Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1231801_0001.png
Kulturministeren
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
2. april 2013
Folketingets Skatteudvalg har den 5. marts 2013, efter ønske fra Torsten Schack Pe-dersen (V), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 328 (Alm. del), som jeg hermed skal be-svare.

Spørgsmål:

Vil ministeren redegøre for ejerstrukturen bag de månedsblade, der rammes af rekla-meafgiftsloven, og hvordan denne ejerkreds adskiller sig fra ejerstrukturen bag ugebla-dene?

Svar:

På baggrund af de foreliggende oplysninger i Kulturstyrelsen kan det oplyses, at derfindes omkring 280 lokale ugeaviser i Danmark. Ejerskabsstrukturen bag de lokaleugeaviser (tidligere kaldet distriktsblade) er primært domineret af bladhuse. Eksemplerpå store aktører på markedet er Politiken (Politiken Lokalaviser A/S med 49 lokaleugeaviser i Danmark), Berlingske A/S (Berlingske lokalmedier A/S med 45 lokale uge-aviser), samt regionale avishuse eksempelvis Sjællandske Medier med 26-28 ugeaviser,Fynske Medier med 13 lokale ugeaviser og Nordjyske Medier med omkring 25 ugeavi-ser. Der er også mindre udgivere som eksempelvis Vesthimmerlandsaviserne, der udgi-ver to ugeaviser.Opgørelsen af månedsblade er ikke entydig. Det er vanskeligt at opgøre såvel antal somejerskabsstruktur. Typisk er der dog, baseret på CVR-registeret, tale om enkeltmands-virksomheder. Eksempler på månedsblade er: Tårnby Bladet, som udgives af en for-ening baseret på frivillig arbejdskraft, Limfjordsnyt, der er et kommercielt anpartssel-skab, Gang i Thyholm og Sydthy, der ejes og udgives af enkeltmandsvirksomheden KjerKommunikation, Ørestad avis, der ejes og udgives af enkeltmandsvirksomheden TownsMedia, og Hjerting Posten, der ejes af og udgives af enkeltmandsvirksomheden GoKomv/ Birthe Nielsen.
Marianne Jelved
Dok. nr. 1702765