser er uændret(fig. 33).Figur 33

Q11. Hvor ofte sørger du for, at din forskudsopgørelse/skattekort ændres?

0%
20%
40%
60%
80%
100%
Hver gang jeg mener, der er envæsentlig ændring i min økonomi1-2 gange om åretSjældnereAldrigVed ikke
Forundersøgelse
45%
15%
24%
14% 3%
Hovedundersøgelse
47%
18%
24%
10%2%
� TNS Gallup A/S
Side 26 af 33
Ved spørgsmål om, hvad SKAT kan gøre anderledes, hvis man som skatteyder skal engage-re sig mere i sine skattemæssige forhold, fremgår det, at andelen der ønsker sig et bedreTastSelv og Skattemappe, falder fra 28 % til 20 % (figur 34)Figur 34
Q12. Hvad kan SKAT gøre anderledes, hvis du skulle engagere dig mere i dine skattemæssigeforhold?%10%20%30%40%50%Et bedre TastSelv og SkattemappeGive mig mulighed for at få adgang tilmine skatteoplysninger via netbankSende flere mails og/eller smsEt bedre skat.dkAndetVed ikke
20%
28%
25%23%16%21%ForundersøgelseHovedundersøgelse
18%16%13%16%33%39%
� TNS Gallup A/S
Side 27 af 33
8. SPØRGESKEMA1. Hvorfra får du oftest information om skat?(Du har mulighed for at afgive op til to kilder.)(Liste randomiseres)1. Venner, kolleger, familie2. Privat revisor3. Arbejdsgiver4. Rådgiver hos bank, realkreditinstitut, pensionskasse og lign.5. Mail fra SKAT6. Breve fra SKAT7. SKATs hjemmeside (inkl. TastSelv og Skattemappen)8. Skatte-medarbejdere via telefon, skattecentre, kommuner9. Andre sider på internet10. Medier (f.eks. aviser, tv, radio)11. Andet: notér________12. Ingen13. Ved ikke2. Alt i alt, hvor tilfreds er du med den kommunikation, du får fra SKAT omkringdin skat, via mails, breve, SKATs hjemmeside, informationskampagner o.l.?1. Tilfreds2. Overvejende tilfreds3. Overvejende utilfreds4. Utilfreds5. Ved ikke3. I hvilken grad synes du selv, at du har overblik over dine skattemæssige for-hold?1. I høj grad2. I nogen grad3. I mindre grad4. Slet ikke5. Ved ikke4. Hvilket af nedenstående udsagn svarer bedst til din opfattelse af, hvad for-skudsskat er?1. Den skat man betaler i det ene år på forhånd, for den skat, man skal betale i det føl-gende år2. Den skat man betaler løbende af sin indkomst i et år, sådan at man har betalt sinskat, når året er gået3. Den skat man selv, frivilligt, betaler ekstra af sin indkomst i et år, så man er sikker påikke at have betalt for lidt, når året er gået4. Ingen af dem5. Ved ikke5. En forskudsopgørelse (inklusive skattekort) viser, hvad SKAT forventer at dinefradrag og din skattebetaling vil være i løbet af et skatteår.Hvor tilfreds er du med informationen fra SKAT med hensyn til din forskudsop-gørelse og skattekort?1. Tilfreds2. Overvejende tilfreds3. Overvejende utilfreds� TNS Gallup A/SSide 28 af 33
4. Utilfreds5. Ved ikke6.1.2.3.4.Hvis du tænker på de sidste to år, hvordan har din skattesituation så været?Jeg har fået penge tilbageSkatten har passetJeg har skullet betale restskatVed ikkea) 2009b) 2010Filter: Hvis Penge tilbage eller restskat7.1.2.3.4.Blev du overrasket over udfaldet?Jeg vidste det godtDet kom bag på migDet gjorde ingen forskelVed ikke
Filter: Hvis Penge tilbage eller restskat slut8.1.2.3.4.9.5.6.7.8.Læser du mails fra SKAT?HeltDelvistSlet ikkeVed ikke/Ikke relevantLæser du breve fra SKAT?HeltDelvistSlet ikkeVed ikke/Ikke relevant
