Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
SKAT/VEJDIREKTORATET
ADRESSE
COWI A/SParallelvej 22800 Kongens Lyngby
EKSTERNE OMKOSTNINGER FRALASTBILTRANSPORTENNOTAT
TLFFAXWWW
+45 56 40 00 00+45 56 40 99 99cowi.dk
INDHOLD122.12.22.32.42.534IndledningOpstilling af gennemsnitlige omkostningerStøjMiljø og klimaUheldVejslidTrængselTrafikarbejdeSamfundsøkonomiske omkostninger122335799
1
Indledning
SKAT har henvendt sig til COWI for at høre om mulighederne for at omregne demarginale enhedsomkostninger for kørsel med lastbiler (over 12 tons) i Trans-portministeriets enhedskatalog til gennemsnitlige omkostninger.Baggrunden for opgaven er, at SKAT ønsker at beregne de samlede samfundsmæs-sige omkostninger ved trafikken med lastbiler over 12 tons totalvægt på det afgifts-belagte vejnet for at kunne sammenligne med de samlede betalinger fra lastbilerne.Til det formål er det nødvendigt at benytte gennemsnitlige omkostninger per kørtkilometer. Omkostningerne omfatter luftforurening, klima, uheld, trængsel, støj ogvejslid.For at kunne benytte gennemsnitlige omkostninger er det nødvendigt at omregnePROJEKTNR.DOKUMENTNR.VERSIONUDGIVELSESDATOUDARBEJDETKONTROLLERETGODKENDT
A025627-0071015-12-2012OLEKJJDOLEK
C:\Documents and Settings\olek\My Documents\SharePoint Drafts\A025627 Marginale og gennemsnitlige omkostninger - Dokumentation.DOCX
2/10
EKSTERNE OMKOSTNINGER FRA LASTBILTRANSPORTEN
enhedspriserne fra enhedskataloget til gennemsnitlige omkostninger.Arbejdet er gennemført i uge 47-49 2012.Notatet her sammenfatter resultaterne af arbejdet. En del af dokumentationen af deenkelte beregninger skal findes i andre notater, der er udarbejdet i tidligere dele afnærværende projekt. Udgangspunktet for beregningerne har været Transportmini-steriets enhedspriser og baggrundsmaterialet for den seneste opdatering i 2010.
2
Opstilling af gennemsnitlige omkostninger
I dette afsnit gennemgås hvorledes de enkelte gennemsnitlige omkostninger forhver af kategorierne er fremstillet. Udgangspunktet for opstillingen af omkostnin-gerne er i de Transportøkonomiske enhedspriser. I nogle af enhedspriserne kunneder gennemføres større justeringer i forhold til enhedspriserne, men det er valgt atlægge sig så tæt som muligt op ad allerede godkendte og officielle tal.
2.1
Støj
Som et led i tidligere beregninger gennemført for Vejdirektoratet i projektet, er derallerede udregnet gennemsnitlige støjomkostningspriser. Disse beregninger er do-kumenteret i notatet "Costs of emissions and noise from trucks on Danish stateroads - FINAL REPORT" fra august 2012.Opgørelserne tager hensyn til at den samlede støjbelastning skal fordeles mellemde forskellige transportmidler og er endvidere fordelt på by og land hhv. nat ogdag.Resultaterne er vist i Tabel 2-1.Tabel 2-1:Gennemsnitlige støjomkostninger fra lastbiler over 12 tons.
