Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
j.nr. 13-0080967Dato : 02.04.13
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 340af 5. marts 2013.(Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Gitte Lillelund Bech (V)
Holger K. Nielsen
/Preben Bialas
Spørgsmål:
”Under samrådet den 28. februar 2013 om alm. del – samrådsspørgsmål Å, AAog AB (Restanceinddrivelsen) oplyste ministeren, at restancer kan afskrivesbl.a., når det er uforholdsmæssigt dyrt at inddrive restancen. Ministeren bedesredegøre for, hvad der nærmere ligger heri, og efter hvilke betingelser og kriteri-er en restance kan anses for uforholdsmæssigt dyr at inddrive, således at restan-cen kan afskrives. Ministeren bedes i forlængelse heraf oversende regulativer ogretningslinjer for, hvornår en restance kan afskrives henholdsvis parkeres til se-nere inddrivelse.”Svar:
I forbindelse med vedtagelse af den nye inddrivelseslov med ikrafttræden den 1.januar 2009 blev der indført nye afskrivningsregler. SKAT kan efter disse regler– i modsætning til tidligere – afskrive restancer endeligt, hvis inddrivelsen efternærmere fastsatte kriterier skønnes at være udsigtsløs.Hensigten bag de nye regler var at give mulighed for at afskrive restancer over-for en skyldner i et videre omfang end tidligere og samtidig få harmoniseret af-skrivningsreglerne for offentlige krav. Endeligt skulle det sikres, at der primærtfokuseres på de restancer, der reelt er mulighed for at inddrive, og at der ikkeanvendes unødige ressourcer på at holde restancer i live, der skønnes at væreudsigtsløse at inddrive. Reglerne afspejler således grundtanken om, at inddrivel-sesindsatsen skal tilpasses det endeligt opnåelige overfor den pågældende skyld-ner og dennes samlede restancemasse.SKAT forvalter afskrivningsreglerne med forsigtighed og restriktivt og masseaf-skriver ikke restancer. Præmisserne for hvornår SKAT kan opgive inddrivelse afen restance og endelig afskrive denne er reguleret i § 16 i lov om inddrivelse afgæld til det offentlige.Enrestance kan efter § 16 afskrives rent praktisk ved, at SKAT undlader at af-bryde forældelsen. Ifølge lovbemærkningerne kan følgende kriterier indgå i vur-deringen heraf:a) Er der sket betaling på restancen eller andre krav, SKAT har til inddrivel-se hos skyldner?b) Har restancen været søgt inddrevet med sædvanlige inddrivelsesmidler?c) Har skyldner betalingsevne?d) Er der knyttet særlige inddrivelsesmidler til restancen?Hovedparten af de restancer,som SKAT har til inddrivelse,forældes efter 3 år.Hvis SKAT inden for den 3-årige forældelsesperiode overfor skyldner har rykket
2for betaling, forsøgt fastsat en afdragsordning, forsøgt lønindeholdelse og under-søgt, om der er aktiver, der kan foretages udlæg i, uden at disse tiltag har medførtnogen form for nedbringelse af restancen, anses det for åbenbart formålsløst /uforholdsmæssigt dyrt at fortsætte inddrivelsen af den pågældende restance. Isådanne tilfælde vil SKAT undlade at afbryde forældelsen med den konsekvens,at restancen ikke senere kan afkræves skyldner. Det er således en samlet vurde-ring af de nævnte kriterier for afskrivning, herunder en afvejning af de med ind-drivelsen forbundne omkostninger set i relation til udsigten til at få restancenindfriet, der afgør om restancen afskrives.Lovbemærkningerne åbner ikke mulighed for at afskrive alle typer af restancer.Privatretlige bidragsrestancer (børnebidrag og underholdsbidrag), bøder og re-stancetyper, hvor der løbende forfalder ydelser (dagsinstitutionsrestancer) tilbetaling, afskrives som udgangspunkt ikke. Det samme gør sig gældende vedrø-rende restancer, der skyldes af igangværende virksomheder.Jeg vedlægger relevante afsnit fra Inddrivelsesvejledningen, der beskriver af-skrivningsreglerne og retningslinjerne for at afskrive / afgangsføre som uerholde-lig (parkere) restancer.