Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1230546_0001.png
1230546_0002.png
J.nr. 13-0084575Dato : 22-03-2013
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 296af22. februar2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Jesper Skovhus Poulsen

Spørgsmål296:Vil

ministeren redegøre for miljøeffekterne af ikke at indføre de planlagtekørselsafgifter, og herunder oversende den rapport fra COWI, som han omtalte på samrå-det om kørselsafgifter afholdt d. 21. februar 2013.

Svar:

En nærmere vurdering af miljøeffekten ved ikke at indføre kørselsafgiften for last-biler i 2015 forudsætter i princippet kendskab til den konkrete udformning af kørselsaf-giften. Besvarelsen af spørgsmålet skal derfor ses i lyset af, at der ikke foreligger en be-sluttet afgiftsmodel.Regeringen har i løbet af 2012 foretaget en række indgående analyser af flere forskelligemodeller for kørselsafgiften. I svar på SAU295 anføres nogle foreløbige opgørelser afklimaeffekten og miljøeffekter i form af mulige reduktioner i udledningen af kuldioxid(CO2), svovldioxid(SO2), flygtige organiske forbindelser(VOC), kuloxid(CO), partik-ler(PM) og nitrogenoxid(NOx).De foreløbige opgørelser af effekterne for miljø og klimapeger i retning af, at kørselsafgiften for lastbiler i 2015 ville reducere klimapåvirkningenfra lastbiltrafik med 1–3 pct. og luftforureningen fra lastbiltrafik med 5–8pct.Skatteministeriet har bedt rådgivningsvirksomheden COWI om at udarbejde en analyse aflastbiltrafikkens omkostninger for samfundet. COWI’s rapport ”Eksterne omkostningerfra lastbiltransporten” dateret 5. december 2012 er på Skatteudvalgets foranledning ved-lagt som bilag til min besvarelse.Ifølge COWI’s analyse gav lastbiltrafikanledning til en klima- og miljøbelastning svaren-de til en omkostning på ca. 0,7 mia. kr. i 2012. Med udgangspunkt i kørselsafgiftens ef-fekter på tværs af emissionstyper kan afgiftens klima- og miljøgevinster anslås til i stør-relsesordenen 35–60 mio. kr. pr. år.Det skal holdes op imod det samlede provenu fra af-giften samt de rent administrative omkostninger,som er anslået til 300–420 mio. kr. årligt.Det er baggrunden for, at de klima- og miljømæssige konsekvenser ikke i sig selv kanbegrunde indførelsen af kørselsafgifter for lastbiler.