Omkostning, kr/km
2011DagSBT MV LandSBT MV BySBT ØV LandSBT ØV By0,040,720,010,36Nat0,081,440,030,72Dag0,040,760,020,382015Nat0,081,530,030,77
I de nævnte beregninger er der endvidere antaget en fordeling af trafikken på nat ogdag og derudover er der opgjort trafik fordelt på land og by. Der er antaget at 10%af motorvejstrafikken foregår i by. Fordelingen på by/land er opgjort ud fra trafik-arbejde på 1497 hhv. 155 millioner km.Derved opnås en gennemsnitlige omkostning på 0,07 kr/km.Omkostning, kr/km
20122015
C:\Documents and Settings\olek\My Documents\SharePoint Drafts\A025627 Marginale og gennemsnitlige omkostninger - Dokumentation.DOCX
EKSTERNE OMKOSTNINGER FRA LASTBILTRANSPORTEN
3/10
SBTSBTSBTSBT
MV LandMV ByØV LandØV By
0,050,860,020,430,07
Gennemsnit
0,050,920,020,46Ikke be-regnet
2.2
Miljø og klima
Som for støj er der allerede beregnet gennemsnitlige omkostninger i projektet.Dette er også dokumenteret i notatet "Costs of emissions and noise from trucks onDanish state roads - FINAL REPORT" fra august 2012. Til forskel fra daværendeberegninger er der her indregnet omkostningerne fra CO2 og der er specifikt regnetfor 2012 og ikke 2010 hhv. 2015 som det var tilfældet tidligere.Der er udregnet enhedspriser for motorveje i hhv. by og land, for øvrige statsveje iby og på landet samt et gennemsnit for alle veje, der også omfatter kørslen påkommunevejene. I nærværende notat er det alene sidstnævnte, der anvendes.1Tabel 2-2:Gennemsnitlige omkostninger for miljø og klima. 2012 trafik og omkostningsni-veau.DKK/Km2 or 3 axles
DKK/KmMore than 12tonnesMore than 12tonnesEURO 0-30,270,420,520,470,49EURO 4-50,130,250,260,250,26All0,190,310,320,310,32
4 or more axles
Total all trucks
above 3.5 tonnes
Total all trucks
above 12 tonnes
Til beregningerne her benyttes værdien 0,32 kr/km.
2.3
Uheld
Beregningerne af de gennemsnitlige omkostninger for uheld beregnes ved følgendetrin:›Opgørelse af antal uheld med lastbil involveret 2009-2011›››Motorveje hhv. andre veje
Årligt gennemsnit udregnesEnhedspriser per uheldstype
1
I denne første version af beregningerne er der fra SKAT ikke ønsket at regne særskilt fordet afgiftsbelagte vejnet. Derfor rapporteres her alene på gennemsnittet for alle veje.
C:\Documents and Settings\olek\My Documents\SharePoint Drafts\A025627 Marginale og gennemsnitlige omkostninger - Dokumentation.DOCX
4/10
EKSTERNE OMKOSTNINGER FRA LASTBILTRANSPORTEN
››
Totalomkostninger per uheldstypeGennemsnitsomkostninger
Opgørelsen af antallet af uheld i de forskellige kategorier er gennemført af Vejdi-rektoratet. Optællingerne er angivet i Tabel 2-3.Tabel 2-3:Antal tilskadekomne i uheld med lastbiler over 12 tons 2009-2012
Motorveje
Personskadeuheld77Materielskadeuheld213Dræbte12Alvorligt tilskadekomne67Let tilskadekomne33Kilde Vejdirektoratet, November 2012I forbindelse med uoplyst totalvægt er følgende antagelser lagt til grund:Alle udenlandske lastbiler er over 12 ton, da det er meget minimalt, hvad der køresmed små lastbiler i international trafikAlle danske lastbiler med anhænger er antaget at være over 12 ton. I det mindstevil vogntoget givet være over 12 tonAlle danske lastbiler uden anhænger er antaget at være under 12 ton. Det er givetikke helt korrekt, men der er ikke rigtig mulighed for at lave en fordeling
Andre veje42473387237181
Fra de Transportøkonomiske enhedspriser angives omkostningerne per uheldstype.Tabel 2-4:kr perDræbtAlvorligt tilskadekommenLettere tilskadekommenGennemsnitrapporteret uheld, heraf mate-rielomkostninger18.278.6203.131.590471.7132.532.135677.748
Det gennemsnitlige antal uheld for perioden 2009-2011 beregnes som et simpeltgennemsnit. Dette ganges med omkostningerne ofr hver af uheldstyperne, hvorvedde samlede omkostninger findes.Tabel 2-5:Omkostninger ved uheld. Gennemsnit for 2009-2012.MotorvejePersonskadeuheldMaterielle skaderDræbteAlvorligt tilskadekomneLet tilskadekomne36.090.07054.835.86152.454.1383.891.629124.197.285397.559.989185.546.72721.344.997160.287.355452.395.849238.000.86525.236.626Andre vejeTotal
C:\Documents and Settings\olek\My Documents\SharePoint Drafts\A025627 Marginale og gennemsnitlige omkostninger - Dokumentation.DOCX
EKSTERNE OMKOSTNINGER FRA LASTBILTRANSPORTEN
5/10
For at finde gennemsnitspriserne deles med trafikarbejdet i 2010. Dette er naturlig-vis ikke helt korrekt, da opgørelserne af omkostningerne er fundet som gennemsnitfor perioden 2009-2011 og trafikarbejdet skulle derfor være udregnet på sammemåde. Det er dog af praktiske hensyn valgt at benytte det mellemste år (2010) somgrundlag for gennemsnitsberegningerne.Tabel 2-6:kr/kmMaterielle skaderDræbteAlvorligt tilskadekomneLet tilskadekomneTotal
Gennemsnitlige uheldsomkostninger.Motorveje0,040,050,050,000,14Andre veje0,110,350,160,020,64Alle veje0,070,210,110,010,41
Til beregningerne af de samlede omkostninger anvendes 0,41 kr/km.
