Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 13-0099377Dato: 19. april 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 360 af 20. marts 2013(Alm. del).
Holger K. Nielsen/JeanetteR. Hansen
Spørgsmål:
Ministeren bedes besvare spørgsmålene rejst fra Forsikringsmæglerforeningen udleveretunder foretræde for Skatteudvalget den 20. marts 2013, jf. alm. del – bilag 156.Svar:
Spørgsmål 1: Skal der kun betales lønsumsafgift af aktiviteter, der ikke betales moms af?Svar:Ja.Spørgsmål 2: Kan virksomheder med SKAT´s nye regler komme til at betale lønsumsafgiftog moms af den samme aktivitet?Svar:Virksomhederne skal som udgangspunkt foretage en registrering af medarbejdernes forbrugaf tid på henholdsvis momspligtige og lønsumspligtige aktiviteter. Herefter betales kun løn-sumsafgift af den lønsum, der vedrører tidsforbruget på de lønsumspligtige aktiviteter.Da nogle virksomheder har svært ved at foretage en konkret tidsregistrering eller finder det-te for omkostningstungt, er der fra 1. marts 2013 indført en mulighed for gennem en fastfordelingsnøgle at fastsætte medarbejdernes tidsforbrug. Da der er tale om en fast forde-lingsnøgle, vil den ikke passe fuldstændig til det konkrete tidsforbrug i virksomhederne.Der kan derfor blive betalt lønsumsafgift af en del af den lønsum, der konkret er brugt påmomspligtige aktiviteter, men der kan også være tid, som konkret er anvendt til lønsums-pligtige aktiviteter, som der ikke betales lønsumsafgift af.Spørgsmål 3: Kan en dobbeltbeskatning af lønsumsafgift og moms undgås ved tekniskeændringer, der har begrænsede provenuvirkninger?Svar:Ved en konkret opgørelse af medarbejdernes tidsforbrug bliver enhver ”dobbeltbeskatning”og ”ingen beskatning” undgået. Det er umuligt at lave en forenklet ordning, der giver denfuldstændig præcise fordeling af medarbejdernes tidsforbrug og dermed af lønsumsafgifts-betalingen.Spørgsmål 4: Kan finansielle virksomheder lovteknisk adskilles fra øvrige virksomhederomfattet af lønsumsafgiftsloven?Svar:Virksomheder i den finansielle sektor er i dag udskilt fra andre virksomheder omfattet afloven. De defineres som ”virksomheder med aktiviteter vedrørende forsikring, ind- og udlån,kreditformidling, pensionsopsparing, investeringsforvaltning, betalingsformidling samt handelmed værdipapirer eller valuta”.Spørgsmål 5: Vil en adskillelse af finansielle virksomheder ved hjælp af definitioner i andenlovgivning kunne ske?
Side 2
Svar:Den nuværende definition af virksomheder i den finansielle sektor har baggrund i momsloven §13, stk. 1, nr. 10 og 11, og omfatter virksomheder med følgende aktiviteter:1.2.Forsikrings- og genforsikringsvirksomhed, herunder ydelser i forbindelse med sådan virk-somhed, som udføres af forsikringsmæglere og –formidlere.Følgende finansielle aktiviteter:
a)
Långivning og formidling af lån samt långivers forvaltning af egne udlån.
b) Sikkerheds- og garantistillelse, herunder forhandlinger herom, samt forvaltning af kre-ditgarantier ved den, der har ydet kreditten.c)Transaktioner, herunder forhandlinger, vedrørende anbringelse af midler, kontokurant-konti, betalinger, overførsler, fordringer, checks og andre handelsdokumenter, dog ikkeinddrivelse af fordringer.
d) Transaktioner, herunder forhandlinger, vedrørende valuta, pengesedler og mønter, deranvendes som lovligt betalingsmiddel, bortset fra samlerobjekter.e)Transaktioner, herunder forhandlinger, med undtagelse af forvaring og forvaltning, iforbindelse med værdipapirer, bortset fra varerepræsentativer og dokumenter, der giverbestemte rettigheder, herunder brugsrettigheder, over fast ejendom, samt andele og ak-tier, når besiddelsen heraf retligt eller faktisk sikrer rettigheder som ejer eller brugerover en fast ejendom eller en del af en fast ejendom.Forvaltning af investeringsforeninger.
f)
Jeg skal i øvrigt henvise til svaret på alm. del. spørgsmål 362.Spørgsmål 6: Kan definitioner (og ændringer heri) i lønsumsafgiftsloven fastlægges uden EU-retlige begrænsninger – herunder fra momsretten?Svar:Lønsumsafgiften er ikke en EU-harmoniseret afgift, men skal overholde de overordnede trak-tatretlige principper mv., herunder fx reglerne om statsstøtte.Spørgsmål 7: Er det korrekt, at L 199 forudsatte en merbetaling på ca. 5-6 % i lønsumsafgift fraden finansielle sektor, og at stigningen for virksomheder udenfor denne sektor rammes af stig-ninger på 30-60 %.Svar:Stigningen i lønsumsafgiftssatsen, som blev vedtaget som en del af skattereformen med lov nr.1255 af 18. december 2012 (L 199), gælder hele den finansielle sektor – og kun den.
For virksomhederne i denne sektor blev satsen forhøjet fra 10,5 pct. af lønsumsafgifts-grundlaget til 10,9 pct. af lønsumsafgiftsgrundlaget med virkning fra den 1. januar 2013.Satsen for lønsumsafgiften stiger efterfølgende gradvist med op til 0,3 pct.-point pr. år fremtil og med 2021, hvor satsen vil udgøre 12,3 pct. af lønsummen.
Side 3