10. Hvor ofte tjekker du din forskudsopgørelse/dit skattekort?1. Hver gang jeg mener, der er en væsentlig ændring i min økonomi2. 1-2 gange om året3. Sjældnere4. Aldrig5. Ved ikke11. Hvor ofte sørger du for, at din forskudsopgørelse/skattekort ændres?1. Hver gang jeg mener, der er en væsentlig ændring i min økonomi2. 1-2 gange om året3. Sjældnere4. Aldrig5. Ved ikkeFilter: Hvis sjældnere eller aldrig i Q11
� TNS Gallup A/S
Side 29 af 33
12. Hvad kan SKAT gøre anderledes, hvis du skulle engagere dig mere i dine skat-temæssige forhold? (Du har mulighed for at afgive mere end et svar.)1. Sende flere mails og/eller sms2. Et bedre TastSelv og Skattemappe3. Et bedre skat.dk4. Jeg kan få adgang til mine skatteoplysninger via min netbank5. Andet, notér:__________6. Ved ikkeFilter: Hvis HovedundersøgelseFilter: Hvis flere mails/sms13. Du har svaret at du ønsker flere mails og/eller sms fra SKAT. Hvilke af neden-stående løsninger ville være ønskelig for dig? (Du har mulighed for at afgiveflere svar.)1. Et abonnement på mails/sms’er ud fra emneområder, jeg selv vælger2. At kunne se mine mails/sms’er i min Skattemappe3. Mere personligt målrettede mails og sms’er4. Andet:_____5. Ved ikkeFilter: Hvis flere mails/sms slutFilter: Hvis Hovedundersøgelse slutFilter: Hvis sjælden eller aldrig i Q11 slut14. Hvor vigtigt er det for dig, at din forskudsopgørelse/forskudsskat er rigtig, og atdu derfor ikke skal betale en restskat eller have overskydende skat tilbage, nåråret er slut?1. Vigtigt2. Noget vigtigt3. Mindre vigtigt4. Ikke vigtigt5. Ved ikkeFilter: Hvis vigtigt eller noget vigtigt med korrekt forskudsopgørelse15. Hvis SKAT kan se at du sandsynligvis ender med at skulle betale en restskat,fordi du betaler for lidt i skat i løbet af året, ved hvilket beløb (anslået restskatfor indeværende skatteår), synes du at SKAT skal varsle dig og hjælpe dig medat få din skattebetaling på rette kurs?1. SKAT skal ikke varsle mig om mulig restskat2. Under 1.0003. 1.000 eller over4. 2.000 eller over5. 3.000 eller over6. 4.000 eller over7. 5.000 eller over8. 6.000 eller over9. 7.000 eller over10. 8.000 eller over11. 9.000 eller over12. 10.000 eller over
� TNS Gallup A/S
Side 30 af 33
13. 11.000 eller over14. 12.000 eller over15. 13.000 eller over16. 14.000 eller over17. 15.000 eller over18. 16.000 eller over19. 17.000 eller over20. 18.000 eller over21. 19.000 eller over22. Over 20.00023. Ved ikkeFilter: Hvis vigtigt og noget vigtigt med korrekt forskudsopgørelse slut16. Hvis SKAT i løbet af året kan se, at din forskudsskat ikke er på ret kurs (at dubetaler for meget eller for lidt i skat), hvad ønsker du så at SKAT skal gøre?Jeg ønsker at SKAT…1. Sender mig en mail med de relevante oplysninger, og beder mig se på det selv2. Sender mig en mail med de relevante oplysninger, og efter en varselsfrist retter minforskudsskat, så den passer3. Retter uden varsel min forskudsskat, så den passer4. Ikke skal foretage sig noget5. Ved ikkeFilter: Alle undtagen Ikke skal foretage sig noget17. Hvis SKAT kan se, at din forskudsskat ikke er på ret kurs, og du risikerer at be-tale for lidt eller for meget skat, vil du da gerne have at SKAT regulerer din for-skudsopgørelse, selvom det kan betyde, at din udbetalte løn kan variere igen-nem