2.4
Vejslid
I de transportøkonomiske enhedspriser opgøres de marginale omkostninger. Disseomkostninger omfatter alene sliddet på belægningerne. Omkostningerne hertil eropgjort som afskrivningerne, men uden forrentningen. Til brug for de gennemsnit-lige omkostninger skal alle omkostningselementerne inddrages. Grundlaget for dis-se omkostninger er det samme grundlag som der er anvendt til beregningen af desenest opdaterede enhedspriser. Dokumentationen af disse findes i rapportenVærdisætning af transporten eksterne omkostningerudgivet i juni 2010 af Trans-portministeriet. Selve arbejdet er udført af COWI og det er de regneark, der harligget til grund for arbejdet, der er anvendt i nærværende opgørelse.Derudover fordeles de enkelte omkostningstyper ud fra fordelingsnøgler, der tagerhensyn til faste andele, km baserede andele, personbilækvivalenter og Æ10 belast-ningstal. Andelen af omkostningerne, der fordeles ud fra disse fordelingstal samt2010 omkostningerne vises i Tabel 2-7.Tabel 2-7:Omkostninger til vejnettet i år 2000 samt fordelingsnøgler på belastningstyper.1000 kr.UdgifterAdministrationMotorveje og HovedlandevejeLandeveje og KommunevejeVintervedligeholdelseMotorveje og HovedlandevejeLandeveje og KommunevejeAnden vedligeholdelseMotorveje og HovedlandevejeLandeveje og KommunevejeBelægninger (afskr.+forrentning af re-inv)Motorveje og Hovedlandeveje372.20230%0%25%45%265.8001.754.80170%70%20%20%10%10%0%0%54.400429.80850%50%30%30%20%20%0%0%159.8002.022.28570%80%30%20%0%0%0%0%FasteVKMPBEÆ10
C:\Documents and Settings\olek\My Documents\SharePoint Drafts\A025627 Marginale og gennemsnitlige omkostninger - Dokumentation.DOCX
6/10
EKSTERNE OMKOSTNINGER FRA LASTBILTRANSPORTEN
Landeveje og KommunevejeNyanlæg (afskr, +forretning af inv.)Motorveje og HovedlandevejeLandeveje og Kommuneveje
3.864.9953.032.9536.646.802
50%0%0%
0%45%80%
10%40%15%
40%15%5%
Omkostningerne er baseret på oplysninger frembragt af Vejdirektoratet for udgif-terne i år 2000. Disse er fremskrevet til 2012 niveau ved at benytte et omkostning-sindex for byggeri og vedligehold for asfaltarbejde (Statistikbanken BYG6).Fordelingerne sker derefter med følgende fordelingsnøglerTabel 2-8:KøretøjstypePersonbilerHyrevogneVarebiler under 2 tonsVarebiler 2-3 tonVarebiler 3-6 tonLastbiler 6-12 tonLastbiler 12-14 tonLastbiler 14-18 tonLastbiler >18 tonPåhængsvogneSættevogneRenovationskørselBybusTuristbus
Belastningsfaktorer for fordelingsnøgler.Faste11111111111111VKM11111111111111PBE111,51,51,5333333333Æ100,000010,00010,00010,00100,00200,40000,40000,40001,50001,50001,20000,40000,60000,6000
Belastningsfaktorerne benyttes til at beregne vægtede trafikbelastninger per køre-tøjstype.Tabel 2-9:Omkostninger til vejnettet fordelt på art og køretøjstyper, 2012. Gennemsnitligeomkostninger.Personbi-lerAdministrationVintervedligeholdel-seAnden vedligholdel-seBelægningNyinvesteringerI altAndel af infrastruk-turomkostningenTrafikarbejde (mio.vkm)Andelen af trafikar-bejdetGennemsnitligevejomkostninger(DKK/vkm)2.9396352.6863.31611.59121.16670%38.18683%Vare-biler420984005221.8363.27511%5.45212%Lastvogne< 1293974781731%1150%Lastvogne>12109321162.3601.6254.24114%1.3810%Busser4814525715031.1894%6291%I alt3.5247823.2636.84315.63230.044100%45.76397%
