Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1238949_0001.png
1238949_0002.png
1238949_0003.png
J.nr. 13-0095136Dato: 18. april 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.358af18. marts 2013(Alm. del).
Holger K. Nielsen/SørenSchou

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. marts 2013 fra Sven Son-nenberg, jf. SAU alm. del – bilag 154.

Kort gengivelse af henvendelsen:

En pensionist bosiddende i Danmark blev i januar 2013 gift med en person bosiddende iKina. Der er søgt om familiesammenføring.Pensionistens pensionstillæg blev straks nedsat, da den sociale lovgivning ifølge henven-delsen anser ægtefællerne for samboende ved ægteskabets indgåelse. Ifølge skattelovgiv-ningen anses ægtefællerne for samboende, når ægtefællerne reelt bor sammen, hvilket be-tyder, at pensionistens ægtefælle ikke har fået et personfradrag, som pensionisten kan ud-nytte som kompensation til pensionsnedsættelsen.Pensionisten ønsker en ensartet lovgivning på tværs af ministerier, som skaber klarhed ogretfærdighed overfor borgerne.

Hertil bemærkes:

Skatteretlige betingelser for samliv:Der gælder en række betingelser for, at ægtefæller kan anses for samlevende i skattemæssigforstand og anvende personskattelovens regler om sambeskatning herunder udnytte denuudnyttede del af en ægtefælles personfradrag.En afgørende betingelse er et krav om, at begge er fuldt skattepligtige her til landet efterkildeskattelovens § 1. Allerede fordi ægtefællerne ikke opfylder denne betingelse, vil detikke være nødvendigt at foretage en yderligere vurdering i relation til, om ægtefællerne kananses for samlevende i skattemæssig henseende.Det kan i øvrigt oplyses, at det ifølge SKATs juridiske vejledning afgøres efter en fortolk-ning af kildeskatteloven, hvorvidt ægtefæller anses for at være samlevende i skattemæssighenseende. Disse regler afgrænser spørgsmålet i negativ forstand, fordi de beskriver, hvor-når samlivet i skattemæssig henseende anses for at være ophævet. Dette er tilfældet ved se-paration, skilsmisse eller ved faktisk ophør af samlivet uden separation eller skilsmisse.Samliv i skattemæssig henseende forudsætter i øvrigt ifølge vejledningen, at ægtefællerneefter ægteskabets indgåelse har etableret fælles husførelse.Socialretlige betingelser for samliv:Social- og Integrationsministeriet har oplyst, at der i den sociale pensionslovgivning son-dres mellem enlige og samlevende/gifte med henblik på at målrette ydelserne til de perso-ner, der har det største behov.Da der er økonomiske fordele ved at bo sammen, er ydelserne til enlige på nogle områderhøjere, end de er til gifte/samlevende.Der er ikke i pensionslovgivningen fastsat regler, der entydigt definerer, hvornår en personskal anses som henholdsvis enlig eller samlevende. Der skal således foretages et konkretSide 2
skøn. Af lovens bestemmelser om pensionens fastsættelse og regulering, fremgår det alene,at gifte og samlevende anses som enlige, hvis samlivet mellem parterne er ophævet.Af pensionsvejledningen fremgår det bl.a., at samlivet efter en konkret vurdering kan ansesfor ophævet, hvis den ene ægtefælle får ophold i en institution under sygehusvæsenet, påplejehjem, i ældrebolig og lignende.Ægteskab udelukker dermed ikke i sig selv, at en person kan anses som enlig i relation tilretten til social pension og tillæg. Det afgørende er, om der efter en konkret vurdering afsamtlige relevante forhold må anses at foreligge et samlivsforhold.Ved den konkrete vurdering vil det være relevant at se på, om der f.eks. er folkeregistertil-melding på samme bopæl, om der er tale om fælles økonomi og bankkonti, fælles hushold-ning, gensidig hjælp og arbejde i hjemmet, omsorg i forbindelse med sygdom og lignendeomstændigheder, som peger i retning af, at der foreligger et samlivsforhold.Hvis en gift pensionist bor alene, og samlivet med ægtefællen efter en konkret vurderingkan anses for ophævet, vil den pågældende kunne anses for reelt enlig i relation til pensionog tillæg.I alle tilfælde vil parternes egen beskrivelse af forholdet, også skulle indgå i vurderingen.Social- og Integrationsministeriet kan imidlertid ikke tage stilling til den konkrete sag, dakompetencen til at foretage den konkrete vurdering og træffe afgørelse indtil 1. marts i år låi kommunerne med klageadgang til De Sociale Nævn.Fra 1. marts 2013 har Udbetaling Danmark overtaget ansvaret for udbetalingen af bl.a. fol-kepension. Det vil derfor fremadrettet være Udbetaling Danmark, der træffer afgørelser omfolkepension i henhold til de gældende regler og de principafgørelser, som Ankestyrelsenhar truffet på området.Det er Social- og Integrationsministeriets vurdering, at der overordnet set ikke er nogetmodsætningsforhold mellem Skatteministeriets og Social- og Integrationsministeriets lov-givning på det omhandlede område. Denne vurdering kan jeg tilslutte mig.
Side 3