Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1227622_0001.png
1227622_0002.png
J.nr. 13-0084588Dato:18. marts 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 298af 22. februar2013.(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Jesper Skovhus Poulsen

Spørgsmål nr. 298:

Ministeren bedes redegøre for, hvorledes ministeren er kommet fremtil, at en aflysning af kørselsafgifter for lastbiler kræver finansiering på 750 mio. kr.?

Svar:I

forbindelse med den tidligere VK- regerings beslutning om at indføre kørselsafgifterfor lastbiler blev provenuet anvendt til skattelettelser i forbindelse med Forårspakke 2.0. ogtil finansiering af Aftale om en Grøn Transportpolitik.I Forårspakke 2.0 er kørselsafgiften forudset at tilvejebringe630 mio. kr. i umiddelbar varigprovenuvirkning pr. år i 2009-niveau, svarende til 735 mio. kr. i varig provenuvirkning i2014-niveau. I Aftale om en Grøn Transportpolitik er der samlet afsat 1 mia. kr.fra mer-provenu fra kørselsafgifter på udenlandske køretøjer i Danmark frem til og med 2020. Detsvarer til en umiddelbar varig provenuvirkning på ca. 25 mio. kr. i 2014-niveau.Finansieringsbehovet ved at undlade at indføre kørselsafgifter for lastbiler udgør således ialt 760 mio. kr. pr. år i varig virkning, 2014-niveau.
Side 2