året (altså, at din udbetalte løn kan stige eller falde)?1. Ja2. Måske3. Nej4. Ved ikkeSpørgsmål til HovedundersøgelsenFilter: Ja eller måske regulere forskudsopgørelsen18. Hvor ofte ønsker du at SKAT skal gå ind og regulere din forskudsopgørel-se/forskudsskat for at sikre, at din forskudsskat er på ret kurs, selvom det kanbetyde at din udbetalte løn kan variere i løbet af året?1. Så ofte som nødvendig2. Halvårligt3. Kvartalsvis4. Månedsvis5. Ved ikkeFilter: Ja eller måske regulere forskudsopgørelsen SLUTFilter: Alle undtagen Ikke skal foretage sig noget SLUT
� TNS Gallup A/S
Side 31 af 33
19. Når du får din årsopgørelse, hvad interesserer du dig så især for?(Du har mulighed for at afgive flere svar.)1. Resultatet, det vil sige, om du har betalt det, du skulle, i løbet af skatteåret.2. At tjekke, om de oplysninger, der ligger til grund for resultatet, er rigtige, og om alt ermed3. At forstå, hvorfor skatten eventuelt ikke passer4. At forstå de regler, der ligger bag min skat5. Ved ikke20. Er din indkomst for det meste konstant eller svinger den hen over året?1. Mest konstant2. Mest svingende3. Ved ikke21. I hvilken grad har du tillid til, at SKAT har et godt overblik over dine skatte-mæssige oplysninger og sørger for at din forskudsskat bliver rigtig?1. I høj grad2. I nogen grad3. I mindre grad4. Slet ikke5. Ved ikke22. Hvorfra mener du, at oplysningerne til din forskudsopgørelse kommer?(Du har mulighed for at afgive flere svar.)1. SKAT får løbende alle oplysninger fra arbejdsgiver, banker, pensionskasser osv.(tredjeparter)2. SKAT får løbende nogle oplysninger fra tredjeparter, men noget skal jeg selv oplyse3. SKAT bruger oplysninger fra mine tidligere forskuds- og årsopgørelser4. Andet, notér:________5. Ved ikke23. I hvilke af nedenstående livsændringer mener du, at det er relevant selv at æn-dre din forskudsopgørelse/skattekort?(Du har mulighed for at afgive flere svar.)1. Ændret indkomst2. Arbejdsløshed3. Ændring i civilstand (gift, skilt)4. Køb eller salg af hus5. Flytning til anden kommune6. Går på pension eller efterløn7. Ændrede renteudgifter8. Begynder at betale eller modtage børnebidrag/ægtefællebidrag9. Andet, noter:________10. Ingen af disse11. Ved ikkeHvis Bor i ejerbolig/andel24. Er din bolig belånt med et rentetilpasningslån?1. Ja2. Nej3. Ved ikke
� TNS Gallup A/S
Side 32 af 33
Hvis rentetilpasningslån25. I forbindelse med dine lån i banker og kreditforeninger, tror du at dine renteud-gifter automatisk bliver løbende indberettet, eller tror du at det er noget, du selvskal gøre?1. Det bliver løbende indberettet automatisk2. Det er noget jeg selv skal oplyse3. Ved ikkeHvis Det er noget jeg selv skal oplyse26. I forbindelse med dine lån i banker og kreditforeninger, vil det være et ønske fradin side, at SKAT løbende får oplysningerne om dine renter på lån fra ban-ken/kreditforeningen, og at du på den måde slipper for selv at skulle reguleredin forskudsopgørelse på det punkt?1. Ja2. Nej3. Ved ikkeHvis Det er noget jeg selv skal oplyse slutHvis Det bliver automatisk indberettet27. Dine renteudgifter, bliver ikke automatisk indberettet løbende til SKAT igennemåret, men ville du ønske at det var sådan?1. Ja2. Nej3. Ved ikke
� TNS Gallup A/S
Side 33 af 33