Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
j.nr. 13-0112288Dato : 30-04-2013
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 372af 4. april 2013.(Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V)
Holger K. Nielsen
/Nina Uldal
Spørgsmål:
Vil ministeren give en status på de udfordringer, Spillemyndigheden møder iforbindelse med almennyttige foreningers afholdelse af lotterier m.v.?Svar:
Med spillelovens ikrafttræden den 1. januar 2012 blev administrationen af dealmennyttige lotterier samlet i én myndighed (Spillemyndigheden). Den nyesamlede placering af opgaven giver mulighed for lettere adgang til ensartet sags-behandling.Spillemyndigheden har igangsat et moderniseringsarbejde af reglerne for almen-nyttige lotterier, da der har vist sig et behov herfor. Området bliver grundigt ana-lyseret. Reglerne skal gøres mere tidssvarende og en lettere administration skalsikres.Der er nedsat en referencegruppe i forbindelse med moderniseringsarbejdet, hvorde store almennyttige organisationer (Røde Kors, Kræftens Bekæmpelse, WWFVerdensnaturfonden, Ældresagen og KFUM Spejderne i Danmark), ISOBRO,Danske Spil A/S, Klasselotteriet A/S, Kulturministeriet, Justitsministeriet ogIdrættens Fællesråd er repræsenteret.Blandt udfordringerne i forbindelse almennyttige foreningers afholdelse af lotte-rier m.v. skal fremhæves to, der er løst ved ændringer af bekendtgørelsen om dealmennyttige lotterier i 2012. Disse ændringer har betydet, at det er muligt atgive tilladelse til at afholde flere lotterier på samme tid, når lotterierne er i for-bindelse med et indsamlingsshow på enten landsdækkende tv eller radio, samtatder kan afholdes flere lotterier samtidig, så længe det sker i forbindelse med etarrangement af højst to dages varighed, og den samlede salgssum for lotterierneikke overstiger 250.000 kr.Jeg skal afslutningsvis bemærke, at Spillemyndigheden er i god og konstruktivdialog med de almennyttige foreninger og organisationer.