0,55
0,60
1,50
3,07
1,89
0,66
C:\Documents and Settings\olek\My Documents\SharePoint Drafts\A025627 Marginale og gennemsnitlige omkostninger - Dokumentation.DOCX
EKSTERNE OMKOSTNINGER FRA LASTBILTRANSPORTEN
7/10
Note: Trafikarbejdet, der anvendes er stadig 2000 trafikarbejde.
2.5
Trængsel
Trængsel er udelukkende et marginalt fænomen, der opstår pga. at yderligere trafikskal afvikles. Trængselseffekten forstærkes jo mere trafik, der allerede er på veje-ne. I Transportøkonomiske enhedspriser er dette håndteret ved at opdele ispidsbe-lastningogmindre belastning,men indenfor de intervaller holdes trængselsom-kostningen fast. Dvs. at selvom enhedspriserne angives at beregnemarginale om-kostningerså er de faktiske enhedspriser fundet som vægtede gennemsnit.Udgangspunktet for fastlæggelsen af de marginale trængselsomkostningerne ergennemsnitsværdien for kørsel med personbil i spidsbelastningen og i mindretrængsel. Omkostningerne for andre køretøjer fastlægges i forhold til denne basis.Omkostningsniveauet er fundet ud fra internationale studier kombineret med opgø-relser fra det danskeprojekt trængsel.Omkostningen for personbil i spidsbelast-ningen er blevet fastlagt til 1,00 kr/km og under mindre belastning er den fastlagttil 0 kr/km.Der er endvidere lavet beregninger med OTM modellen for at kvalificere dissegennemsnitlige trængselsomkostninger. OTM modellen ser udelukkende på Ho-vedstadsområdet, hvilket derfor vil overvurdere trængselsniveauet set ud fra gen-nemsnittet i hele landet. OTM beregningerne er derfor også udelukkende anvendtsom en hjælp til at fastlægge omkostningsniveauet i et højt scenarie, hvor der ogsåregnes med trængselsomkostninger under mindre belastning.Der kan argumenteres for, at der selv udenfor spidsbelastningen vil være træng-selsomkostninger idet hastigheden i nogle tilfælde vil reduceres i forhold til freeflow, hvis blot et enkelt ekstra køretøj kommer på vejen. Dette vil særligt gælde,hvis de andre køretøjeer er en lastbiler.Der er ikke taget hensyn til dette i de transportøkonomiske enhedspriser og det erderfor heller ikke inkluderet i omkostningerne, der anvendes her.Enhedspriserne fra enhedspriskataloget er angivet i Tabel 2-10.De gennemsnitlige omkostninger udregnes ved at vægte enhedsomkostningerne fraspidsbelastning hhv. by, motorvej og land med trafikbelastningen fra de enkeltetransportmidler i disse kategorier. Endvidere vægtes lastbiler med en faktor 2,5 forat korrigere for, hvor meget en lastbil fylder sammenlignet med en personbil. Den-ne faktor er ikke differentieret i forhold til by og land hhv. motorvej, selvom dengivet skal være større for lastbiler i bymæssig bebyggelse.Til beregningerne af de samlede omkostninger benyttes her gennemsnittet for last-biler på 0,59 kr/km.
