Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 12-0219741Dato:9. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 30 af 12. oktober2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Laurit-zen (V) (MFU).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Søren Schou
Spørgsmål 30:
Kan ministeren bekræfte, at en direktørfamilie med 2 børn og ejerbolig får en årlig skatte-lettelse, der er mere end dobbelt så høj som et LO-par med 2 børn og ejerbolig i perioden2013-2020, jf. 2012-skattereformen?
Svar:
Skattereformens formål er at skabe ny vækst og flere job og sikre, at almindeligelønmodtagere får mere ud af at arbejde. Derfor vil det være sådan, at dem, der er i arbejde ihele den erhvervsaktive periode, stilles bedre med reformen. Endvidere vil der være bety-delig indkomstfremgang for de ledige, der kommer i arbejde i kraft af reformen, bl.a. somfølge af fremrykningen af private investeringer. Den lavere skat på arbejde er således i højgrad målrettet lav- og mellemindkomster, samtidig med at den forøger beskæftigelsen ogvæksten i det danske samfund.Desuden indebærer skattereformen en varig styrkelse af de offentlige finanser med 2,7 mia.kr. Denne forbedring af de offentlige finanser er reserveret til øget offentlig service, sompersoner med de laveste indkomster vil få mest gavn af, idet de generelt modtager forholds-vis mere service fra det offentlige end mere velstillede personer.Forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget betyder, at personer med arbejdsindkomst på op til320.000 kr. får den største relative fremgang i rådighedsbeløbet, mens forhøjelsen aftopskattegrænsen sikrer, at langt færre skolelærere, elektrikere, sygeplejersker og metalar-bejdere fremover skal betale topskat.Med de angivne indkomstforhold for den række af familietyper, der fremgår af svaret påspørgsmål 281 til Finansudvalget (Alm. del - § 7), som jeg formoder spørgeren refererer til,er det korrekt, at direktørfamilien får en ca. dobbelt så stor umiddelbar fremgang i rådig-hedsbeløb, som de viste LO-familietyper. Der vil imidlertid også være LO-par, som opnåren væsentlig større fremgang i rådighedsbeløbet end angivet i svaret. Får eksempelvis denene ægtefælle i LO-parret fuld glæde af forhøjelsen af topskattegrænsen, vil den samledefremgang i rådighedsbeløbet være tilnærmelsesvis den samme som for direktørfamilien, tiltrods for at direktørfamiliens indkomst før skat er mere end dobbelt så høj.Familietypeberegninger illustrerer således eksempler på spændet af de umiddelbare øko-nomiske konsekvenser af skatte- og afgiftsændringer, men er ikke repræsentative for alleLO-par og alle direktørfamilier og kan derfor ikke anvendes til vurdering af skatterefor-mens samlede fordelingsmæssige konsekvenser.
Side 2