Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1249946_0001.png
1249946_0002.png
1249946_0003.png
J.nr. 13-0009413Dato: 17. maj 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 314 af 5. marts 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Lene Henningsen
Spørgsmål:Ministeren bedes i skematisk form opstille samtlige de kriterier, der gælder foropnåelse af støtte i henhold til Kulturministeriets Ugebladspulje, henholdsvis de kriterier, dergælder for afgiftsfritagelse i henhold til reklameafgiftsloven i relation til problemstillingen omlovlig statsstøtte. Først bedes angivet de kriterier, der er ens for de to ordninger (sidestillet i ko-lonner). Dernæst bedes angivet de kriterier, hvor der er forskelle på de to ordninger. For de kri-terier, hvor der er forskelle bedes angivet, hvad forskellene præcist består i og begrundelsernefor, at der er anlagt forskellige vurderinger i forhold til spørgsmålet om, hvorvidt ordningerneer i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler. Dvs. bl.a. bedes angivet forklaring på, a)Kommissionens godkendelse af Ugebladspuljen forudsætter krav om, at støtten kun gives tillandsdækkende udgivelser, mens afgiftsfritagelse efter reklameafgiftsloven godt kan omfattelokale udgivelser uden at være i strid med statsstøttereglerne, og b) kravet efter Ugebladspuljener, at annoncer må udgøre max. 50 pct. af avisen, mens annoncer efter reklameafgiftsloven måudgøre helt op til 75 pct. af avisen.
Svar:Af nedenstående tabeller fremgår dels de kriterier, der er ens, dels de kriterier, der erforskellige.Kriterier, der er ens:Reklameafgiftsloven:Omdeles mindst 2 gange om måneden i mindst 10 måne-der pr. kalenderår eller mindst en gang om ugen i mindst36 uger pr. kalenderår.Ugeavispuljen:Udkommer mellem én og fire gange ugentligt i mindst 36uger per år eller mindst 2 gange om måneden i mindst 10måneder per år.
Kriterier, der er forskellige:Reklameafgiftsloven:Har redaktionelt indhold fra forskellige kilder.Ugeavispuljen:Henvender sig til en bred kreds af læsere og er ikke rettetmod bestemte erhvervs- eller faggrupper, medlemmer afenkelte politiske partier eller foreningerEr landsdækkende forstået således, at bladet i mindst 6 af11 bladkredse, jf. Dansk Oplagskontrols inddeling af landeti geografiske områder, har en dækningsgrad – dvs. oplag iforhold til antal husstande – på mindst 0,1 procent.Mindst halvdelen af publikationens indhold skal være re-daktionelt stof (dvs. ikke annoncer) i form af artikler m.v.inden for et bredt emneområde og med behandling af ak-tuelt nyhedsstof, og således at mindst halvdelen af detredaktionelle stof skal behandle politiske, samfundsrelate-rede og kulturelle temaer. Mindst en tredjedel af det re-daktionelle stof skal være selvstændigt journalistisk bear-bejdet med henblik på offentliggørelse i den pågældendepublikation.
Ingen direkte tilknytning mellem det redaktionelle stof ogannoncer.
Har ikke som formål at fremme afsætningen af et eller fle-re bestemte produkter.
Har ikke redaktionelt som formål at markedsføre en be-stemt virksomhed.Har et hovedformål med udgivelsen, som ikke er kommer-ciel reklame.Er omfattet af medieansvarsloven.Indeholder minimum 25 pct. redaktionelt stof, målt i gen-nemsnit over 4 fortløbende omdelinger.Side 2
Formålet med reklameafgiftsloven og Kulturministeriets ugeavispulje er forskellige. Se og-så besvarelsen af SAU alm. del spørgsmål 327.Formålet med reklameafgiftsloven er at nedbringe mængderne af papiraffald fra husstands-omdelte reklamer til gavn for miljøet, mens formålet med Ugeavispuljen er at yde distribu-tionstilskud til udgivere af visse kommercielt udgivne publikationer, der indholdsmæssigtsvarer til egentlige dagblade, men har en lavere udgivelsesfrekvens end sådanne. Det giverderfor ikke mening at sammenligne de specifikke kriterier, der gælder for de to ordninger,enkeltvist.Formålet med fritagelse af de husstandsomdelte ugeaviser i reklameafgiftsloven er, at dehusstandsomdelte ugeaviser bidrager til aktuel lokal nyhedsformidling og lokal demokra-tisk debat. Enhver fritagelse i det afgiftspligtige område kan udgøre statsstøtte. Blandt an-det derfor skal loven godkendes af EU Kommissionen, inden loven kan sættes i kraft.Distributionen af de husstandsomdelte ugeaviser er for størstedelens vedkommende finan-sieret af reklamerne. Et redaktionelt indhold på 50 pct. vil betyde, at kun ganske få af delokale ugeaviser, som vi kender, og som i dag er en vigtig kilde til lokal nyhedsformidling,vil kunne fritages for afgift.Det bemærkes, at det alene er EU Kommissionen, som kan træffe afgørelse i forhold til,hvorvidt en medlemsstats lovgivning indebærer statsstøtte, og hvis der er tale om statsstøt-te, om den i givet fald vil kunne godkendes som lovlig statsstøtte.
Side 3