C:\Documents and Settings\olek\My Documents\SharePoint Drafts\A025627 Marginale og gennemsnitlige omkostninger - Dokumentation.DOCX
ADRESSE
COWI A/SParallelvej 22800 Kongens Lyngby
TLFFAXWWW
+45 56 40 00 00+45 56 40 99 99cowi.dk
Tabel 2-10:kr per km
Marginale og gennemsnitlige trængselsomkostninger, 2012 prisniveauGennemsnitLavMiddel0,341,130,000,481,590,000,591,830,000,642,330,00Høj0,972,480,301,363,530,411,724,420,431,804,970,58Lav0,080,310,000,110,460,000,190,760,000,150,610,00ByMiddel0,381,530,000,572,290,000,953,820,000,763,050,00Høj1,053,050,381,574,580,572,627,630,952,106,110,76Lav0,080,220,000,110,300,000,130,370,000,110,330,00LandMiddel0,320,860,000,421,210,000,541,590,000,481,370,00Høj0,912,090,241,242,950,321,614,030,361,413,440,33Lav0,120,310,000,180,460,000,310,760,000,240,610,00MotorvejeMiddel0,461,140,000,691,720,001,142,860,000,922,290,00Høj1,302,670,381,954,010,573,246,680,952,605,340,76Lav0,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,00LandevejeMiddel0,050,150,000,070,230,000,110,380,000,090,310,00Høj0,180,610,000,270,920,000,461,530,000,371,220,00
Personbil
GennemsnitSpidsbelastningMindre belastning
0,080,250,000,110,360,000,130,410,000,140,490,00
Varebil
GennemsnitSpidsbelastningMindre belastning
Lastbil
GennemsnitSpidsbelastningMindre belastning
Bus
GennemsnitSpidsbelastningMindre belastning
Kilde: Transportøkonomiske enhedspriserPROJEKTNR.DOKUMENTNR.VERSIONUDGIVELSESDATOUDARBEJDETKONTROLLERETGODKENDT
A025627-0071015-12-2012OLEKJJDOLEKC:\Documents and Settings\olek\My Documents\SharePoint Drafts\A025627 Marginale og gennemsnitlige omkostninger - Dokumentation.DOCX
3
Trafikarbejde
ADRESSE
COWI A/SParallelvej 22800 Kongens Lyngby
For at kunne beregne de samlede omkostninger skalder fastlægges et niveau for trafikomfanget.TLF
+45 56 40 00 00
FAX+45 56 40 99 99Der er tidligere beregnet trafik med lastbiler for perio-WWWcowi.dkden 2010-2030 blandt andet for at beregne de samledemiljøomkostninger og for at beregne de samfundsøkonomiske omkostninger fralastbilerne. Dette er som tidligere angivet dokumenteret i rapporten "Costs of emis-sions and noise from trucks on Danish state roads - FINAL REPORT" fra august2012.
Til beregningerne udvælges år 2012 som grundlag. Opgørelsen af det samlede tra-fikomfang og fordelingen af denne trafik på hhv. størrelserne af lastbilerne, deresEURO klasse og forskelligt vejnet er i ovennævnte rapport gennemført på bag-grund af overordnede trafiktællinger og prognoser udarbejdet af Dansk Center forMiljø og Energi på Aarhus Universitet (DCE).Til beregningerne af de samlede omkostninger her, er det dog alene fordelingen påstørrelserne af lastbilerne, der benyttes, idet der kun skal regnes med lastbiler over12 tons totalvægt.Tabel 3-1:Rigid, 6-125.9284.11913.49633.68828.46844.537--130.235Rigid12-184.3483.58016.82743.20840.11271.447--179.522
Trafikarbejde for alle veje. 2012. Millioner km.Rigid18-242.1744.24323.51577.89669.152115.687--292.667Rigid>241114668.65745.62847.68155.238--157.781RoadTrains<402.2582.00810.41929.12033.76460.920--138.488Road Trains40-442.5274.02423.291100.050103.838308.033--541.763RoadTrains>446951.72216.462155.270242.996492.875--910.020
Rigid <6EURO 0EURO IEUROIIEUROIIIEUROIVEURO VEUROEEVEUROVITotal1.6231.2078.02319.00720.38738.564--88.810
Benzin61332771.3301.3172.331--5.700
Total20.27721.401120.765505.195587.7171.189.632--2.444.987
4
Samfundsøkonomiske omkostninger
Som den sidste del af analysen, beregnes de samfundsmæssige omkostninger forår-saget af kørsel med lastbil på danske veje. Forudsætningerne for disse beregningerPROJEKTNR.DOKUMENTNR.VERSIONUDGIVELSESDATOUDARBEJDETKONTROLLERETGODKENDT
A025627-0071015-12-2012OLEKJJDOLEK
C:\Documents and Settings\olek\My Documents\SharePoint Drafts\A025627 Marginale og gennemsnitlige omkostninger - Dokumentation.DOCX
10/10 EKSTERNE OMKOSTNINGER FRA LASTBILTRANSPORTEN
beskrevet i de foregående afsnit. De gennemsnitlige omkostninger er beregnet medhenblik på at kunne gennemføre beregningerne for dele af vejnettet som f.eks. denafgiftsbelagte hhv. ikke-afgiftsbelagte del af vejnettet, for statsvejnettet hhv. dekommunale veje etc. SKAT har dog på nuværende tidspunkt kun ønsket at få gen-nemført beregningen for hele vejnettet under et.Det er med denne baggrund valgt at lave den enkle beregning, hvor der anvendesén gennemsnitlig enhedspris for hver af omkostningskategorierne. Alternativt kun-ne beregningerne have været gennemført på et detaljeret niveau for derefter at læg-ge sammen til totaler. Dette vil dog give stort set samme resultat, da de fleste afenhedsomkostningerne er fundet som vægtede gennemsnit, hvor vægtningen ersket i forhold til trafikarbejdet med de enkelte typer biler i forhold til, hvor kørslener foregået. I praksis er der dog forskel idet ikke alle disse sammenvægtninger ergennemført med trafikarbejdet fra 2012. Det er dog vurderet ikke at være afgøren-de for resultaterne, hvor der i forvejen er en vis usikkerhed forbundet med alle deforskellige dele (prisfastsættelsen og opgørelsen af trafikarbejdet mv.).Tabel 4-1:Anvendte gennemsnitlige enhedsomkostninger. 2012 priser i 2010 prisniveau,markedspriserGennemsnit(kr/km)0,070,320,413,070,594,45Total150.369.251707.183.999902.595.3716.835.483.4021.306.341.5269.901.973.549Marginale(kr/km)0,100,581,251,010,593,52
OmkostningselementStøjMiljø/klimaUheldVejslidTrængselI alt
Ikke uventet er trængsel en vigtig enkeldel, men vejslid er dog langt den størsteenkeltkomponent. Uheldsomkostningerne er dernæst den vigtigste enkeltdel. Ende-lig er støj af relativ lille betydning, hvilket hænger sammen med, at størstedelen aflastbiltrafikken (målt i km) foregår steder, hvor der ikke er så stor belastning.Støjomkostningerne vil vi generelt forvente skal være større ved marginale betragt-ninger. At miljø-og klimaomkostningerne har forskellige gennemsnitlige og margi-nale enhedspriser kan begrundes i den specifikke beregning, der er lavet af de gen-nemsnitlige omkostninger, hvor der specifikt er taget hensyn til sammensætningenaf trafikken på forskellige typer af lastbiler. Når trafikken fremskrives til 2012, vilder generelt være flere nyere lastbiler, der har lavere emissioner. Dette er der ikketaget hensyn til i de marginale omkostninger, der således er større.For vejslid er detlige omvendt, idet en langt større gruppe af omkostninger regnes med i de gennem-snitlige omkostninger.De samlede omkostninger med disse enhedspriser er9.901.973.549 kr.
C:\Documents and Settings\olek\My Documents\SharePoint Drafts\A025627 Marginale og gennemsnitlige omkostninger - Dokumentation.DOCX